• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • MissHellen
    Mli79 skrev 2010-05-07 10:27:35 följande:
    Jag tycker att det borde vara typ inskrivningsvikten på VC som räknas. Viktnedgång är ju oftast inte det största problemet, det är ju att hålla vikten som många av oss behöver hjälp med. Jag låg på BMI 40, 5 när remissen skrevs. Jag vågade inte gå ned i vikt innan bedömningen utan släppte bara på allt, åt det jag kände för och tänkte att det är ju bättre att ligga på några kg + än att nekas OP. Jag har på detta sätt gått upp 4 kg sedan i januari. Inte kul alls.
    Så känner jag oxå! Dock blev jag aldrig vägd på VC, utan läkaren fråga bara vad jag vägde. Men hur mycket jag än försöker, går jag inte upp i vikt Haha! Första gången någonsin!

Nu ska jag på bedöming den 26, så vi får väl se.. Jag har oxå BMI på 40,7 eller nått.
  • Mli79
    MissHellen skrev 2010-05-07 10:31:45 följande:
    Så känner jag oxå! Dock blev jag aldrig vägd på VC, utan läkaren fråga bara vad jag vägde. Men hur mycket jag än försöker, går jag inte upp i vikt Haha! Första gången någonsin! Nu ska jag på bedöming den 26, så vi får väl se.. Jag har oxå BMI på 40,7 eller nått.
    Hehe, jag tänkte precis som du, att det var konstigt att jag inte går upp. Gick någon månad... sen small det till. Typ alla kilona över en natt. Det var igår jag upptäckte att de sista kilona har satt sig, och de har gjort att jag har helt tappat orken. Idag tänkte jag börja tänka på vad jag äter, inte för att jag ska gå ned i vikt nu 6 veckor innan OP (får inte ens försöka eftersom jag är med i en studie om normalkost fram till Op) men för att jag ska bli lite piggare. Jag orkar inte ha 10 sockerchocker med tillhörande dipp på en dag. Nu blir det till att bunkra vitaminer och dra ned på de tomma kolhydraterna och hoppas att jag finner någon typ av ork med en bättre balanserad kost
  • huachi86
    Zodic skrev 2010-05-05 21:42:14 följande:
    prova cambridge om du inte gillar modifast, deras pulver smakar helt ok, jag vill bara kräkas på modifast :Pjag försöker verkligen motivera mig med att det är sista gången, men sen tänker jag tänk om man blir laktosintolerant o aldrig kan äta alla mejerigrejer igen...buhu. jobbigast är verkligen ca kl 12-16, jag kan inte koncentrera mig för jag blir så hungrig..
    Jag tyckte om smaken på Modifast. Hade smakat nutrilett innan så denna va mycket bättre!

Jag tycker att det är jobbigast på kvällen när jag är hemma och har inget o göra. Föröker hitta på grejer men det går inte så bra.
    På dagen hinner jag inte tänka så mycket på mat då jag ahr så mycket o göra hela tiden.

Hur har det gått för dig då??
    När opererades du???
  • MissHellen
    Mli79 skrev 2010-05-07 10:39:20 följande:
    Hehe, jag tänkte precis som du, att det var konstigt att jag inte går upp. Gick någon månad... sen small det till. Typ alla kilona över en natt. Det var igår jag upptäckte att de sista kilona har satt sig, och de har gjort att jag har helt tappat orken. Idag tänkte jag börja tänka på vad jag äter, inte för att jag ska gå ned i vikt nu 6 veckor innan OP (får inte ens försöka eftersom jag är med i en studie om normalkost fram till Op) men för att jag ska bli lite piggare. Jag orkar inte ha 10 sockerchocker med tillhörande dipp på en dag. Nu blir det till att bunkra vitaminer och dra ned på de tomma kolhydraterna och hoppas att jag finner någon typ av ork med en bättre balanserad kost
    Ja, nu har jag ju skitit i allt sedan November, när jag var på VC När man väl "vill" gå upp i vikt, gör jag de inte.. Men, de ska bli så skönt att få träffa läkaren. Även om jag nu får ett nej (vilket jag är ganska säker på att jag får..), så vet jag om de. Och han börja om på nytt, igen (som alla andra gånger..). Jag hatar ovissheten!

Skönt att du iaf har börjat och känner dej laddad! Jag är långt därifrån just nu
  • snart 4

funderat på en sak....

min läkare på ersta sa till mig att med den nya tekniken dom har nu så kan man inte töja ut magsäken nu... han menade att dom skar av magsäken och om den skulle börja töja så töjs den på en muskel.. då med skulle det inte gå och man skulle få jätte ont innan den ens börjat töja.... är det sant? är lite orolig att man ska töja ut den sedan... många har ju gjort det....

• FamilyFamily
    snart 4 skrev 2010-05-07 11:00:51 följande:
    funderat på en sak....min läkare på ersta sa till mig att med den nya tekniken dom har nu så kan man inte töja ut magsäken nu... han menade att dom skar av magsäken och om den skulle börja töja så töjs den på en muskel.. då med skulle det inte gå och man skulle få jätte ont innan den ens börjat töja.... är det sant? är lite orolig att man ska töja ut den sedan... många har ju gjort det....
    har inte hört talas om det, men det låter ju bra med tanke på att en hel del misslyckas o går upp till samma eller högre vikt än tidigare
  • ChokladMoshin
    snart 4 skrev 2010-05-07 11:00:51 följande:
    funderat på en sak....min läkare på ersta sa till mig att med den nya tekniken dom har nu så kan man inte töja ut magsäken nu... han menade att dom skar av magsäken och om den skulle börja töja så töjs den på en muskel.. då med skulle det inte gå och man skulle få jätte ont innan den ens börjat töja.... är det sant? är lite orolig att man ska töja ut den sedan... många har ju gjort det....
    Numera gör dom ju den lilla magsäcks fickan av den delan som är minst töjbar, det går att töja ut den minimalt, men inte direkt märkbart.
    MissMissie skrev 2010-05-07 09:21:28 följande:
    Jag var så glad att mitt sötsug hade fösrvunnit, tills igår då jag väntade lite för länge mellan 2 mål - då kom både hunger och sötsug som ett brev på posten. Har varit opererad i 3½ vecka nu, och det är väl bara att inse att man måste hålla stenhårt på att äta varannan timme. Det sägs iofs att det tar minst 100 dagar innan man blir kvitt ett beroende, men jag vill inte känna sötsug så länge om jag inte sköter mina måltider. Det kommer att gå mig på nerverna.
    Tråkigt att sötsuget kom smygandes sådär.
    Själv har jag tagit bort ett mellanmål, äter 6 ggr om dan nu, fick inte ihop det praktiskt med 7 mål om dan. Men det funkar bra för mig.
    Men sen drickar jag ganska mycket vatten emellan mina mål, kanske därför jag inte blir sugen.
  • JohannaL
    babytime skrev 2010-05-06 22:46:09 följande:
    Hejs. Har idag kommit hem från sjuksängen, opererades i tisdags o de går ganska bra, men va lite nyfiken på va ni andra "stoppar" i er för flytande o hur kan en dag me flyt se ut för er??
    blev också opad i tisdags och sen dess har jag ätit ungefäör så här och tänkte forsätta med det:

vaknar 1,5 dl lättfil
    mellis 1 dl utspäddjuice alt mjölk
    middag hemmalagad soppa (gjorde en super smarrig slät igår med rotgrönsaker och lättkorv)
    mellis 1-1,5 dl smoothie alt juice
    middag, 1-1,5 dl soppa
    kvällsfika, juice, smoothie alt fil

har fnkat bra dessa dagar, och nästa vecka blir det fler långkok och goda soppor =) e lite sugen på att göra en tomat och köttfärs soppa tex.. mannagryn som nån anan åt fick tex inte vi äta hade varit gott annars...
  • FMEmbla

Hej alla.. ny i tråden och jag är nyfiken på om alla har gjort GBP eller om ni gjort nån annan metod, som t ex sleeve?
    Hur beslutades vilken metod ni gjorde, vad det ni själva eller var det läkarna.

Har ni några bra länkar där man kan läsa om olika metoder?
    Länkar till bra bloggar?
    Länkar till statistik på hur operationer har lyckats/misslyckats?
    Länkar till annan info som handlar om det här?
    (svenska helst, jag är lat :D)

• 74an1
    FMEmbla skrev 2010-05-07 12:31:40 följande:
    Hej alla.. ny i tråden och jag är nyfiken på om alla har gjort GBP eller om ni gjort nån annan metod, som t ex sleeve?Hur beslutades vilken metod ni gjorde, vad det ni själva eller var det läkarna.Har ni några bra länkar där man kan läsa om olika metoder?Länkar till bra bloggar?Länkar till statistik på hur operationer har lyckats/misslyckats?Länkar till annan info som handlar om det här?(svenska helst, jag är lat :D)
    Viktop.se Där finns mycket info att läsa om. Även andra som berättar om sina val, och hur det fungerat{#lang_emotions_smile} Lycka till!
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)