Inlägg från: Kinne79 |Visa alla inlägg
  • Kinne79

BF November,2010 DEL 2

Hedi- Glömde skriva om dina killnamn. Jacob tycker jag är jättefint och Gabriel är ok. Men tycker nog ändå bäst om Hugo.
  • Kinne79

Hedi- Jag bodde fyra år i Florida. Folk uttalade namnet bra, men när de skulle skriva ja då blev det allt från Olsa, Aasa till Olga. Sedan har jag bott 1 år i Spanien och där funkade det ok. Man får ju räkna med att det kan vara svårt att uttala, men de som man lär känna ordentligt lär sig snabbt. (Om intresse finns)
    Nike kommer från den grekiska mytologin, så det borde ju funka iaf i Europa, i Usa antar jag att det till en början uttalas som klädmärket.

• Kinne79

Hedi- Ja, jag tycker det är stor skillnad om föräldrarna säger olika än att samhället i sig har lite svårt att uttala. Namnet är ju väldigt identitet skapande, speciellt om man bor i ett annat land. Gjorde ju inte så mycket att amerikaner inte kunde uttala mitt namn, för jag vet ju hur det ska låta. Men kan ju blir lite konstigt för ett barn om mamma säger på ett sätt, pappa på ett och samhället på ett tredje. Vi har också planer på att flytta utomlands inom ett par år, men då kommer ju iallafall mamma och pappa säga namnet på samma sätt. Är verkligen inte avis på er namnsituation

• Kinne79
    Bisquit- Jag ska inte ta ut några dagar första året, utan vara hemma ändå. På så sätt kan min man ta ut dagar istället. Som det ser ut just nu ska han ta ut ca 3 månader fp under första året (plus att han har 7 veckors semester och dom där 10 pappadagarna)

Efter 1 års-dagen har vi bara börjat fundera hur vi ska göra. Om jag ska ta 5 dagar för att behålla sgi:n eller om vi ska skita i den och på så sätt ta ut färre dagar. Vi får se. Vi vill spara så många dagar som möjlig för tanken är att vi vill ha ett syskon och då kan vi vara hemma mycket tillsammans och ta dagar för var sitt barn.

Vi har sparat pengar för att ha råd att ha mig hemma utan "lön" plus att mannen byter jobb efter semestern och ökar sin lön med 20%, verkligen passande. Men det kommer ju inte bli så mycket pengar att spara nu så då behöver vi spara dagar istället så att vi kan vara hemma länge med syskonet också.
  • Kinne79
    Hedi skrev 2010-07-06 12:43:24 följande:
    En fraga om man studerar hur mkt pengar far man i Sverige när man är mammaledig är det nagon
    sorts lägsta ersättning eller baseras den pa csn-lanet?
    Har man jobbat innan så baseras det på den lönen. Annars så blir det lägstanivå alltså 180kr per dag innan skatt.
  • Kinne79

Man har 240 dagar var, men man kan ge den andra föräldern dagar, förrutom 60 som man måste ta ut själv eller låta bränna inne.

• Kinne79
    popcornplaya skrev 2010-07-06 19:39:02 följande:
    Jag kom på ett till namn idag som jag tyckte var fint, LIAH. Sambon var väll mindre förtjust i det. Vad tycker ni?

Själva namnet tycker jag var gulligt. Men jag hade nog valt bort h:et. Jag läste det först som Liam och även nu när jag tittar och vet vad det står så tycker jag att det ser ut som ett pojknamn. Men utan h alltså Lia så blir det definitivt ett flicknamn. *svammel*

• Kinne79

Hur mycket kläder hade ni med er till BB förra gången?

• Kinne79
    Marinero skrev 2010-07-06 21:35:16 följande:
    Menar du till bebis eller dig själv? Jag minns inte men de va nog ett par byxor och två toppar. Två bodysar och nån byxa till dottern. Och en mössa för de sa dom på f-utb att man ska ha men de fick vi där direkt när hon lades på magen
    Jag menade till bebisen, men är ju bra att veta till mig också. Tänkte ha med 1 body i storlek 45,50 och 56. Och ett par byxor i 50 och ett par i 56. Och sen en hjälmmössa, så det verkar som det borde räcka. Strumpor kanske?
  • Kinne79

Ja, en fleeceoverall ska med att åka hem i. Jag tänkte mest att ha på BB. En filt också såklart.

Svar på tråden BF November,2010 DEL 2