-
Södersjukhuset har 6månaders kontrollZodic skrev 2010-05-28 20:13:14 följande:Men det är ju ingen halvårskontroll? Dom skulle ju ta bort den? -
Jag började med promenader när jag kom hem och efter 4v började jag på gym och då körde jag crosstraining. Om 2v ska jag börja med styrketräningen och då har det gått 2månader efter operation. Gymma 2dagar i veckan, cyklar till och från jobbet och 2kvällspromenader. Vid 5v besök fick jag pekfingret att jag var alldeles för aktiv så nu blir det 1-2ggr/v gym och lugna pass och cykling till jobbet inga kvällspromenader. Var väldigt trött men det är jag fortfarande så det beror nog inte på att jag träna för mycket. Är ni väldigt trötta? Hur gick det när ni börja jobba? Jag börja jobba i onsdags. Fredag var jag helt slut, kände som om jag skulle bli sjuk. Somna kvart i tio och sov till åtta men var lika trött sen på dagen.frökenKAJO skrev 2010-05-29 18:47:12 följande:Hur snabbt har ni kommit igång med motion efter era operationer? Och vad har ni ägnat er åt? (Promenader gissar jag...) -
1: jag har dumpat på kokosglass, för fett för migfrökenKAJO skrev 2010-06-08 20:16:46 följande:Några dumpingfrågor till er som varit opererade lite längre:
1. Finns det något du brukar dumpa på?
Handlar det mer om vad du äter än hur du äter?
2. Har du provat alkohol efter operationen?
Hur funkar det?
3. Händer det att du äter sötsaker?
Hur funkar det?
2: drack en Bacardi Breezer 6v efter, gick bra
3: Har smakat sötsaker och det har gått bra men får bara i mig 2-3
chokladrutor/2-3 lös godis bitar. Sen är det bra. -
* När opererades du?
20 April 2010
* Hur mycket har du gått ner i vikt?
17,2kg
* Vad hade/har du för BMI?
Hade 39,,4
Har 32
* Hur mycket har du minskat i omfång runt magen?
15cm
* Hur ofta tränar du, och vad tränar du?
Försöker träna på gym 2ggr i veckan men det har gått upp och ner. Cyklar till och från jobbet varje dag.
* Får du i dig alla 6-7 mål mat per dag?
6mål/dag får jag i mig
* Dricker du 2 liter vatten om dagen?
Dricker mellan målen men 2l blir det inte.
* Hur många kilon har du kvar till din målvikt?
18-21kg
* Tappar du mycket hår?
Ibörjan tappa jag inte så mycket men NU har det börjat. Så fort jag tar i håret så ramlar det av tussar.
* Ångrar du din operation?
ABSOLUT inte!!! Är så glad och så tacksam för att jag fått denna chans.
* Hur ofta dumpar du, och på vad?
Så här i början sa läkarna att det kan bli några gånger i veckan för man ska ju prova sig fram. Har haft en stor dumpning på kokosglass. Sen äter jag för fort mår jag inge bra, hjälper att vara ute och gå. Men det blir bättre och bättre ju mer man lär känna sin nya kropp. -
Har lagt ut lite bilder.. .. om någon vill titta!!
-
Tack! Det känns så bra.Annicka skrev 2010-06-20 23:33:40 följande:Wow det syns att du har gått ner!
Kram Annicka -
Igår på självaste midsommar afton fick jag min värsta dumpning, vi år grillad kyckling från MAXI, hemmagjord pasta sallad (pasta, spenatblad, paprika) och feta ost. Åt femtuggor och sen var det kört. Fick så ont i mellangärdet precis som det känns när man har ätit för fort eller för stora bitar. Tog en promenad för det brukar lätta lite då men nej nej inte denna gång. Efter 40min hade det inte hjälp då började jag hulka. Har hört att man inte kan spy så jag bara hulka men efter 1timme så börja jag spy och det höll i sig i 2timmar, var helt slut efter åt. men det gav sig till slut men jag hann bli så rädd att jag han ringa två vänner som gjort samma operation och Södersjukhuset där jag operera mig. Men ingen visste vad det berodde på för inge hade varit med om det samma och SÖS trodde det berodde på dålig kyckling men det köper inte jag. Antingen så var det för trådig kyckling eller så dumpa jag på bladspenaten. Vad tror ni? Har ni varit med om detta?
Ha en forts bra midsommarhelg!!! -
TACK för svar! Mina barn och min man åt av samma kycklinghalva så den kan inte ha varit dålig så då var det väl så att jag åt för fort och för stora tuggor för det kändes till en början som om det hade fastnat men att det sedan blev värre och att jag börja spy kändes konstigt. Kolsyrat vatten, det ska jag försöka komma ihåg. Har du (ni) spytt någon gång? Har hört att man inte kan det efter denna op men så är ju inte fallet för mig... .. Ja detta var väl ingen bra dag men men idag mår jag mycket bättre och det gjorde jag ju redan igår kväll. idag har matintagen funka hur bra som helst.Full av förhoppning skrev 2010-06-26 11:49:03 följande:Det låter inte som dumping för man ska inte få ont av att dumpa.
Dumpa är när insulinet går in för att sänka blodsockernivån och man blir skakig och kallsvettigt, trött och illamående. Men inte ont!
Lät som om kycklingen var dålig eller att du åt för fort och för mycket på en gång.
Känns det som det fastnar så är ett bra tips att dricka kolsyrat vatten för då vidgar det och det som fastnat och gör ont kan passera.
Trist att du fick gå igenom detta på midsommarafton
Hoppas du mår bra nu!! -
mmmm tanken slog mig när jag läste ditt inlägg.. bara att vänta och se då. BIM slutet av nästa vecka.ChokladMoshin skrev 2010-06-26 21:16:45 följande:Jag kan kräkas och gör det ibland 2-3 ggr per dag. -
Väg/Mät dag idag. Opererade mig den 20april flyt 3v innan och har idag gått ned -20,3kg och -17cm. I´m Happy!!! Får nog börja med sits up så det händer lite mer med midjemåttet