Inlägg från: MammaDeborah |Visa alla inlägg
  • MammaDeborah

BF November,2010 DEL 2

Godmorgon tjejer!

Har sovit dåligt i natt.. trött som få.. Vissa nätter känns det som att jag vaknar varenda gång jag byter sovställning. Kände mig helt klubbad när mannen pussade på mig i morse.. Men det var bara att pallra sig upp..

Ska köra ner mina tre stora barn till sin pappa idag.  20 mil enkel resa. Passar på att äta kvällsmat hos mamma innan jag kör hem igen. Sista gången jag kör ensam innan bebis kommer. Sen har vi kommit överens, jag och mannen, att vi kör tillsammans så är vi helt enkelt tillsammans om nåt skulle dra igång (barnen är hos sin pappa var fjärde helg). Det finns ett flertal sjukhus med förlossningsavdelning längs vägen om det skulle krisa, men så snabbt går det nog inte :) Dessutom vill jag inte ha min man i en bil flera timmar bort om värkarna börjar. Bättre att hålla ihop då :)

Så jag ska ta ett syryck, sen åka och överlämna en barnvagn åt en köpare och förhoppningsvis hinna inom skolan och säga hej till min samhällslärare. Sen hem och sova ett par timmar så jag orkar med kvällens körning.

Min mage är alldeles katastrof. I några dagar har det varit nästan stopp, men sen började jag äta magnesiumtabletter häromkvällen och nu kör det i magen varenda morgon/förmiddag.. Känner mig uppsvälld och gasig. Tyvärr gör väl inte morgonkaffet det hela bättre eftersom jag egentligen är ganska känslig för kaffe även som ogravid. Men vad gör man när man är dödstrött på morgonen och helst inte vill somna i bilen på väg till dagis??

Vecka 33 idag, förresten!! :) Tog min första magbild igår. Ser ut som om jag har svalt en pumpa eller nåt *s*

• MammaDeborah
    kicki08 skrev 2010-09-10 08:49:40 följande:

MammaDeborah: 20 mil enkel resa!!! :-O Herregud!  Är det alltid du som kör dom lr hämtar pappan ibland oxå?
    Varför bara var 4:e helg?

Jag och sonens pappa delar lika. Så det blir varannan vecka då. Men ja... Rasmus och hans pappa har alltid haft ett aldeles speciellt band till varandra. Han älskar verkligen sin pappa. Och även fast han trivs hos oss så saknar han sin pappa någe fruktansvärt när han inte är där. Han är väldigt känslig.... Det har gått 5 år sedan vi separerade och det har inte blivit någe bättre på den fronten. Så ibland kommer funderingarna om jag ska ändra och bara ta honom varannan helg. För Rasmus skull. Men sen funderar jag... ÄR det verkligen bra att göra så? behöver man inte båda föräldrarna ändå? När är dom tillräckligt stora för att få börja bestämma lite själv igentligen? Vad är bäst och vad är inte? *suck* Det är så svårt..... Jag vill ju inte se min lilla kille ledsen. Samtidigt som jag vill att han ska vara hos mig. Är man självisk eller gör man det bästa för sina barn i slutänden?

Vi bor ca 30  mil ifrån varandra. Från början var de hos sin pappa en långhelg i månaden istället för två korta i månaden. Men pga skolplikten går inte det längre. Vi ska försöka diskutera fram en lösning där kanske de två yngre som inte går i skolan är hos sin pappa långa helger igen och att den stora hellre är där på loven eftersom det är så hon helst vill ha de.

De har jättedålig kontakt med sin pappa eftersom han aldrig hör av sig till dem..

Lång historia, men det var mycket bråk när jag skulle flytta. Vi bodde redan drygt 10 mil från varandra och barnen var hos honom varannan helg. Men när jag träffade min man så flyttade jag. Det enda som kunde få honom att gå med på flytten var att jag körde den längre sträckan. Så när barnen lämnas har jag 20 mil enkel resa och när de hämtas har jag 15 mil enkel resa. Jag tycker självklart att det är skitjobbigt att köra så långt och det är tufft för barnen också, men vad gör man inte?

Svårt att svara på vad som vore bäst för er. Jag skulle ha jättesvårt att släppa mina barn men om de så uppenbart trivdes bättre hos den andre så hade jag kanske testat den lösningen en tid. Mina barn trivs väldigt mycket bättre här så jag skulle inte kunna gå med på byte av bostadsort mer än som det är nu. Däremot önskar jag att barnens pappa ville ta barnen lite mer på lov men han vill/kan inte nånsin och det känns tråkigt. De hinner aldrig landa där innan de ska hem igen och det blir så splittrande.

Nåja, vill inte gå in för djupt i den här diskussionen eftersom jag vet att många har väldigt starka åsikter kring att flytta långt med barnen. Ibland måste man ha hela bilden klar för sig innan man kan ha en åsikt.
  • MammaDeborah

Sådär, jag i vecka 32+0. Badboll under tröjan eller nåt ;)

Nu ska jag sova en stund! Hej på er!
  • MammaDeborah
    Bebis050810 skrev 2010-09-10 13:06:36 följande:
    Jag är oxå supertrött på att vara gravid!!!
    denna ggn är jag så himla arg hela tiden, jag har ingen stubin alls och blir arg på allt och alla! barnen, sambon, mamma och bror e dom som får ta det mesta.
    Inte bra, jag vet, men inte lätt att hålla sig, jag är bara sååå jäkla trött på att må så här pissigt! hormonerna spökar antagligen, jag känner mig även så fången i min egen kropp, kan inte ta till nåt som lugnar mig heller! får bara gå här hemma med denna frustrationen........
    nä detta är verkligen sista sista ggn för mig!!!
    Önskar så att min karl hade fått gå gravid, då hade han kanske haft med förståelse för hur jag mår! Grrrrr

Är det nån annan som känner som mig?

Jag är bara arg, ledsen, nere och deppad hela tiden! och tvivlar på min situation och på mitt liv.....om det verkligen är såhär jag vill ha det!?
    Tråkigt att läsa, men visst känner jag igen mig! Inte denna gång, men från andra gånger. Jag vet att när förhållandet är lite upp och ner så blir det genast mycket värre i kombination med gravhormoner..

Någon sa att man inte ska ta beslut som gravid och visst finns det sanning i det, men använd ändå tiden till att fundera på vad du vill i framtiden.
    Jag har längtat länge efter att få satsa på mig och jag är äntligen där. Även om det kommer att ta lite tid iom att bebis kommer nu så känner jag att jag kommer framåt. För mig har det varit stort! Jag har varit i en väldigt djup depression för några år sedan och det stora var just att jag kände att det aldrig blev "min" tur. Jag var väldigt långt nere om vi säger så utan att gå in på detaljer. Men jag hade lika gärna kunnat vara nån helt annanstans än här och då pratar jag inte om den här världen. Jag pratade en del med en diakonissa som var helt fantastisk. Hon fick mig att hitta tillbaka till mina styrkor. Jag förstod att man fick vara ledsen och besviken ibland men att man måste kunna se framåt och komma ihåg vad som är viktigt i livet.

Jag är inte fantastisk glad varje dag. Jag är trött och tjurig ibland. Men i grunden är jag lycklig så att jag kan gråta. Mitt liv känns tryggt och meningsfullt och det tog 27 år innan jag fick uppleva det.

Stor kram till dig!
  • MammaDeborah

Förbannade skitdag... :( Har vridit och vänt mig hela natten. Mannen gick upp och tag hand om minstingen i morse och jag låg kvar lite extra länge på morgonen. Men jag blev inte piggare för det.. Konstant illamående.. Känner mig totalt mörbultad..
    Orkade knappt ta mig runt Maxi när vi skulle handla. Tittade på ett jättefint hus innan dess men just nu känner jag mig mest avtrubbad. Jag är inte alls redo för bebis på långa vägar. Det känns så avlägset samtidigt som jag mår så fruktansvärt dåligt idag.

Gick just ner och tog en Bricanyltablett eftersom sammandragningarna har kört igång igen. Har redan tagit en dos värktabletter eftersom det gör så ont i ryggslutet. Jag är andfådd till max. Går jag och lägger mig nu så kommer jag att vara vaken halva natten och det vill jag inte heller. Förbannade skit vad allt känns pissigt just nu..
    Mannen tror att det är en reaktion på att jag stressade jättemycket igår innan jag kom iväg med barnen (körde dem till sin pappa 20 mil enkel resa) och jag är väl benägen att tro att han har rätt. Men vad sjutton gör man? Jag vill bara lägga mig ner och gråta och skita i allt.. knappt 8 veckor kvar och det har plötsligt blivit skitjobbigt..

Förlåt att jag bara gnäller men idag är det verkligen piss.. Mannen ser lite maktlös ut och vet inte riktigt vad han ska göra. Han är underbar och fixar med allt så jag klagar verkligen inte på honom. Men så här i nästan två månader till?? Huuu..

• MammaDeborah

Nu ger jag upp för ikväll. Har fått en rejäl reaktion på bricanylet och skakar för fullt. Visste att det var vanligt men med förra tabletten kände jag ingenting.
    Mannen och bonusbarnen ser film. Jag ligger i sängen. Somnar jag på soffan så ligger jag vaken halva natten sen. Bättre att gå och lägga sig så det har jag gjort. Kram på er! Ni kan väl hålla tummarna för en lugn natt?

• MammaDeborah

Jag kan inte sova.. ligger bara och skakar och är helt rastlös... Vad sjutton gör man??

• MammaDeborah
    Hedi skrev 2010-09-12 00:00:03 följande:
    Anniz: Ja fasiken vad bebisen trycker och magen spänner. Upplevde inte alls att det kändes sa förra gangen, nästan sa jag börjar undra hur stor den här är. Far veta pa tors hos läkaren ska bli spännande. Vi har svärmor 5 min härifran det är väldigt skönt maste jag säga. Som du säger är det nog bra att aka in i tid nu andra gangen.

MammaD: Usch va jobbigt! kan inte din man massera dig lite sa kanske det är lite lättare att slappna av och komma till ro.
    Han har gjort vad han kan.. pulsen rusar och jag bara skakar.. inget hjälper... Är klarvaken men dödstrött... :(
  • MammaDeborah

Natten var hemsk. Var nog vaken till framåt tre innan jag kom till ro. Mannen kunde inte heller sova nåt vidare när jag låg och vred mig. Och sen vaknade lillkillen kvart i sex och tyckte det var morgon. Maken fick slumra lite medan han såg på tv som tur var. Jag känner mig fortfarande lite skakig och konstig och är fruktansvärt trött. Ska lägga mig när lillen sover middag. Mannen hämtar mina barn 15 mil bort i em så jag behöver få energi till att ta hand om lillen under tiden.

Och idag är sammandragningarna tillbaka :-/ Helt galet känns det... Försöker fokusera på annat. Kan knappt stå upp eftersom det ilar och trycker på hela tiden :(

• MammaDeborah
    Jojo 85 skrev 2010-09-12 12:03:11 följande:
    Ja, det är trist. Men nu håller min man iaf på o ansöker om F-skattesedel så han kan få lite ströjobb inom bygg, renovering mm. Han är väldigt händig av sej o skulle tycka det var kul att komma in i den branchen o tillslut kunna göra det på heltid. Så nu ska vi sprida det till familj o vänner så dom kan rekommendera honom vidare. Många är ju medvetna om att han är duktikg. Han är utbildad möbelsnickare (finsnickare kanske deth heter) från början. Han drömmer om att få kunna jobba åt sej själv oxå ist för någon annan.
    Jag är sugen på att bli barnmorska faktiskt.. med förhoppning om att få jobba på förlossningen.. men jag har inte tittat närmare på det ännu. Finns annat som oxå är intressant
    Belavon skrev 2010-09-10 22:45:28 följande:
    Ja aminingen blir nog ett kapitel för sig. Jag hoppas att det går bra i alla fall. Ska man köpa en bröstpump redan nu så man har en egen?
    Tycker du kan vänta tills efter när d vet att amningen funkar.. ska ju finnas att hyra på BB oxå vad jag förstått.Ja, förra gången fick vi med napp o haklapp bla. fast ingen blöjhink.. o jag ville gärna ha en blöjhink som vi kan ha i vårt sovrum.. men det hade ju varit kul med lite fler saker till bebisen i boxen oxå. Men sen brukar det väl hänga en liten tygkasse med grejor på BB oxå..?
    MammaDeborah skrev 2010-09-11 21:31:25 följande:
    Nu ger jag upp för ikväll. Har fått en rejäl reaktion på bricanylet och skakar för fullt. Visste att det var vanligt men med förra tabletten kände jag ingenting.
    Mannen och bonusbarnen ser film. Jag ligger i sängen. Somnar jag på soffan så ligger jag vaken halva natten sen. Bättre att gå och lägga sig så det har jag gjort. Kram på er! Ni kan väl hålla tummarna för en lugn natt?
    Åh nej, din stackare! Hoppas du mår bättre nu?  Precis det hände mej när jag fick Bricanyl när jag väntade Josefine.. det var så illa att jag hellre tagit värkarna jag hade innan, då kändes det iaf inte som hjärtat skulle hoppa ur bröstkorgen.Hur ofta kommer dom då? Kanske bäst att åka in till förlossningen o få mäta på CTG kurvan o kolla bebis hjärtslag?
    De kommer inte så ofta just nu i alla fall, så det är nog ingen fara.. Men bricanyl vågar jag nog inte ta fler gånger. Hjärtklappningen var hemsk, men det kan jag ha problem med ibland annars också. Värre var att jag bara skakade hela tiden. Och så blev jag ju så rastlös. Det gick inte att sova hur jag än försökte..

Men det känns lite bättre efter 1,5h sömn nu på dagen. Hoppas det lugnar ner sig. Det ilar väldigt mycket långt där nere och jag vet att det inte är någon större "risk" att bebis håller på att fixera sig. Inte ens mitt första barn fixerade sig så jag tror inte att det femte gör det. Alla har varit väldigt rörliga ända tills precis innan födseln.

Fjärde barnet var till och med så vilt att de knappt kunde köra ctg-kurva på mig eftersom han sparkade och vred sig hejvilt!

Nåja, nu har mannen åkt för att plocka upp mina barn. Saknar dem. Men det gör jag alltid när de är borta - så klart! Ikväll får vi kramas i soffan allihop :) Dessutom går det som vanligt löss på skola och dagis så den här helgen är det luskammarhelg på hela skolan. Lika bra att alla kammas så man säkert vet att ingen har löss.

Jag ska fortsätta beta av alla sybeställningar och hoppas snart hinna sy till lillan i magen. Gärna innan hon föds
Svar på tråden BF November,2010 DEL 2