Inlägg från: kurilill |Visa alla inlägg
  • kurilill

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

CeciliaB skrev 2011-01-02 22:18:08 följande:
    När jag hade pratat med Anna på carlanderska fick jag en tid att komma till dem att ta prover, dom fixar allt runt omkring, du kan tom få välja kirurg om du vill men då kan de ju ta längre tid innan man får tid....

Jag är dunder nöjd med mitt beslut har gått från 47 til 23 i BMI.
    Mår nu 65 kg och en dotter senare kanon!

Skriv gärna om du har fler frågor, här eller privat om de är nåt mer privat!
    Tack så mycket för svar! Jag ringer dom i morgon och hoppas på att det går lika snabbt för mig :)
  • kurilill

Har ringt runt lite nu och om jag blir godkänd har jag en operationstid v. 6 (om ganska exakt en månad! på CFTK, någon som har erfarenhet av dom? Har fortfarande inte fått tag på Carlanderska, men ska kolla med dom också..

• kurilill
    Teddybjörnen Fredriksson01 skrev 2011-01-03 16:49:34 följande:
    Jag gjorde min op där, på CFTK alltså. Den 19/10 gjorde jag en sleeve gastrectomy
    Kolla gärna in min blogg om du vill:    [email protected]">[email protected]
    Ska kolla in den!
  • kurilill

Nu har jag fått tips om en förmedling som fixar operation i Tyskland, förstod inte att man fick hjälp med allt utan trodde man skulle vara tvungen att ringa och boka själv. De fixar alltså allt från operationsbokning, resa, hotell, samt att få tillbaka pengarna för operationen från Försäkringskassan! Det kommer isf kosta mig 25 000:-, resten får jag tillbaka. Har fått en preliminär tid den 16 februari! Har pratat med flera som gjort på detta vis och alla, förutom en som det strulade för, fick tillbaka pengarna efter 3-4 månader, killen de strulade för tid det lite längre tid för.

Står fortfarande kvar i Stockholm, men blir jag godkänd i Tyskland åker jag självklart dit istället. Någon här som gjort på det här sättet?

• kurilill
    sabinaa skrev 2011-01-03 18:32:52 följande:
    NÄSTA VECKA OPAS JAG!!!!

Helt freaking sinnes! Som jag väntat och så dåligt jag har mått. Självmordstankar, depression och prat med en psykolog. Allt för man är fet. Och nu äntligen ska det bli ändring på det!

Träffade min farbors fru idag. Hon sa att "ja,du kommer få det tufft. Man får kolla vad man äter" Ehhh...DÖÖHH!!!!!
    Blir galen på människor som inte har en aning om hur livet kommer bli efter en op. Dom som bara hört rykten osv. Självklart vet jag att det blir jobbigt. Bara att åka från Skåne till Stockholm för att bli opad och lämna man och barn kommer bli jobbigt. Jag har läst på om detta i över ett år och dessutom pratat med mängder med folk som redan gjort en sån op. Känns som att jag kommer få stå på mig under släktmiddagarna... "ska du verkligen äta det där" Tönis!
    Jag har valt att inte berätta för någon förutom sambon och en gammal bantarkompis som själv opererat sig. Har gått ner rätt mycket en gång med Cambridge (45kg) och fick så mycket pikar och åsikter och jag orkar inte med det en gång till. Den här gången tänker jag säga det alla vill höra om någon undrar: jag har tagit hjälp av sjukvården, äter mindre och tränar mer med hjälp av dietist och en PT. Sen är det inget mer med det.

Vad härligt det måste kännas att det äntligen är dags, längtar tills det är min tur :) Är du nervös?
  • kurilill

Jaha.. så har jag såklart surfat runt på negativa sidor om operationen, man måste ju ta in allt tänkte jag. Läste om folk som kände fler som gått ner och sen gått upp allt igen. Någon påstod att många fler dör än de vill erkänna och komplikationer som tarmvred och diarré är jättevanligt. Det mesta var 'jag känner en som..'' och jag vet ju att det mesta är skitsnack, myter mm, men jag blir så rädd att det här ska bli ännu en gång då jag kämpar ner massa kilon och sen går upp igen. Sambon fick dessutom ett ryck igår och började ifrågasätta mig - du kommer väl börja träna nu, du kommer väl äta rätt osv. och jag orkade verkligen inte ta den diskussionen igen så vi började bråka =/ Bara tanken att jag har en son på 6 månader och att 1-2% faktiskt dör varje år gör mig riktigt orolig.

Är det för att operationen blivit verklighet nu som alla de här tankarna kommer kanske?

• kurilill
    BohusM skrev 2011-01-04 13:14:46 följande:
    Jag tycker du skall ta det lite lugnt, det är inte så stor % som dör på grund av en GBP som antalet som dör av övervikt och överviktsrelaterade sjukdomar. Du förkortar ju ditt liv avsevärt i och med att du är överviktig, sedan så kan du dö lika fort av hjärtat eller sömnapné eller något annat. Så rent statistiskt sett är det säkraste du kan göra en GBP, då ger du i allafall livet en chans.

Kram
    Ja, jag vet ju att det är så, men bara tanken att sätta mig på flyget och kanske aldrig mer komma hem..
    Å andra sidan vore det kanske dumt att inte ens tänka tanken om komplikationer, så jag får se det som sunt att tänka på ev. negativa biverkningar. Som qlurig skriver är de allra flesta faktiskt enbart positiva till att de gjorde operationen!
  • kurilill
    sabinaa skrev 2011-01-04 14:00:45 följande:
    Jag tycker man ska veta riskerna med att göra op. Jag känner som du, aboslut. Jag flyger till Stockholm om en vecka och lämnar två barn 2 och 4 år gamla. Jag kommer förmodligen komma hem samma dag min son blir 4. Jag lämnar även min man. Jättejobbigt när man börjar tänka så. Speciellt när jag tänker på att jag lämnar dom på tisdag på dagis och tänker "Kommer dom se sin mamma igen?" Men du, hellre ta den risken än att leva ett liv som tjock och inte orka med barnen. Inte orka leka med dom, inte kunna spela fotboll.
    Jag är fullt frisk förutom fetman och jag är 27 år gammal. Visst fan ska jag komma hem igen!

Har ni bestämt hur du ska göra? Alltså betala eller vänta?
    Jag har fått tid i Frankfurt den 16 februari på en klinik som är specialicerade på obesitaskirurgi, de utför över 1000 operationer om året. Betalar 19 750:- samt resor och en hotellnatt, totalt kommer det landa på runt 25 000:- De bokar allt och jag får sällskap av en annan tjej från Sverige. Jag måste även betala operationen 110 000:- men de får jag tillbaka från Försäkringskassan efter ca 3-4 månader!
  • kurilill
    MrsQ skrev 2011-01-04 14:37:56 följande:

Jag skulle flyta i 2 veckor innan op men det var bara att glömma. Mådde så illa av att dricka ersättning så jag fick bara upp det.

Jag gjorde så att jag åt mat !! för det mesta blev det wok som är väldigt lätt att få nyttigt o gott!

Kommer faktiskt inte ihåg hur mycket jag gick ner men det var väl runt 3-4 kg. Läkaren sa ingenting om detta.

När jag vaknade upp från narkosen så kom kirurgen o sa att jag hade varit otroligt duktig under flytet då min lever såg precis ut som en normalviktig

Jag hade en startvikt på127 kg och nu exakt 2 månader efter har jag gått ner 20 kg.

Om att bli nervös om op:::: Jag var inte ett dugg nervös för operationen, tyckte själv att det var lite konstigt men jag var så fast besluten om att jag ska bli smal o må bättre att jag inte hade andra tankar i huvudet.

MEN när jag 1 dag efter hemkomsten åkte in igen o blev inlagd , DÅ blev jag nervös....dessutom hade jag betalat för operationen själv och i mitt huvud gick det bara ," hur dum i huvet får man vara om man betalar för att dö???"...

Men det var inget att oroa sig för, de tog hand om mig på bästa sätt o kollade allt. De är mycket måna om att inget ska gå fel. Och i mitt fall så visade det sig att det varit en infektion i magen men som hade försvunnit.

Gick du ner 20kg efter operationen eller inklusive veckorna innan? Hur räknar ni andra, räknar ni med det ni går ner under flytet eller bara från operationsdagen?
  • kurilill
    Tjohalia skrev 2011-01-04 18:49:38 följande:
    Jag har fått operationsdatum idag! helt chockad, jag trodde bara jag skulle prata med kirurgen och få ett ja eller nej till op, men nu är allt klart inför op, dom har tagit EKG och jag har träffat narkosläkaren och en sjuksköterska, jag har fått med mig näringsdryck hem! Och jag fick i princip välja datum själv, första lediga tiden var om 4 veckor och som jag grämmer mig att jag inte kunde ta den. Fast å andra sidan får jag lite tid att ställa in mig på detta nu och planera kring lite praktiska saker. Jag valde att opas den 12:e april, detta för att jag går skola 110 mil hemifrån, en distansutbildning som innebär en hel del närvaro på skolan, men från veckan före min operation och framåt räknat så behöver jag inte åka dit på 8 veckor så jag tänkte att det passar nog bäst då. Tyvärr har dom sommaruppehåll med operationer när terminen är slut, det var ju min förhoppning innan. Men det blir nog bra så här med.
    Grattis och vad duktigt av dig att vara så rationell och vänta tills det faktiskt passar!
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)