• Tinzi

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

L i n n skrev 2010-06-12 17:21:35 följande:
    Har lagt ut lite före-bilder på bloggen.

Titta gärna om ni vill se, skiljer nog ca. 40 kg.

viktigalinn.blogg.se
    WOW säger jag bara! man skulle knappt kunna tro det är samma person! Guuu va duktig du är!!! :)
  • Tinzi

Hej alla glada!

Jag har panik! Ammar min 5 mån dotter, vilket jag verkligen vill göra, men har längtat efter min OP i hur många år som helst och pallar inte se ut så här/ha ont en dag till känns det som!
    Jag måste sluta amma henne snart då min OP är 15 Sep, men hon vägar ta flaska, vägrar allt. (försöker trappa ner men går åt skogen just nu)

För jag är nästan tvärsäker på att man inte kan amma efter OP av näringsmässiga skäl....
    Ville bara skriva av mig lite. Så mkt som strular nu.

Ont i ryggslutet så jag knappt kan röra mig på mornarna (pg.a vikten)
    Vågar ej ut och jobba som vikarie inom barnomsorgen igen pg.a vikten , barn kan vara så elaka, men måste då jag behöver pengar...

och 100000 mer jobbiga saker just nu.

När slutade ni ha ONT? alltså fötter, knän, rygg?? efter hur många kg ca?

Behövde bara skriva av mig lite.

Kram!

• Tinzi
    Ölandstokan skrev 2010-06-13 00:09:20 följande:
    Jag hade oxå problem med mina barn, fast jag kunde inte amma så det fanns ju inget annat val men jag köpte mig fattig på alla olika flaskor och flasktuttar, men tillslut hittade jag den som släper igenom luft i flaskbotten "mam" flasktutten är ganska bra formad som ett bröst nästan så prova den. *tack gode gud för det*

OBS, kolla så du får rätt flaska för det har ju skrivit en del om vissa flaskor som kan innehålla nått giftämne ju.

Lycka till...
    Jo jag ska prova NAM flaskorna har kvar sedan min son tror jag, så ikväll ska det testas *tack*
    Zodic skrev 2010-06-12 23:16:43 följande:
    Det kommer gå bra ska du se! :)
    Vi kanske kan ha en fika under midsommarveckan? Om allt lugnat ner sig lite då ;) Hoppas flytten gått bra, snart är det vår tur!

Prova en annan flaska till din dotter? Ylva-Li vägrade vanliga flaskor, kunde bara dricka ordentligt i dom som släpper in luft i bottnen, från mam, för då blir det inte samma motstånd. :) Det brukar ju ta ett tag att få det att fungera, många åker bort när dom ska sluta amma, en helg eller så så har barnet inget val till slut bröstet är ju inte där, kanske kan funka.

Ang ont kan jag inte svara, jag har som tur är sluppit det från början :)
    Tar gärna en fika snart :) Får se när bara, har så mkt just nu så det är inte klokt. (hör av mig)

Sicken TUR du haft då, jag har iof bara haft ont i ryggsslut mm sedan nått år, och då har jag ändå gått m. övervikt i 11 år nu.

Hur har det gått m. viktnedgången förresten? Mår du bra?
  • Tinzi

Hej & hå. 15 Sep är det ju dax, ska ner 7 kg innan dess. (Sophia hemmet) vad händer om man tex. gått ner 6,5 kg bara? får man ingen OP då lr?

Sen ha rjag börja äta massa gotta, typ som att jag är rädd & "passar" på, dumt dumt, men har nästan lite panik över att inte kunna äta vad jag vill sen fast jag VET att jag behöver denna hjälpen sen.

Får köra 3 veckor heltid m.Modifast sen p.g.a detta. Hur blir man eg. efter 3 veckor i sträck på flyt?

sur/grinig?

• Tinzi

Hej hopp! Några tips på hur jag ska hjälpa min kära fästman att få OP tid?

han har bokat läkartid på Vårdcentralen, ska han be läkaren skicka en remiss direkt till Sophiahemmet? Eller hur gör man? PÅ Vårdslussen sa dom att han bara behöver stå i kö (alltås inte ens vänta 3 mån innan man ringer) Men hur hamnar han i kön?

Då får man väl be läkaren på vårdcentralen remiterra honom till överviktsenheten på Sahlgrenska, eller?

• Tinzi
    sabinaa skrev 2010-06-17 20:38:31 följande:
    Nu har jag skickat iväg ett mail till FK och undersöker möjligheterna att få vård utomlands då vi kan kräva det inom EU. Men tydligen får man ligga ute med pengarna sen KANSKE man får tillbaka dom, så det känns lite riskabelt. Men man kan ju undersöka.
    Min väninna OP sig i Tyskland och fick iaf pengarna efter 4 veckor. Lycka till :)
  • Tinzi
    Jeanette 79 skrev 2010-06-18 22:38:24 följande:
    Hej! Här har du en tjej som får köra 4 veckor helt på modifast. Har nu kört i 19 dagar, 10 kvar. Det värsta med hunger o grinighet kan nog vara första veckan om man har otur.. Nu mot slutet på v.3 känner jag mig mest trött på smaken av modifasten och bara längtar efter lite yoghurt, men annars ok ;)
    Har verkligen hållt mig strikt till vatten, modifast och svart kaffe
    Så det går att härda ut! :)
    oki, skönt å höra, får be min kära kille ha tålamod 1 vecka iaf om jag e grinig då :)
    sabinaa skrev 2010-06-18 22:59:06 följande:
    Varför måste du gå ner 7 kilo? Har du för högt BMI?
    Hmmm, det var vad han sa bara, kirurgen på mötet...jag väger 147 och är 180 lång, antar det är mkt...vet faktiskt inte säkert :(
    skärgårdsbo skrev 2010-06-18 23:13:23 följande:
    Hej,

jag op:ades på Sophiahemmet för 3 veckor sedan och jag nojjade som en tok innan för att jag skulle bli nekad om jag inte hade gått ner allt de sa. Jag skulle gå nre 8-10 kg och gick ner 7,5 när jag vägde mig hemma 2 dagar innan op. Jag ringde t o m och frågade om jag skulle bli nekad om det diffade ett halvtkilo. Men de sa att jag inte alls behövde oroa mig för det och när jag väl kom dit så vägdes jag inte ens! Så oroa dig inte för det!

Sophiahemmet har ju inget flytkrav då jag ersatte 2 måltider per dag med Modifast och åt ett mål. Utöver det så åt jag frukt och riskakor till mellanmål. Detta gjorde jag under 4 veckor och gick ner 7,5 kg. Så om du känner att det blir för jobbigt att byta ut alla mål så testa att byta ut en del och börja lite tidigare.

Lycka till!
    okej, vad skönt att höra. Jo har funderat på det med, att börja 1 månad innan och byta ut lunchen, sen utöka med modifast till alla måltider. Känns ju som att jag borde hinna gå ner då kanske :)
  • Tinzi
    CC71 skrev 2010-06-19 21:33:18 följande:
    Kajo: jisses, EN TIMME OM DAGEN? Vem var det som sa det?
    Ja det gör då INTE jag i vilket fall.

Tinzi: han ringer Sophiahemmet och beställer en tid såfort han har fått betalningsförbindelselöfte av vårdslussen. Sophiahemmet bryr sig inte om vc:s remiss så det spelar ingen roll var den skickas. Svarade jag på din fråga nu, är lite trött känner jag
    Eh...men enligt vårdslussen så kan han ju inte få en betalningsförindelse om han inte står i kö, hur hamnar han i kön?
  • Tinzi
    sabinaa skrev 2010-06-20 07:51:54 följande:
    Kruxet är ju att man inte vet om man får tillbaka pengarna eller inte. Vet du varför hon fick den betald?
    Ja hon betalade en liten slant till en "agent"/företag som fixar GBP i utlandet... som fixade allt, och de fixar med alla papper & fixar tillbaka av FK nästan jämt tydligen.
  • Tinzi

Nån som vet hur man gör för att bli placerad i kö för OP? Jag har tid men det gäller min kära gubbe här hemma :)

Kan läkaren på Vårdcentralen placera honom i kö direkt? Eller måste den läkaren skicka remiss till viktenhet som sedan placerar honom i kö?

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)