• joana93

    Varning för salvor med jordnötsolja

    Jag vet många mammor som smörjt in sina bebisar med salvor, helt omedvetna om att de innehåller jordnötsolja. Om barnet inte redan är allergisk kan det utveckla kraftik allergi. Och om barnet redan är allergisk kan det i värsta fall gå riktigt illa.

    Salvor som jag vet innehåller jordnötsolja är Idominsalva och försvarets hudsalva.

    Ville bara tipsa om det, för det är inte ofta man tänker på att nötter finns i salvor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-03 15:20
    Jag är medveten om att jordnötter inte är en nöt EGENTLIGEN, men dom flesta som är allergisk mot nötter är mer allergisk mot jordnötter.

    Ville bara uppmärksamma er mammor lite. För det är lätt att glömma bort det, speciellt när man inte är allergisk själv eller tidigare har haft allergiska barn.

    För det är ju föräldrarnas ansvar!

  • Svar på tråden Varning för salvor med jordnötsolja
  • Dr Mupp
    La Lola skrev 2010-05-13 23:54:31 följande:
    Krävde att få....Här köper vi D-droppar (tidigare AD-droppar) själva.
    I de flesta landsting delas dropparna ut gratis av BVC.
  • La Lola
    Dr Mupp skrev 2010-05-14 09:29:30 följande:
    I de flesta landsting delas dropparna ut gratis av BVC.
    Jo, jag vet men inte här o har aldrig gjort.
    Kanonbra tycker jag! Då kan man ju välja själv vilken man vill ha o det kostar ju så löjligt lite oxå.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Februarii
    La Lola skrev 2010-05-14 10:31:22 följande:
    Jo, jag vet men inte här o har aldrig gjort. Kanonbra tycker jag! Då kan man ju välja själv vilken man vill ha o det kostar ju så löjligt lite oxå.
    Vi får gratis på bvc och får välja vilken vi vill ha, ännu kanonbättre! ;) 
  • Trolovade
    La Lola skrev 2010-05-13 23:54:31 följande:
    Krävde att få....Här köper vi D-droppar (tidigare AD-droppar) själva.
    Oj, har aldrig hört att man får köpa själv, men nackdelen kanske är att många inte köper då?
  • La Lola
    Februarii skrev 2010-05-14 10:33:53 följande:
    Jag har bara hört att de delar ut den med olja.
    Ts fick ju dessutom kräva den med vatten. Verkar ju skitdumt.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola
    Trolovade skrev 2010-05-14 10:35:16 följande:
    Oj, har aldrig hört att man får köpa själv, men nackdelen kanske är att många inte köper då?
    Varför det?
    Så snåla tror jag inte så många är.

    46 kr är ju inte särskilt mycket......
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola
    La Lola skrev 2010-05-14 10:36:28 följande:
    Jag har bara hört att de delar ut den med olja. Ts fick ju dessutom kräva den med vatten. Verkar ju skitdumt.
    sorry, inte Ts, tuzzla.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Februarii
    La Lola skrev 2010-05-14 10:36:28 följande:
    Jag har bara hört att de delar ut den med olja. Ts fick ju dessutom kräva den med vatten. Verkar ju skitdumt.
    Vi har alltid fått välja mellan den gula och den ljusblå men jag vet inte hur det är nu när det bara är D, har inte frågat efter den med vatten då jag ändå tycker det är smidigare att slippa ställa in kylen. 
  • La Lola
    Februarii skrev 2010-05-14 10:39:49 följande:
    Ok.
    Jag har läst om flera föräldrar som inte ens vet att det finns vattenbaserade. Jag tycker att BVC borde informera om det.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Miralicia

    Tidigare när det var AD-droppar så fanns det två olika varianter - en vattenbaserad (som var tvungen att stå i kylskåp) och en oljebaserad som kunde stå i rumstemperatur. På -90-talet (och troligtvis innan också) så innehöll den oljebaserade varianten jordnötsolja, men från 2000 så har den oljebaserade varit baserad på solrosolja - det har alla som jag fick till min stora tjej varit (hon är född -01).

    Härom året så fattades ett beslut att gå över till enbart D-droppar istället för AD-droppar och dessa finns enbart i en variant - oljebaserade och det är solrosolja som de innehåller.


  • La Lola
    Miralicia skrev 2010-05-14 11:07:36 följande:
    Tidigare när det var AD-droppar så fanns det två olika varianter - en vattenbaserad (som var tvungen att stå i kylskåp) och en oljebaserad som kunde stå i rumstemperatur. På -90-talet (och troligtvis innan också) så innehöll den oljebaserade varianten jordnötsolja, men från 2000 så har den oljebaserade varit baserad på solrosolja - det har alla som jag fick till min stora tjej varit (hon är född -01). Härom året så fattades ett beslut att gå över till enbart D-droppar istället för AD-droppar och dessa finns enbart i en variant - oljebaserade och det är solrosolja som de innehåller.
    Vattenbaserade finns fortfarande.

    www.apoteket.se/privatpersoner/common/search.aspx
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Miralicia
    La Lola skrev 2010-05-14 11:13:56 följande:
    Vattenbaserade finns fortfarande. www.apoteket.se/privatpersoner/common/search....
    Ok, då har den dykt upp relativt nyligen (dvs ngn gång under senaste året), för från början när de gick över till enbart D-droppar så fanns det bara oljebaserade och det var osäkert om de skulle tillverka en vattenbaserad variant.

    (men jag måste säga att innehållsförteckningen på oljebaserade är betydligt trevligare läsning än de vattenbaserade som innehåller konserveringsmedel och en massa annat)
  • La Lola
    Miralicia skrev 2010-05-14 11:28:43 följande:
    Ok, då har den dykt upp relativt nyligen (dvs ngn gång under senaste året), för från början när de gick över till enbart D-droppar så fanns det bara oljebaserade och det var osäkert om de skulle tillverka en vattenbaserad variant. (men jag måste säga att innehållsförteckningen på oljebaserade är betydligt trevligare läsning än de vattenbaserade som innehåller konserveringsmedel och en massa annat)
    De har väl aldrig försvunnit?
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Dr Mupp
    Miralicia skrev 2010-05-14 11:28:43 följande:
    Ok, då har den dykt upp relativt nyligen (dvs ngn gång under senaste året), för från början när de gick över till enbart D-droppar så fanns det bara oljebaserade och det var osäkert om de skulle tillverka en vattenbaserad variant. (men jag måste säga att innehållsförteckningen på oljebaserade är betydligt trevligare läsning än de vattenbaserade som innehåller konserveringsmedel och en massa annat)
    Antioxidationmedlet i de oljeaserade är allergiframkallande.
  • Miralicia
    Dr Mupp skrev 2010-05-14 12:57:12 följande:
    Antioxidationmedlet i de oljeaserade är allergiframkallande.
    Fast de vattenbaserade innhåller också butylhydroxianisol som är det de oljebaserade innehåller utöver d-vitamin & solrosolja.
    De vattenbaserade innehåller utöver butylhydroxianisol & d-vitamin även sorbinsyra, sorbitol, propylgallat, sackarinnatrium, dinatriumfosfatdihydrat, makrogolglycerolricinoleat samt pepparmintolja, citronsyra och renat vatten
  • JessicaViola

    Som någon som är hyperallergisk mot jordnötter så kan jag säga att man kan visst få allergiska reaktioner mot jordnötsolja oavsett om den är finraffinerad eller inte. Det beror helt på HUR allergisk man är.

  • Dusse

    Inser att detta är nästan tio år efter inlägget skrevs men varför vänder du dig enbart till mödrar? Som om fäder inte borde smörja in barnrumpor eller se till att barnen får i sig bra med vitaminer... Det här skrevs ju ändå fortfarande under det senaste 10-talet!

    Personligen har jag som jordnötsallergiker aldrig haft problem med Idominsalva eller D-droppar som jag inte visste innehöll jordnötsolja förrän nu. Har hört att finraffinerad olja inte ska vara ett problem för de flesta jordnötsallergiker men de med väldigt svår allergi bör nog vara försiktiga ändå.

Svar på tråden Varning för salvor med jordnötsolja