• Tinzi

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

vänat skrev 2010-06-20 10:06:42 följande:
    Är olika på oliak orter vissa orter ska man ha en remiss til vikenhet som sen pålansera folk i kön.

Andra ställen ska reissen dierkt till kirugmottagen som placera personen i kön.
    oki, tack för svaret :) Ska be läkaren skicka direkt till Sophiahemmet då och se va dhan säger, vore skönt för gubben å OP någorlunda kort efter att jag ska OP så man går igenom detta tillsammans :)
  • Tinzi
    Nala skrev 2010-06-21 10:00:50 följande:
    Jag tror inte att kan skicka remiss direkt till Sofiahemmet. De tar bara patienter som betalar själva eller patienter med betalningsförbindelse från annat landsting. Om han har en betalningsförbindelse så behövs ingen remiss till Sofia, de gör en egen bedömning när man kommer dit
    hmmm, fattar inte riktigt hur man ska göra nu bara.
    Vårdslussen säger att bara han står i kö kan han få betalningsförbindelse även om det bara gått 1 dag sedan han hamand ei kön.
    Sophiahemmet har ingen kö, eh...menar dom att han måste stå i kö i sitt egna landsting (som han får remiss av till överviktsenheten på sjukhuset här i GBG) och sen när han står i kö hos dem kan han få en betalningsförbindelse?

Allt är ju bara onödigt egt. då vi ju VET att här i Göteborg är det 2.4-5 års kö tid just nu :(
  • Tinzi

Just pratat med underbara Carola på Vårdslussen, alltid lika gullig & hjälpsam.
     Det enda man behöver göra för att få en betalningsförbindelse är att få en remissbekräftelse från viktenhet i sitt eget landsting OM man vill få betalda resor, annars kan man ringa vårdslussen direkt & få en betalningsförbindelse till det sjukhus man vill bli OP på, alltså NOLL kö, men vi vill gärna ha betalade resor/hotell till Sthlm så väntar några veckor :)

Så glad nu för min "gubbes" skull :)

• Tinzi
    vänat skrev 2010-06-21 10:43:04 följande:
    Där ser man!! Härligt att de löser sig så snabbt bara man fråga på rätt ställe!!
    Ja verkligen! Om jag bara vetat detta när min kamp om OP började för år sedan :)
  • Tinzi

*urk* Jag har ju redan OP tid 15 Sep, men kämpar nu för att gubben min ska få OP tid.

Enligt vårdslussen kan han redan nu få betalningsförbindelse, men om han ska få en betalningsförbindelse m. resor/hotell som ingår så måste han stå i kö.
    Och för att stå i kö så måste han vänta 3 mån på provtagning och sedan kanske 3mån till på läkarbesök.Så nu är frågan (vi vill ju gärna OP nära varann så vi kan gå igenom detta tillsammans=lättare) Ska vi betala resor/hotell själva (ej råd m. eg då vi är lusfattiga) eller ska vi vänta.

Tycker det känns så onödigt att han måste stå i kö på Sahlgrenska bara "för att" när ha ändå ska åberopa vårdgarantin då det är flera års kö i Göteborg. men men antar regler är regler :(

Nån som vet hur man kan göra? har alla ni behövt stå i kö för att få resor betalda mm?

• Tinzi
    frökenKAJO skrev 2010-07-09 20:57:02 följande:
    Jag stod inte i kö och fick därför inte resor betalda. Å andra sidan kostade resan typ nittonånittio eftersom jag ropade in den på tradera från sjukhussängen på sophiahemmet. Returresan alltså. Ditresan blev också billig eftersom jag kunde boka den såpass långt i förväg.

Hotell är ju dyrt, men ni kan ju bo på vandrarhem om ni vill komma ner i pris?
    Eller om ni har bekanta på orten?

Tror inte det finns andra alternativ än att vänta om ni inte vill betala...
    Ah! Smart m. tradera där :) Jo han sa just att han vill göra så :) Han kan ta vandrar hem dagen innan där, sen ta billigatse biljetten ever :)

Men sen undrar jag...när man skickar in sina kvitton tinn sjukresor, hur sjutton vet dom att man har en betalningsförbindelse där resor ingår lr ej?

Jag bodde i annat län ett tag & visade bara upp kvitton från vård i Göteborg, och det blev inga frågor...kanske annorlunda när det gäller OP?
  • Tinzi
    lisalove skrev 2010-07-09 21:49:13 följande:
    Har du kommit till Sophiahemmet via vårdgarantin, så står ditt landsting för resorna i efterhand. Prata bara med reseservice. Har du valt att flytta din remiss själv (alltså fria vårdvalet) får du stå för resorna själv.
    via vårdgarantin, men står man ej i kö (säger de) så skriver de ej ut bet. förbindelse där resor är inkluderade. :(
  • Tinzi
    Fragile Angel skrev 2010-07-10 02:37:17 följande:
    Ser ni någon skillnad?

Oooooooh yes! Duktigt jobbat :)
  • Tinzi

Hej alla glada!

Nu längtar jag tills OP så det står härliga till. Inte direkt sugen på att visa mig i bikini på standen en dag som denna, men nästa sommar kanske :)

Dessutom är jag såååå glad. Gubben min fick idag betalningsförbindelse via vårdslussen för OP på Sophiahemmet, dock ej resor för det är nya regler, men det gör inget för vi är så glada :)

Vad rekomenderar ni m. 2 barn varav ett är 8 mån vid OP tillfället.

Ska vi OP samtidigt om det finns tider , eller vänta så en kan ta barnen ?

Hur kass är man efter OP? Kan man lyfta sitt barn på ca. 15 kg?

• Tinzi
    Mli79 skrev 2010-07-12 10:34:23 följande:
    Jag är väldigt glad att min man och min mamma kunde assistera mig med barnen iallafall första veckan efter OP. Jag hade inte ont, men jag var sååå trött. Kunde inte leka som vanligt med barnen pga det. Lyfta var det inga problem med. Jag hade nog valt att inte OP samtidigt om ni inte kan se till att ni har barnvakter som kan bo hemma hos er iallafall första veckan. Det måste kännas jättebra att både du och din man ska OPas! Vilket stöd ni kommer att kunna ge varandra!
    Jo, tog precis det beslutet, lr Sophiahemmet gjorde det rättare sagt. Jag OP 15 Sep, han ska på bedömning 30 sep & därefter fanns det än så länge gott om tider, så blir nog nån månad iaf emellan :)

Och ja, det blir jätte bra. Tror det annars kan vara svårt att sätta sig in i den andres situation. Detta blir super :)
    Malleballebuse skrev 2010-07-12 11:42:32 följande:
    Tinzi: jag hade valt att låta det gå minst 3 veckor mellan operationerna då iallafall jag har varit galet trött och grinig. Tyckte att det var lite läskigt att ha en tjurrusande 2-åring som ville springa och krama mamma som var ganska svullen och öm i magen.
    Sen kan det ju hända något vid operationen som gör att man inte alls mår bra och då står den andra där med en risig sambo och ett gäng vilda ungar samtidigt som man ska försöka att ta hand om sin egna nyopererade kropp men framförallt själ.
    Nu så här några veckor efter operationen så börjar jag landa och kan själv se tillbaka och se hur jag har varit i både kropp och själ och det är inte bara rosor.
    Jag har varit kort i tonen mot både man och barn, mått mycket illa, varit trött, haft ont vid måltiderna första veckan men framförallt så har jag varit ganska introvert och inte velat ha att göra med så många andra än mig själv.
    Nu en månad senare så börjar jag känna igen mig själv igen

Men nej såklart ångrar jag inte min operation men jag tycker inte heller att man ska skönmåla den första tiden för mycket då det är ett himla hårt jobb att hitta sitt nya jag.

Nu komme det massa gäster indimpandes så jag återkommer i eftermiddag.

Kajo: -1,1 om du inte kan vänta med svaret tills vi träffas
    OJ, låter som det kan vara tufft efter OP.

Ja, får hoppas att mitt annars så heta temperament inte blir för mkt efter OP då :( hehe.

detta m. tröttheten, kanske bäst att laga MASSSSSA mat innan man reser om man nu kommer va så seg...
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)