Malleballebuse skrev 2010-08-02 10:19:38 följande:
Jag känner också ett alldeles underbart flyt just nu, fast självklart inte ett flyt utan ansträgning och hårt arbete.
Det är väl som allt här i livet , vill man ha något så får man kämpa lite
Sen tycker jag absolut att man ska ta hjälp av psykiatrin om man inte känner att kropp och själ samarbetar, och dörrarna dit står lika öppna för oss som har opererat sig.
Dörrarna till psykiatrin är rätt stängda för de flesta skulle jag vilja säga

Sen är det ju inte regelrätt "psykiatri" jag talar om utan stöd att hantera den stora omställningen och att det ingår i "paketet" att man även tar tag i den pskykologisa biten som jag tror de flesta av oss som lider av extrem fetma faktiskt har. Och har man det inte redan innan, så är det ju självklart att en så stor livsomställning som går så pass fort borde åtföljas av mer annat stöd. Som det är nu så opereras folk på löpande band och släpps ut med en halvårskontroll liksom. Jag tycker det är en slarvig inställning från vården som jag befarar kommer att få konsekvenser framöver. Jag ser framför mig, människor som ersätter sitt överätande, med shoppingmissbruk, alkohol eller annat självskadebeteende faktiskt.