• vänat

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

trollbottom skrev 2010-07-15 05:32:26 följande:
    Kom på en sak som jag undrar över. Jag och min karl har funderat på att flytta men då byter vi lansting, vad händer om jag hinner flytta innan jag fått min operation? Måste man börja om från början då? Eller kommer jag behöva stå skriven kvar i det län där jag fick min remiss från början?
    De variera säker från sjukhus til sjukhus och från  fall till fall verkar de som: Bästa svaret får du om du konkatar de inblande sjukhusen.
  • vänat
    Hera78 skrev 2010-07-15 09:05:21 följande:
    Jag blir så trött!

Jag pratade med valfrihetskansliet här i Sörmland inför min flytt av remiss, hon skickade hem ett papper till mig som jag fyllde i och skickade till den person som stod på pappret. Detta var för drygt två veckor sedan.

Idag ringde jag Ersta, dit jag flyttat remissen, för att höra ifall de har fått den. Icke. Så jag ringde Nyköping och den är inte flyttad, den ligger kvar i Nyköping... Ssk på kirurgen bad mig ringa överviktsenheten, "men du kommer nog inte fram nu så ring direkt imorgon bitti kl. 8". Provade att ringa men nej då, "tyvärr kan vi inte ta emot fler samtal" och så bryts det. Klockan är 9!

Varför ska man behöva göra allting själv för att det ska hända något?!
    Finns de ingen meijl adress eller telfon svara du kan kläman ett medela på och be att dom ringer dig om gående. Eller om de strula med at få i väg remissen kan du vänada dit til patientnämnde som meddlar ,mellan sjukvårdepersonal och patineter. vet att sådant brukar ha efffekt för att de ska få i väg sina remisser.

Lycka til!
  • vänat
    PurePink skrev 2010-07-15 19:08:04 följande:
     Hejsan alla!

Jag gjorde min Gastric by pass för ca 4 år sen och allt har gått bra. Men måste bara säga att efter denna open så är jag ALLTID trött. Har ingen somhelst ork till nåt. Hade mer ork innan när jag vägde 60 kg mer än vad jag gör nu. Har varit hos läkaren och kollat alla depåer och järn osv men dom hittar inget fel. Är verkligen DÖtrött.

Någon som vet nåt som inte jag vet?!..:)
    svårt att sägaom något vet något du inte vet. Förmodar att du eftyer 4 år som opad känner till at de viktigt att få sig till räckligt med mad mat till räckligt mycket till räckligt ofta. vet kan på verka trötthet om får sig får lite elelr för sällan blir man läattre trött men förmodar som sagt att du känner till de.

Sen kan devara så att du har något annt i kroppen ett virus en infektion eller något sådant de gör en också trött men förmodar att läakre kolat up de då de tagit depåer,järn osv.

Hoppas verkligen du får en vänding så du slipper vara så dödrött de är jobbigt att var så trött konatst.

Lycka till!
  • vänat
    Hera78 skrev 2010-07-16 09:14:10 följande:
    Mina försök att få flytta min remiss fortsätter...

Ringde imorse överviktsenheten i Nyköping och sa att jag för en tid sedan skickat in blankett där jag ber dem flytta min remiss till Ersta. Men nej, så kunde man inte göra. Nyköping har enligt lag inte rätt att flytta min remiss, det måste den som äger remissen (VC enligt sköterskan på överviktsenheten) göra. VA!? Varför sa inte valfrihetskansliet nåt om detta?

Så jag fick ringa VC och fick bokat en telefontid med en läkare där på tisdag! Jag som trodde att min remiss legat hos Ersta i minst två veckor, tji fick jag! Jag blir så jäkla trött på att behöva hålla på med det här, varför kan inte landstinget bara fungera bättre?
    Ring och kolla med patientnämnde de når du via sjukhuset växel. Och kolla om de verkligen får gör som de gjort?!! menar du har inget att förlora på de.

Lycka till!
  • vänat
    Malleballebuse skrev 2010-07-16 14:46:16 följande:
    PurePink: du skriver om det som skrämmer mig mest med den här open.
    Eftersom jag bara har varit opad i 1 månad så har jag inga svar
    Men just nu så stör det mig att vara så orkeslös som jag är, innan så var jag en ganska vältränad tjockis som hade mycket enerig och inte bangade för mycket nu är jag mest trött och musklerna är urbalans då jag inte får i mig så mycket näring eller orkar träna.
    Jag räknar iskallt med att det ordnar upp sig den närmaste tiden annars så kommer jag bli den tredje personen i Sverig som återopererar sig

1638: du får nog bara försöka vänja díg vid att se knotig ut. Det är ju det som "alla" tycker är målet med sitt utseende, iallafall tidningar och TV.

Idag så tömde jag halva min garderob som redan har blivit för stor.
    Herregud det är kläder för en större förmögenhet som ska ges bort och nya som behöver köpas, fast inte förrän jag har tappat klart, undertiden så får jag gå naken.
    Går ju annars att sy in klaäderan eller sälja kläder sen köpa någar beganade kläder under vikt nedgången några plagga bara vart efter man tappar kg inte en full graderobb av allt. utan mer så man klara sig .
  • vänat
    V P E skrev 2010-07-16 15:15:08 följande:
    Jag har läst lite i tråden och ser att det verkar vara jätteolika hur mottagningsbesöken ser ut, hur mkt läkarna bryr sig om vad man egentligen vet om operationen... när jag var på Sophiahemmet på besök så träffade jag läkaren i kanske max fem minuter... han frågade om jag hade några sjukdomar, åt några mediciner samt om min nuvarande vikt var toppnotering ... och jajemän, som jag har nått toppen nu ( )

Sen sa  han att 3-4 kg skulle jag gå ner.
    Efter det träffade jag dietisten i... tjaa... en halv minut, vi hann inte ens sätta oss ner, hon undrade bara hur mkt läkaren ville att jag skulle gå ner och sa att då var det ju lugnt, sen rusade hon iväg till nån annan patient. Sen fick jag en op-tid och... det var allt, liksom. 

Jag kan tycka att det var lite väl mycket löpande-band... vi var väl fyra tjejer där på gruppinfo och sen skulle alla träffa läkaren och dietisten... måste säga att gruppinformationen som jag först gick på I Luleå på Sunderby sjukhus var faktiskt  mycket mer ingående och informativ. Däremot har det varit ett mycket bättre bemötande när man ringt till Sophia, jämfört med Sunderbyn.

Sen har jag kollat i tråden hur mkt och hur fort man går ner i vikt efter operationen... och med de 22-23 kilo jag behöver gå ner tills jag nått normalvikt kan det ju gå jättefort! Man vill ju inte rasa hur fort som helst heller...men hur gör man för att bromsa det? Jag är jätterädd att bli för smal...
    För de flesta tar kroppen hand om detta själv och atannar av. De du själv kan göra är givetvis att se till att få i dig tillräckligt med mat tillräckligt ofat de gäller både för att få en bra vikt ned gång någralunda orka samt också stoppa upp viktminskingen så du inte går ner tills dess de inget är kvar av dig alla fall den information jag fått sen vet jag inte om någon annan fått annan information.
  • vänat
    Malleballebuse skrev 2010-07-16 19:00:36 följande:
    Vänat: jag är inte så mycket för att sälja grejjer utan ger bort det som jag tror att någon kan vilja ha.
    Syin skulle kanske gå men eftersom jag inte kan sy utan häftar upp byxor och gardiner så är det nog inte att alternativ.
    Men jag har vunnit SM i shopping och kommit på 3:e plats i EM, jag ger mig ut med vidöppen plånbok för att så småningom slå nya rekord
    Ok tänktet bara förstår att de inte är s¨å enklet att sälja men men kan ju trots allt vara så att  man spara lite pengar på att sälja sin amla kläder och sen köpa lite beganat under tiden man tappar kg.

Och som sagt förstår också att allt inte kan eller vil sy men vara bara lite tips på hur man kan få de att bli lite billigare under viktresan.

Men hoppas du hittar andra bra vägar ocha llterantiv.
  • vänat
    Mli79 skrev 2010-07-17 16:32:40 följande:
    Är det nån av er som är OPade som klarar att äta råa morötter? Rivna fixar jag, men just nu så har jag skitont i magsäcken efter att ha ätit ett par vältuggade bett på en morot. Känns som om jag har svalt smågrus, typ. Antar att det bara är att vänta ut det. Förut har ju reflexen varit att man har sköljt ner det med dricka, men det kan man inte göra nu va?
    Jodå jag klara av att äta råramoröter börjde tugga råmorötter drygt en vecka efter operation och de funkar hur bra som helst!! Men har å andra sidan inte stött på några problem alls kan äta allt jag kunnde äta innan operationen dock blir de nartuligvis i minder mängder och inte alls lika ofat som jag äter allt.
  • vänat

Gomorgon hoppas ni alla haft en skön och trevlig helg! Och att blir en bra vecka för er alla.

• vänat
    flashieangel skrev 2010-07-19 19:23:09 följande:
    Jag har en fråga... I pappren jag fick från sjukhuset står det hur många påsar man ska äta per dag beroende på vilken diet man väljer att gå efter när man flyter... Jag har valt Cambridge, i sjukhusets papper står det 5 påsar per dag medans det i alla cambridge foldrar samt nätet att man ska äta 3 påsar per dag...

Hur kan det komma sig att det är så olika???
    Beror på sjukhusen räknar kalorier och att man ska få i sig runt 800kalorier + alla närings ämnen kroppen behöver och att  kroppen ska orka med operationen.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)