• Helen C

BF November,2010 DEL 2

Hej tjejer....
    Nu har vi kommit en bit på vägen av denna Graviditet. På en del syns magarna, en del börjar känna av bebisen, en del mår bra och del mår fortfarande dåligt.....

Nu börjar sommaren närma sig och då får vi hoppas att alla mår bra och kan njuta av bebisen och dom första sparkarna....

Nu är de bara att tjöta på i tråden som aldrig förr fram till Okt/Nov....

{#lang_emotions_cool}{#lang_emotions_sunny}

BF-LISTAN

www.familjeliv.se/Forum-11-221/m52310905.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-16 18:49
    KÖN
    www.familjeliv.se/Forum-11-221/m52561078.html

• Svar på tråden BF November,2010 DEL 2
  • Kinne79
    sunflower79 skrev 2010-11-10 21:51:31 följande:
    sådär har jag oxå vissa dagar... jag föreställer mig att det är när bäbis börjar borra sig neråt och det börjar bli trångt där nere =) o flera nerver blir lidande..
    fast om du känner obehag o nån magkänsla att det är galet så ska du kanske prata med din BM?
    Nej, något galet tror jag inte att det är. Är mest bara nyfiken på vad det kan vara som händer.
  • frukarlssonn
    Kinne79 skrev 2010-11-10 21:54:44 följande:
    Nja, snarare att det känns mer eller mindre. Men precis som mensvärk brukar hålla i sig, så är det jag känner. Det gör inte så ont att jag känner behov av alvedon utan är mest nyfiken på vad det kan bero på.
    Kan ju va då att bebisen borrar sig neråt. Ingen aning, men jag hade förvärkar fast de va inte konstanta utan kom och gick.
    Olivia 090610 ~ Freja101020
  • sunflower79
    Kinne79 skrev 2010-11-10 21:54:44 följande:
    Nja, snarare att det känns mer eller mindre. Men precis som mensvärk brukar hålla i sig, så är det jag känner. Det gör inte så ont att jag känner behov av alvedon utan är mest nyfiken på vad det kan bero på.
    Kinne79 skrev 2010-11-10 21:55:59 följande:
    Nej, något galet tror jag inte att det är. Är mest bara nyfiken på vad det kan vara som händer.
    ah ok.. jo man vill ju såklart veta vad som händer i kroppen, för det är ju en hel del kan man säga o det är svårt att veta när man aldrig varit med om det förut!
    men det du beskriver låter som det jag brukar uppleva oxå o då har jag fått för mig att det är nåt sånt jag skrev =)
  • Annizsj

Trulsa- sÅn mensvärk hade jag några nätter innan Viggo föddes.

Milo 070505 Viggo 090428 och liten bf 101123
  • Barnen är mitt liv

Det är nog bara förvärkar isåfall..  Försök att inte tänka på det så mycket men håller med ovanstående att känns det som att du är orolig så kan du ju alltid ringa förlossningen och kolla vad dom tror.. Jag är jättenojig dom gånger jag inte riktigt vet vad jag ska tro när jag får mensvärkskänslor, för några veckor sen höll dom i sig hela natten med fem min mellan varje men sen somnade jag och vaknade upp till ingenting.. Just med den enda graviditeten vars förlossning startade spontant så hade jag ju 8 min mellan varje värk och upplevde inte någon utav värkarna som mer än menssmärta och sen blir jag hjälpt av min kompis i sängen och börjar krysta helt plötsligt.. Jag menar hur ska man veta som omföderska om man inte ens kan lita på att åka in när det är ens 5 min mellan varje värk eller mindre.. Behöver ju inte bli så denna gång men ändå..

• Kinne79

Får se vad det kan vara vore ju spännande om det var förvärkar, men vem vet allas kroppar är ju så olika. Men särskilt orolig är jag inte mest nyfiken, har ju aldrig varit gravid förut.
    Hur länge brukar man ha förvärkar?

Annizsj- Hoppsan, det vore något. Går in i v.38 på fredag så det vore ju lite tidigt, men inte för tidigt. Men räknar kallt med att föda i v.42

• Carolina13
    Kinne79 skrev 2010-11-10 22:13:03 följande:
    Får se vad det kan vara vore ju spännande om det var förvärkar, men vem vet allas kroppar är ju så olika. Men särskilt orolig är jag inte mest nyfiken, har ju aldrig varit gravid förut.
    Hur länge brukar man ha förvärkar?

Annizsj- Hoppsan, det vore något. Går in i v.38 på fredag så det vore ju lite tidigt, men inte för tidigt. Men räknar kallt med att föda i v.42
    Jag har haft sammandragningar/förvärkar till och från (mest till) i tre veckors tid.. men e det likadant imorgon så e det jag som ringer förlossningen och ber om hjälp... hinnsvepning eller nått...
  • Barnen är mitt liv

Förvärkar har man i stort sett under hela graviditeten då livmodern arbetar och övar på det som skall komma men många märker inte av dom alls.. Men i slutet är det vanligt att man känner av dom antingen som sammandragningar då magen bara blir hård som en boll men man känner inget märkvärt, eller förvärkar som känns som mensvärk och kan sitta vid rygg/mage/ben ja lite varstans och ibland bara i mage eller bara i rygg eller bara ut mot benen eller ljumskarna.. Vissa känner av sina förvärkar redan i vecka 20+ och vissa känner ingenting alls.. Väldigt individuellt..

• sunflower79

jag fick för mig att det var tvärtom.. att de i början kallades sammandragningar o det man får mot slutet kallades förvärkar, men det spelar iofs ingen roll vad det kallas.. starkare och intensivare o ondare är de iaf mot slutet hihi

• Jojo 85

Sunflower: FY vilken eländig dag du hade.. Sån stress vill man inte ha nu på slutet o inte ha en massa gubbar hemma stökandes :( skönt att allt såg bra ut inne på FL iaf!

Hedi: GRATTIS till lilla Ludwig

Min Engla: Grattis!!! Skönt o vara hemma igen kan jag tänka?

HelenC: Duktigt utan ens lustgas Jag funderar på att testa bara med lustgasen.. Men blir det långdraget hinner man väl ändra sej, hehe.. Men man har ju hört att Eda'n kan hämna värkarbetet o jag vill ju så gärna föda vaginalt så just nu känner jag hellre massa smärta o vara vaken än sövd o missa allt (som sist). Så vore det trist o bli uppskuren på nytt. Du ger mej styrka att tänka att jag klarar det med bara lustgasen, helt utan nåt skulle jag nog inte klara, hehe

Ja det är sammandragningar under hela grav.. Förvärkar är ju värkar.. Alltså det värker o brukar komma mot slutet av grav. Vissa slipper dom andra dras med dom i flera veckor.. Alvedon o värme bruka hjälpa.

Svar på tråden BF November,2010 DEL 2