Inlägg från: Barnen är mitt liv |Visa alla inlägg
  • Barnen är mitt liv

BF November,2010 DEL 2

*Hoppar in här* Bf 21 november tre flickor innan och väntar nu en kille :)

• Barnen är mitt liv

Hedi; För att göra en hinnsvepning brukar bm eller läkaren föra in fingrarna in till cervix vid livmodermunnen, man bör vara mogen och helst lite öppen innan för att göra en hinnsvepning. Fingrarna "retar" upp och bm eller läkaren sveper med fingrarna inuti livmodern så att en del av hinnorna (dom tar inte hål på hinnorna) Man brukar få kraftiga förvärkar utav dom nästan på en gång och slemproppen lossnar oftast i samband med en teckningsblödning, Vid en bra och lyckad hinnsvepning kan förlossningen starta inom 48 timmar.. Gubben gjorde det på mig igår men jag fegade ut lite men det resulterade till mensvärkssmärta under hela kvällen och natten men nu har det lugnat ner sig igen :( Lika bra kanske när man inte riktigt har någon barnvakt som kan rycka in inatt om det skulle hända något.. 

Hur långa förlossningar har era tagit?

• Barnen är mitt liv

Låter spännande och låter som att du är nära nu :) Känns så tråkigt med denna väntan nu på slutet, har aldrig längtat så mycket för att föda barn som nu haha.. Läser Gudrun Abascals böcker hela tiden och vill gärna kunna "slappna" av och andas genom förlossningen då jag tidigare (nummer 3 som kom på nio minuter) gjorde att jag hyperventilerade, spände mig och blev fullständigt livrädd och kände mig inte lyssnad på utav barnmorskan och den studerande bm som inte lät mig gå till förlossningssängen utan "tvingade" mig föda i den mjuka.. Usch ne lite nervös är man ju att det ska gå alldeles för fort och att det händer mitt i natten med alla fyra barn hemma..

Jag har varit öppen 3-4 cm i en vecka nu och slemproppen som har sett ut som stora gröna snorlobbor har kommit i fyra omgångar sen vecka 28 men den mensvärkssmärta som jag inte haft som igår kanske betyder något.. Har bara haft sammandragningar i flera månader men inget som har känts obehagligt såsom det gjorde igår..

• Barnen är mitt liv

Nr 1 och nr 3 är tydligen förlossningar som ska likna varandra mest enligt en del barnmorskor men det stämmer självfallet inte på allas.. Min etta kom 40+3 efter 22 timmar och började med värkar, nr 2 39+4 med värkar som kom var åttonde minut och som inte gjorde ont, helt plötsligt ligger jag i väninnans säng och börjar krysta så ambulansen kom och 45 minuter senare kom hon född i säte.. Nr 3  kom 27+6 och var efter tre dygns inläggning med yrsel, blodkräkningar, svimmningskänslor och sömnbrist, igångsatt och så kom hon efter nio minuter..

Känna bebisens huvud gör nog alla under denna tid så länge barnets huvud har fixerat sig dvs.. Både sambon och jag har buffat och retat honom och då jäklar blir han arg haha.. Du behöver inte ens komma in långt utan att känna "kokosnöten" :)

Min gubbe fick "öva" in sig på att hitta "hålet" och livmodertappen flera gånger.. Det enklaste är om ni lägger era händer kupade under rumpan så ni lyfts ifrån underlaget en liten bit, det man känner först är barnets huvud, följ det mjuka, lena som är runt huvudet med fingret//fingrarna och till slut bakom huvudet så ligger livmodertappen där som ska kännas som en mjuk läpp om den är mogen, en hård nästipp om den är sluten, kommer han in med ett, eller två fingrar så är ni även öppna.. Min barnmorska sa att lättast att "självumdersöka" sig är att stå med ena benet mot toastolen och sen föra fingrarna djupt in så hittar man.. Detta är inget farligt att göra så länge man har rena händer givetvis, sen om man vill vara ännu säkrare på att minimera risker klipp naglarna, sprita händerna eller använd handskar.. Den enda gången det är en hygienrisk att göra denna "självundersökning" är ifall man misstänker att vattnet har gått..

Du som har en bebis med dålig mage, har du potatismjöl hemma så gör det susen!  Det lindrar och bedövar en ond stjärt och är perfekt då när dom har frätit sönder lite av rumpan pga av allt bajs som bara sprutar.. Har dock svårt att tro att värktabletter skulle kunna orsaka hans magvärk utan tror mer att han kanske inte tål något du ätit, mjölk, lök, stark mat eller något sådant.. Men vad vet jag :) Hoppas det löser sig iaf det är inte kul att vara liten och ha så ont..

• Barnen är mitt liv

Ja du jag vet inte, min och en bm som bloggar online på nätet hävdar att 1an och 3an är lika varandra och att dom brukar vara som mest långdragna, om det finns någon forskning som styrker detta vet jag dock inte.. Min 1a och 3a är det 6 år emellan.. Dock så vet jag ju inte hur nr 3 skulle sluta för egentligen i och med att jag nu blev igångsatt v 37..  Men visst håller jag med dig om att det borde vara väldigt logiskt att liksom du och även jag som fått barn täta.. nu är det ju bara trean jag kan jämföra med som är 1 år och 6 månader att kroppen borde ju veta hur man gör nu sedan sist då det inte var så längesen..

• Barnen är mitt liv

Sunflower: Han eller du ska föra fingrarna bakåt ändtarmen alltså bak mot ryggen, jag kommer inte alls runt huvudet alls om jag skulle följa upp mot min navel för hans huvud tar i då.. "Följ" bara kanalen eller ingången hehe så känner du bebisen :) 

Libragirl, vad kul att ha någon som fått som jag. Tycker det är jätte läskigt att vänta en kille jag menar snopp och allt och inga mer rosa klänningar och hello kitty saker till en bebis haha.. Känner ändå en spänning och hur kul det ska bli att få köpa coola killkläder och undra om han är lik sina syskon och sin syster som har isblåa ögon och världens krullhår eller kommer han få guldbruna ögon som jag..  Men din nr 1 och 3 låter ju faktiskt ganska lika varandra, det kanske stämmer som dom säger..

Är det någon av er som har haft problem med att få ut moderkakan efter förlossningen?  Jag har aldrig fått ut mina någonsin genom någon såkallad värk eller krystning utan dom har fått söva ner mig två gånger i samband med uterus massage och sist så var jag nära inpå vansinnig eftersom dom tidigare gånger så har jag inte fått hålla om mina barn då jag spände mig för mycket av att bm satt med hela sin tyngd och masserade magen en minut efter förlossningarna så¨denna gång bad jag dom visa mig hur jag skulle göra ist, jag krystade utan att känna nåot men höll på för kung och fosterland och sen hittade jag med hjälp av bm livmodern som jag masserade och till slut kom bm och lugnt masserade och vips så kom den ut.. Hatar att det blir så jämt och vill inte få det igen vilket står i min journal.. 

Åh dessa eftervärkar man får sen usch dom kommer jag inte se fram emot :/

• Barnen är mitt liv

Vad jag förstått så är det det dom gör Chanell, får dom inte ut moderkakan så sövs mamman ner eller så passar dom på när hon är hög av lustgas och går in med handen och hämtar ut hela moderkakan från dess vägg, man får väl vara lycklig över att man är så uttänjd redan då dom gör det haha... Grattis till Helen C!!  Undra om Hedi fått ännu..

• Barnen är mitt liv

Hahaha tur det då :) Får man fråga ifall ni har facebook? Jag har följt er alla ända sen starten men aldrig skrivit något innan, ganska kul att man kommer så nära inpå andras liv genom att bara logga in och kolla dagligen  :)

• Barnen är mitt liv

Ja att dom ens får för sig att börja massera på en nyförlöst mamma är galet tycker jag men dom är väl tvungna antar jag.. Marie, jag addar dig om det är okej?

• Barnen är mitt liv

Ajaj låter inget kul Libragirl hoppas att det blir bättre och att du inte behöver läggas in, jo jag ser mycket fram emot en liten kille men jag som alltid sett mig som en tjejmamma haha vad lustigt man tänker ibland.. Ne om några timmar ska dom yngsta hämtas på dagis så bäst att passa på att vila någon timme men min inneboende har tydligen ett väldigt svettigt gympapass med mina organ och revben.. Trodde det skulle vara enklare att ha en fixerad bebis med andningen och ljumsken som jämt och ständigt låser sig men nej då han rör sig och buffar och sparkas och rör huvudet så att det känns som att han vill gräva sig ut emellanåt..  Känner mig allmänt less speciellt när jag inte har orkat något alls nu den senaste månaden, så fort jag börjar gå oavsett vart så låser sig ljumsken och jag får en hemsk kramp, ligger jag så är det ryggen som spökar med mig och går jag för länge måste jag andas igenom sammandragningarna som kommer för ofta.. Funderar ibland på dom som verkar ha dom mest fantastiska graviditeter med inga krämpor eller något, dom måste ju luras med mig haha

Svar på tråden BF November,2010 DEL 2