• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • lyckligjanuari

Jag ska opas imorgon jag är jätte nervös och förväntansfull det ska bli skönt att det snart är gjort sen så är jag så trött på modifast

• vänat

Det är helt normalt att vara nervös de tror jag att vi alla var innan operationen.
    Men berätta gärna de för vårdpersonlen att ni är nervös orlig eller hur ni känner ibland hjälper de att man sagt de. Andra kan behöva få något lugnade.

Lycka till till er all som snart opas.

• Viggo och pyrets mamma
    vänat skrev 2010-05-08 20:52:18 följande:
    Sen kan de ju vara så att du sätt upp en mål vikt och kroppen en anna så var de förmig jag gick ner mer än jag trode dock ingen nackdel men sen vet ja att de finns de som gärna villat gå ner mer men deras vikt minskning stannar upp och hur de än kämpar kan de inte tappade sita kg.
    Jo det vet jag Men jag känner att det är bra att jag sätter upp ett mål som ligger en bit in i normalintervallet för min längd för då är det större chans att jag faktiskt kämpar mig dit jag vill, om kroppen se säger stopp tidigare må så vara, men jag har varit nere på 77 kg och vänt och hade gått ner mer om jag bara fortsatt kämpa, så i mitt fall så tror jag inte att 68 skulle vara nån omöjlighet. Allting däromkring är jag nöjd med
    -Mammas älskling 080425-
  • Annicka

Lycka till Zodic imorgon med op och till er andra som också ska op denna veckan.

Kram Annicka

• vänat
    Viggo och pyrets mamma skrev 2010-05-09 11:04:32 följande:
    Jo det vet jag Men jag känner att det är bra att jag sätter upp ett mål som ligger en bit in i normalintervallet för min längd för då är det större chans att jag faktiskt kämpar mig dit jag vill, om kroppen se säger stopp tidigare må så vara, men jag har varit nere på 77 kg och vänt och hade gått ner mer om jag bara fortsatt kämpa, så i mitt fall så tror jag inte att 68 skulle vara nån omöjlighet. Allting däromkring är jag nöjd med
    Ok men alla är liksom inte medveten om att kropen också hart en mål vikt vilket inte alltid är den samma som man själv satt upp där av mitt inlägg.
  • JohannaL
    litenkisse skrev 2010-05-08 10:39:51 följande:
    Ni andra nyopae, hur gör ni med alla tabletter? Har ni börjat med dem direkt, eller väntat ett tag? I mina papper står bara att jag ska vänta me järntabletterna en månad efter op, med inget om de andra dvs vitamintabl, B12, kalk. Ska jag verkligen ta dem redan, opades i tisdags? Vad har ni fått för direktiv?
    vi skulle bara börja med b12 och magsårstabletterna direkt, de andra skulle vi vänta 2veckor med, blev också opad i tisdags =) testade dock ta allaigår vid ett tillfälle, funka pissigt,blev jätte mätt direkt så jag väntar nog med resterande som sagts.

Ni andra som opas hur har ni haft det i ryggen jag har fruktansvärt ont i ryggen efter op, riktigt jävla ont, har inte ont i magen alls men tarsmärtstillande pga smärtan i ryggen =( nån som känner igen sig?
  • ChokladMoshin
    JohannaL skrev 2010-05-09 11:46:30 följande:
    vi skulle bara börja med b12 och magsårstabletterna direkt, de andra skulle vi vänta 2veckor med, blev också opad i tisdags =) testade dock ta allaigår vid ett tillfälle, funka pissigt,blev jätte mätt direkt så jag väntar nog med resterande som sagts.Ni andra som opas hur har ni haft det i ryggen jag har fruktansvärt ont i ryggen efter op, riktigt jävla ont, har inte ont i magen alls men tarsmärtstillande pga smärtan i ryggen =( nån som känner igen sig?
    DAgen på uppvaket hade jag jätteont i ryggen/axeln, men det försvann under natten.
    Har nåt att göra med gasen dom fyller buken med under op:en.
  • Queenie70
    lyckligjanuari skrev 2010-05-09 10:41:16 följande:
    Jag ska opas imorgon jag är jätte nervös och förväntansfull det ska bli skönt att det snart är gjort sen så är jag så trött på modifast
    Lycka till.
  • kaylaSTHLM

jaha nu är det snart dags .. imorgon klockan 7 ska jag vara på Ersta .. Jippi.. pirrigt

• lyckligjanuari
    Queenie70 skrev 2010-05-09 14:06:27 följande:
    Lycka till.
    Tack så mycket
    kaylaSTHLM skrev 2010-05-09 15:35:59 följande:
    jaha nu är det snart dags .. imorgon klockan 7 ska jag vara på Ersta .. Jippi.. pirrigt
    Vi ses kanske imorgon på Ersta ........Jag känner också jippi men nervös
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)