Inlägg från: Maddie72 |Visa alla inlägg
  • Maddie72

BF November,2010 DEL 2

Att låta maken åka upp till Uppsala denna helg var nog inte sån bra idé. En långhelg. Hemma måndagkväll. Jag sitter bara och lipar just nu och mår piss. Fattar inte varför jag är så här? Måste vara gravidhormonerna som spökar. Vet att jag hatar avsked i vanliga fall, men det här var ju hemskt. Kan inte sluta lipa. Kör försiktigt Arne...
  • Maddie72

MamaDeb - Det var tal om att jag skulle följa med från början, men jag kände inte för att sitta på 50-årsfest timme ut och timme in på en obekväm stol, känna vätskan fyllas på i fötterna, inte kunna äta allt (diabetiker) bara längta till en skön soffa att halvligga i, med fötterna upp. =) Sen är resan från Kalmar till Uppsala ingen enkel match heller, tar hur lång tid som helst ju. Det är även en barnfri fest och det gjorde att jag hellre stannade hemma. Att vara utan sonen i så många dagar hade jag inte heller klarat av.

Förresten MamaDeb, du bor i Linköping. Där bodde jag i 4 år då jag pluggade till lärare. Vi bodde då i Södra Berga på Konstruktörsgatan. (1998-2002) Det var ändå i 4 år, så det känns lite som hemma då man tänker tillbaka. Finfin stad!

Nu känns det mycket bättre. Tårarna är slut för tillfället. De lär väl komma tillbaka ikväll då sonen busar runt och jag inte orkar för det gör ont överallt. Men men... får väl skylla mig själv för att jag trodde att jag skulle klara det här.

• Maddie72

Annzsj - Tack för omtanken. Svärföräldrar bor just i Uppsala de med. Min mor är dunderförkyld och orkar nog bara med sig själv.. Syrran bor i Blekinge men är just nu bortrest i Turkiet. Jag känner mig lite ensam, men jag har nog en god vän eller två som jag kan ringa till om det skulle vara nåt. =)

• Maddie72
    Hedi skrev 2010-09-16 21:46:10 följande:
    Förlat för att jag inte orkar att läsa igenom allt och kommentera!

Nj: fin mage iaf

Gjorde Ul idag i v 33, han väger nu ca 2 kg och är runt 44 cm. Sa uppskattat födelsevikt är ca 3,5 kg.
    Hur kan de uppskatta födselvikten? Vet inte om jag hört det innan. Görs det i Sverige med?
  • Maddie72
    Maddie72 skrev 2010-09-16 22:03:49 följande:
    Hur kan de uppskatta födselvikten? Vet inte om jag hört det innan. Görs det i Sverige med?
    Dum fråga kanske? Glöm den!
  • Maddie72

Rosen - Jo jag gör tillväxt-UL med jämna mellanrum, eftersom jag har diabetes. Så jag vet hur man räknar ut. =) Men inte att de kan uppskatta hur stor bebis är vid födseln. Ingen har sagt det till mig nån gång. Men det är kanske bara för att jag kan ha så ojämn tillväxt på bebis beroende på hur blodsockret ligger. Antagligen därför. Ska höra med dem nästa gång.

• Maddie72
    Rosen skrev 2010-09-16 22:31:00 följande:
    aha. i malmö säger dom alltid vad de beräknas att väga vid födseln, sen stämmer det ju inte alltid, men ganska kul att få reda på ändå så man vet ungefär vad man har att vänta sig
    jag funderade på en sak idag ang diabetes förresten, om man har en långdragen förlossning som tar 2-3 dygn, hur gör man med insulinet då om man har så ont att man inte kan koncentrera sig på det just då?
    Själv så tog min förra förlossning knappt ett dygn. Jag sattes mer eller mindre igång efter att gått över tiden 6 dagar. Eller det hade satt igång med tog en evinnerlig tid. Det tog för lång tid vid öppningsskeendet och bebis blev påverkad av det värkstimulerande droppet, det fick sänkas och det tog ännu längre tid.. Det blev akut snitt. Oskar var vid födseln 4770 g 56 cm lång. Jag tog hand om blodsockertagning och insulin själv med hjälp av maken. Men fick till slut dropp med insulin i då det var för jobbigt att ta hand om själv. Diabetesläkare blev inkopplad osv.
  • Maddie72
    Rosen skrev 2010-09-16 22:46:06 följande:
    oj så dom tog inte blodsockret på dig under tiden? blev oskar så stor pga att du har diabetes?
    hur har dom tänkt göra denna gången? känner du dig orolig för förlossningen?
    Nej de tog inte blodsocker på  mig under tiden. Det kändes helt ok i början. Men sen tog min man över och fixade det med injektioner osv. Men då det blev för mkt för oss båda fick jag hjälp. Man får bestämma helt själv. Men ber man om att de sköter det så gör sjukhuspersonalen det, men då måste en diab.läkare komma osv.

Jo Oskar blev nog så stor pga min diabetes. Men ändå sa min diabläkare att han inte såg ut som nån typisk diabetesbebis. De brukar vara större över magen och det var inte Oskar. Han var väldigt proportionerlig för sin längd och såg inte alls tjock ut liksom.

Jag är mkt orolig över förlossning eftersom det var så mkt som gick fel förra gången. Jag ville ju ha snitt från början, men blev nekad. Fick starta vag förlossning, men det blev snitt i slutänden i alla fall pga att bebis var påverkad och att jag öppnades för långsamt. Dagen efter snittet var jag dålig med lågt Hb på 70, superblek och det tydde på blodförlust någonstans. Efter 4 timmar upptäcker de 2 liter blod i buken. Ett liten sivande blödning från nån skarv i snittet som legat och blött hela natten. Ny OP och öpnnades igen. Jag mådde inte bra alls på flera dagar och det tog tid  innan jag kunde ta hand om Oskar. Låg på BB i 8 dygn.

Ingen kul förlossning och jag går hos Amanda-BM som det heter här i Kalmar, för samtal. Vi går just nu igenom förra förlossningen som bearbetning och diskuterar hur det ska blir så bra som möjligt denna gång. Jag ska faktiskt i morgon på Röntgen och bäckenmätas eftersom de trodde att jag var för trång för vag förlossning förra gången och det var därför jag bl.a fick snitt helt plötsligt. Så hur det blir denna förlssning har lite med att göra hur det går på mätningen. Det kommer även lugna ner mig om det visar sig att jag har helt normalt bäcken. Jag vill ju helst föda vaginalt. För det jag var med om sist var inte kul. Men eftersom det hände mig förra gången och det blir snitt i alla fall så lär de ju har en väldig uppsikt för att det verkligen inte sak hända igen.

Har du grav.diabetes? Vad är det för tillväxt på din bebis? Jag hade sist +-0 i tillväxt än så länge och hoppas väl att det håller sig så.
  • Maddie72
    Williams Mamma 070824 skrev 2010-09-16 23:03:23 följande:
    imorn är det dags för ett nytt besök på sjukhuset.
    Ska göra ctg och mäta flödet i navelsträngen. Wish me luck!
    Hoppas att det går bra och att värdena är bra nu då. kram
  • Maddie72
    Rosen skrev 2010-09-16 23:08:15 följande:
    nä men fy va hemskt, då förstår jag att du e orolig inför kommande förlossning. hoppas att allt slutar bra, vilket det säkert gör! men förstår verkligen om du känner oro.

jag har ingen grav.diabetes utan bebisen e stor ändå. störst var bukomfånget på honom o bm sa att han får mycket näring. han ligger på +20% så han beräknas väga 4,5 kg vid födseln.
    mina andra har legat på -2% och +7% så denna här e rätt så mycket större än de andra.
    Hur mår du annars? Mkt vätska i kroppen i händer fötter osv? Det visade sig att min syrra hade oupptäckt gravdiabetes (efter förlossn förstod de det) och mådde piss, svullen, ingen känsel, megamage, bönade och bad om igångsättning eller snitt. Blev nekad. Sonen var 2 veckor innan beräknad 4000 plus vid mätning. Ingen mer mätning gjordes och han var vid födslen 5200g och 55 cm lång. Det gick inte bra. Det är därför jag är ganska orolig och mår dåligt. Förlåt om jag skriver detta, inget kul att läsa. Men detta var ett stort undantag har vi fått reda på. Hennes bäcken var alldeles för litet och det var stört omöjligt att föda fram en unge på 5 kg då. Var om dig och kring dig att de gör allt för att din förlossning blir som du vill ha den. 
Svar på tråden BF November,2010 DEL 2