• vänat

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

BridgetJones skrev 2010-09-05 19:19:32 följande:
    Hej igen!

Om en vecka imorgon är det dags! Jag är så hungrig nu så jag skulle kunna mörda för en bit mat *haha*

Jag har en undran: Ni som är opererade, hur har skinnet hängt med? Och tuttarna med för den delen Tungan ute . Hoppas på att inte få så mycket överflödigt skinn på magen men den risken är ju rätt stor tyvärr... Jag vet att man kan få en sådan bukplastik bekostad av landstinget men då är det i så fall utav medicinska skäl - utslag, eksem osv.

Hur har era kroppar hängt med? 
    Hur bra skinet hänger med beror ju dels vis på hur stor över vikt man har, samt hur gamal man är om man är man eller kvinna etc etc.

Min skinn/hud har dess värre inte hängt med så bra med vad gör de om hundra år. Vist kan de vara besvärligt med exem o likande men men inte sugen på operation i nu läget utan av vakatar och se vad som händer. tuttarna är inga större problem för mig de hänger lite mer än tidgare men har aldrig haft stor byst så kan ju vara av den anledninge inte vet jag.
    Där emot magen,lår och över armar ser inte klok ut jag ser ju värre ut än min famor som är 91år. Men men utsende kvittar
  • vänat
    valkyrie skrev 2010-09-06 07:53:50 följande:
    det ¨åter som att vi har haft samma tur elller otur. jag misstänkte att jag hade pco. och sökte många gånger till gyn för att få det bekrfäftat men dom tyckte jag varför ung. för ung för att skaffa barn. men när jag sökte föra julen om att jag hade haft ständig mens i 3 månader och jag tog med min man till gyn och läkaren fick reda på att vi försökt bli med barn i över ett år så insåg dom att jag kanske inte varför ung eller att min man var "gamal" eller hur jag ska förklara det. så i januari fick jag reda på att jag hade pco-s som jag hade trott LÄNGE att jag hade. och när läkare satill mej att du måste gå ner 30 kg för att kuna få någorn hjälp. inte änns hormonbehandlig ville han ge mej. så då bestämmde jag att jag ska göra en GBP. så nu står jag här och väntar nervöst på en tid
    Verkar vara ett spel på loteri då de gäller olika typer av hjälp och behandlningra beronde på vart man vbor och vilken läakre och övrig vårdpersonal man träffar alla fall om jag ser hur de vart för de jag känner är de stora varitaioner.
  • vänat
    Elliz45 skrev 2010-09-06 08:28:00 följande:
    Nej då kommer du inte komma in i kitosen. Man kan tugga extra tuggumi ett par st om dagen. Det är också noga med vilken sort men Extra går bra.
    jag fick vetasockerfria lekrol likställs med sockerfria tuggummin men man ska natrulöigtvis inte äta några mängder
  • vänat
    Mli79 skrev 2010-09-06 09:53:53 följande:
    Är det så mycket kolhydrater i sockerfria läkerol så att de påverkar en ketos? Varför skulle det vara skillnad mot tuggummi? Tror att du ska äta ganska så många läkerol om dagen för att få problem med ketos. Kolla på förpackningen hur många g kolhydrater det är i en pastill (tror att en pastill är typ 3 gram och då handlar det om ca 1,5g kolhydrater per st)
    Jag fick som sagt vet att de inte är skilnad mellan socker fri lekorl och sockfritt tuggumi. Men som sagt alla får vi olka information till med ok att dricka light drycker dock inga mängder.
  • vänat
    james skrev 2010-09-06 10:00:18 följande:

Bjuder på en före efter....

Första bilden ca en vecka innan op förra sommaren, 104 kg och bmi 35.2, andra bilden från igår 59kg bmi 19.9.
    Kollade på gamla bilder igår och min son 4,5 år pekar på mig och säger -men mamma vem är det som håller i mig där???? -men älskling det är ju jag han känner inte igen mina före bilder....

www.chanstillnyttliv.blogg.se

ilken skilland grattis till dina tappade kg

• vänat

även om de väger pat med kläderna på så dra de av något kg för kläder eller så skriver de i journal anteckninen pat vikt med kläder.

• vänat
    frökenKAJO skrev 2010-09-06 20:33:51 följande:
    Inte på alla sjukhus. Beror lite på vem som väger in och var.
    kan så vara men vet att de är som jag skrev då jag arbete på olika sjukhus själv samt var patient men som du säger beror de säkert vem som väger.
  • vänat
    V P E skrev 2010-09-07 09:36:54 följande:
    Har nån koll på vad som är ett lagom energiintag efter op?
    Det enda jag hört är att under sopp- och puréperioden ska man få i sig minst 1000 kcal om dagen, men sen?
    Jag tycker fortfarande att det är svårt att komma upp i 1000 kcal...
    jag hart fått information om att man inte ska räckan kalorier utan som sagt de är rekomdeation at 1000kcal är minimu.

De viktigaste är att du äter regelbundet och till räckligt vid varje måltid.
  • vänat
    Lajsa82 skrev 2010-09-07 11:03:50 följande:

Har varit jätteförkyld nu ett tag och väldig rosslig i lungorna, skall åka utomlands i morgon och gott på pencillin sen i fredags då jag hade ett tryck över lungorna, fick kortison tabletter m.m. utskrivet, bokade en ny tid igår  tills idag då rosslet inte vill ge med sig + att det e jobbigt att andas på nätterna...Idag fick jag ta smällen....crp visade inget och läkaren sa att att jag fått en astmainfektion som kan bli bestående då crp var normalt, för antibiotikan borde ha tagit det redan i helgen....så nu har man en massa kortison tabletter och inhalationer, så imorgon är det färdigrökt....Fimpar för gott hoppas jag....köpt nikotinplåster som skall dämpa suget och hoppas innerligt att det gör det, för nu eller aldrig känns det som....

Sen skall jag försöka sitta under ett parasoll och njuta av en veckas semster i turkiet, får dock inte sola då jag går på penicillin som kan ge hudutslag vid sol Denna resa kommer jag nog alltid att minnas Hoppas jag minns det som att det var då jag blev rökfri och inte att det var den semstern jag var så dålig

De kan ju trots allt bli en bra resa och du kan säker uppleva mycket trevligt ändå sola kan man ju gör i skuggan så att säga.
    Tråkigt att du fått astmainfektion men vad göra bara gilla läget och hoppas på de bästa som sagt allyt bra att ta tag i de med att börjar sluta röka då blir forutsätningar bättre men förstår att de svårt att sluta röka om man väl börjat. har dock ingen egen erfarnhet men hört många rökare berätta hur svårt de uppleer de sen givetvis varer de från person till person vet dock att de flesta säger att har de väl bäst sig går de bättre.
    Hoppas du får en trevlig skön resa.

Nalle
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)