• vänat

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Queenie70 skrev 2010-07-28 23:10:50 följande:
    Ska täcka över alla speglar härhemma, och backspegeln i bilen också för den delen....
    Men ska du täcka överbackspegel i bilen får du nog låtabilen stå Flört annars blir du en farlig bilförare.
  • vänat
    Queenie70 skrev 2010-07-29 09:47:36 följande:
    Tyvärr försvinner ju inte fulheten genom att slå sönder speglar eller gå i terapi

Lägga mig under kniven skulle jag definitivt göra om jag hade råd...Jisses vad jag skulle skära, lyfta, sträcka....

Jävligt märkligt detta.  Hade mycket bättre självkänsla förut än vad jag har nu...Nu känns det som jag vill smyga utmed väggarna i polotröja och slokhatt, och tror att jag kommer att få leva resten av livet i min ensamhet.....Fan man behöver nog en shrink trots allt.
    Fulhet försvinner som du säger inte av att gå i terapi men terpin kan ju vara till för att acceperat sigg nya jag de nya utesendet.
  • vänat
    sarahl skrev 2010-07-29 14:11:10 följande:
    Hej på er.
    Ny här.

på onsdag skall jag till VC för att prata om operation, hoppas jag kan få hjälp, Är det någoyt jag skall tänka på att fråga?

Är det någon som drabbats av komplikationer?
    om de något du ska tänka på at fråga kan ju vara svårt at säga menfråga sådant du vill veta mer om eller om de något som känns olkart. Ett tips att är att du har papper och penna till hands fram tills din bedömning och skriva ner evtuellea frågor som dyker upp.

Men vad man ska fråga om beror ju på vemman är och vad man vet inna om operationen och vad m,an skulel vilja veta.

Lycka till.
  • vänat
    Queenie70 skrev 2010-07-29 16:41:38 följande:
    Själv har jag aldrig känt mig speciellt fet av nån underlig anledning. Och känt mig rätt snygg också. Aldrig haft några problem med män, eller att våga dejta eller ha sex eller nåt sånt....Fast nu 52 kilo minus så är mitt självförtroende på botten. Känner mig skabbig, slapp, hängig, rynkig och totalt oattraktiv och förbereder mig för ett liv i ensamhet....Helt skumt när man funderar på det. Va fan gör man? Det var ju inte SÅHÄR det skulle bli
    De är bara de att du är oava att se dig som du nu är och att kroppen förändras tänk du har tappat 52kg så de förstår jag att de kan finnas lite häng här och där men som sagt utseendet är inte allt de viktigaste är hur man mår.

Sen kan de hände en de med kroppen de närmste året som ligger fram för också så stirra dig inte blind på ditt ut seende du har idag kan vara bättre om ett år eller karter tid. Säger detta av egen erfarenhet då jag själv också tappat 52kg och nu stått still ett år så är kroppen inte alls som för et år sedan.
  • vänat
    V P E skrev 2010-07-29 22:47:30 följande:

Visst kan man få klaga liiite?  

Skulle så stort börja med flyt i går... men FY F*N så illa det smakar!

Det får bli två, tre påsar och så en liten middag varje dag, för jag fixar inte att helt ersätta maten med det där äckelpulvret. Dock var de färdigblandade mycket bättre, men kostar ju sjukt mycket.

Jag började med en pulvermix, Allevo Banan/Hallon. Men jag förstår ju i efterhand varför den smaken innehåller fyra påsar mer än de andra... den shaken åkte hiss, fy sjutton. Sen tog jag Nutrilett Skogsbär. Något bättre, men även det vände sig i magen. Hålla för näsan och skölja ner med vatten. Det där med att man ska dricka mycket vatten under flytet går ju liksom av sig själv, haha... man måste dricka två glas till varje shake. I morse tog jag en Naturdiet CaffeLatte färdigblandad och hade det inte varit för sötningsmedlet så var den rätt okej. Allevo färdigblandad Apelsin/banan var helt okej.

Nu har jag stort hopp till Sophiakuren Chokladmint. Har hämtat ut den på posten idag, provar i morrn...

Nåja, ett kilo to go. Operation om tio dar. Härda ut...

tänk på att du aldrig mer behöver gå pulverdiet mer efter detta utan de är en begrasad tid! Då brukar de vara lätatre att härda ut för pulver diet är verkligen inte gott. För i stället dricka något gått te eller något annat gott under flytte mellen pulver måltiderna som inte är kaloririkt.

Lycka till.
  • vänat
    Barn6 skrev 2010-07-30 08:44:39 följande:
    Två veckor har gått och jag har gått ner 9 kg och 8 cm i midjan det känns ju riktigt kul

Har en liten fråga till er andra, när ni i början åt fick ni ont i typ strax under mellan brösten där de gjorde det översta snittet
    så fort jag äter får jag ont där vare sig jag äter fort eller inte,undrar bara om det är vanligt och att det försvinner

ha en bra dag allihop
     Grattis till dina tapapde kg och cm

Nej jag har inte haft unot då jag ätigt. Men du kan ju alltid ring sjukhiset och prta med dom hör vad de säger om att du har ont.
  • vänat
    MammaTillHarry skrev 2010-07-30 10:58:12 följande:
    Hej Hopp!
    vet inte om jag är glad eller ledsen, men jag var tvungen att klippa av mig håret!!! har tappat så mycket, gick till min syster som är (frisör) och när hon lyfter håret, så är en fruktansvärd syn. Jag hade inget aant val. Så nu är det koer..ush..
    förstår din känsla då även jag vart i en sådan sits men som sagt,de blir bättre så småning om sen vist är trist tt behöva klipa av sig håret men trots allt är de viktigast att man får må bättre i kroppen då har håret minder betydlse trots att de är en del av indentitetn.
  • vänat
    Malleballebuse skrev 2010-07-30 11:37:25 följande:
    MammaTillHarry: nej fy så trist!

Jag känner mig lite kluven till det där att tappa hår, jag har redan tappat ALLT mitt hår en gång och då upplevde jag det inte som så jobbigt ( det var annat som var jobbigare då) och tyckte att jag så rätt ok ut trots allt.
    Nu känner jag att det skulle vara superjobbigt om det hände för den här processen handlar så mycket om utseende.
    Jag, jag och jag hela tiden.
    Hur mycket har jag gått ner i vikt, hur jag äter, hur mina kläder inte passar, hura jag mår och alla samtal kring mig när vi är på middag, fest eller fika.
    Jag är ganska trött på mig själv
    Fast nu undrar jag iallafall inte längre om jag gjorde rätt som opererade mig.
    Nog om mig....................
    Ko i håg detta är i första hand för hälsaskull man gör opertionen inte för utsenndet skulle. Men vist håller jag med om att många gånger är de omgivning som undra hur många kg man tappat hur man äter etc etc. Men de är är som sagt var ingen skönhetsopertion de vill säga man gör de inte för att se bättre ut utan för att få må bättre.
  • vänat
    V P E skrev 2010-07-30 12:46:13 följande:
    Ja, precis! Hur man går ner är ju av underordnad betydelse...

Nu hörde jag att man för patienter som opas här i Norrbotten infört krav på fyra veckors flyt... man kan ju undra vad de är ute efter. Har svårt att se en mening med det, när andra kliniker kräver två veckor, eller inga veckor alls... flytet har ju inget egenvärde i sig. Men allt, allt, allt är så krångligt i Norrbottens Läns Landsting, i alla fall när det gäller GBP-operationerna.
    tack och lov att jag valde Fritt Vårdval.
    Två b veckor har många men även tre veckor flytt och ljust flytt är ju för at man snabbt ska tabba i vikt för att s inska risken för evtuella komlikationer minsk fett runt lver och de andra inre organen.

Sen är även flytte ett sätt att förbreda sig på då de gäller kosten antal måltyidner och mängenn efter opertione alla fall de savr många sjukhus ger.

Men som sagt inte lät att veta.
  • vänat
    Malleballebuse skrev 2010-07-30 16:27:38 följande:
    Vänat: fast för mig är utseendet väldigt viktigt
    Inte huvudorsaken till att jag valde att operera mig men det kommer på en mycket stark andraplats.
    Jag hade inga fetmarelaterade problem fysiskt eller psykiskt när jag opererade mig utan valde att göra det nu innan jag fick några och på så vis optimera resultatet därför så spelar utseendet en väldigt stor roll för mig.
    Det är de förstora byxorna som tröstar mig när jag tycker att det är trist att vara opererad och inte att blodet flyter snabbare i ådrorna
    Även om du inte fått följd sjukdommar på grund av övervik så har du nu miska denna risk med opertion och vikt ned gåg.

Skulle man enabrt göra dessa opertion på grund av utseende så räkans de som skönhetopertion i varje fall via lanstinget och sådant kostar står ju intye lanstingen.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)