• Helen C

BF November,2010 DEL 2

Hej tjejer....
    Nu har vi kommit en bit på vägen av denna Graviditet. På en del syns magarna, en del börjar känna av bebisen, en del mår bra och del mår fortfarande dåligt.....

Nu börjar sommaren närma sig och då får vi hoppas att alla mår bra och kan njuta av bebisen och dom första sparkarna....

Nu är de bara att tjöta på i tråden som aldrig förr fram till Okt/Nov....

{#lang_emotions_cool}{#lang_emotions_sunny}

BF-LISTAN

www.familjeliv.se/Forum-11-221/m52310905.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-16 18:49
    KÖN
    www.familjeliv.se/Forum-11-221/m52561078.html

• Svar på tråden BF November,2010 DEL 2
  • Bisquit

Och när hade ni tänkt gå?
    Min kompis nu hon gick två veckor innan bf och gick över tiden tio dagar.
    Jag funderar på att vara hemma en månad innan bf. Kanske lite slöseri för man lär väl gå över tiden, men jag har så jäkla lång resväg ( 15 mil enkel resa ) så det skulle vara skönt att slippa det sista tiden.

• popcornplaya
    Bisquit skrev 2010-06-02 11:47:14 följande:
    Jag funderar på att vara hemma en månad innan bf. Kanske lite slöseri för man lär väl gå över tiden, men jag har så jäkla lång resväg ( 15 mil enkel resa ) så det skulle vara skönt att slippa det sista tiden.
    Jag ska nog börja ta ut föräldraledigt 60 dagar innan bf. Det är så tidigt som man får. Jag går ju bara hemma ändå och vi behöver pengarna.

Det kanske är slöseri med dagarna men jag har inte tänkt vara hemma lika länge med nästa, behöver komma ut på jobbmarknaden igen.
    Min älskade Philip 080716 (sarahsbaby.blogg.se)
  • Frogster

Halloj!

Nu var det några dagar sen igen...

Börjar med att säga: Välkomna! till de nya som kikat in! =)

Jag vet inte alls hur jag ska göra med jobbet...
    Har ju liksom nyss börjat och det är bara ett timvik. Jag är väldigt säker på att när jag bestämmer mig för att gå hem så är min anställning där slut! Tror inte jag kommer varken kunna eller vilja komma tillbaka sen.
    Vet inte hur länge det ens är lämpligt att vara kvar. Arbetet innebär rejält tunga lyft... Är det något man ska vara försiktig med sen längre fram? Eller är det bara att köra på så länge kroppen säger det är okej?

Hoppas det är bra med er allihop!
    Stort grattis till er som sett er fina lilla på rul! På måndag är det min tur och jag börjar faktiskt vara så smått nervös.....
    Lillgrodan har varit så lugn nu ett tag så jag har börjat noja mig. Säkert helt utan anledning! Men lättare sagt än gjort att sluta...
    Hade i alla fall en bra och tydlig "diskussion" nu på morgonen innan jag klev ur sängen! Första gången på säkert en vecka som det varit så tydligt. Kändes underbart och aningens lugnande =)

• Rosen
    Frogster skrev 2010-06-02 12:30:37 följande:
    Halloj!

Har ju liksom nyss börjat och det är bara ett timvik. Jag är väldigt säker på att när jag bestämmer mig för att gå hem så är min anställning där slut! Tror inte jag kommer varken kunna eller vilja komma tillbaka sen.
    Vet inte hur länge det ens är lämpligt att vara kvar. Arbetet innebär rejält tunga lyft... Är det något man ska vara försiktig med sen längre fram? Eller är det bara att köra på så länge kroppen säger det är okej?

Stort grattis till er som sett er fina lilla på rul! På måndag är det min tur och jag börjar faktiskt vara så smått nervös.....
    Lillgrodan har varit så lugn nu ett tag så jag har börjat noja mig. Säkert helt utan anledning! Men lättare sagt än gjort att sluta...
    Hade i alla fall en bra och tydlig "diskussion" nu på morgonen innan jag klev ur sängen! Första gången på säkert en vecka som det varit så tydligt. Kändes underbart och aningens lugnande =)
    även om det är rejält tunga lyft så tror jag du kan köra på till kroppen säger ifrån. du känner ju själv hur mycket du kan o orkar.
    jag har mycket tunga lyft o gående hela tiden i mitt arbete o eftersom jag inte är berättigad till någon sjukpenning så får jag vackert kämpa på tills jag ska föda, känns som jag inte har nåt annat val o det känns jättesurt tänk om jag inte orkar de 3 sista månaderna, vad ska jag göra då?
    jaja den tiden den sorgen hehe
  • Rosen
    popcornplaya skrev 2010-06-02 11:52:06 följande:
    Jag ska nog börja ta ut föräldraledigt 60 dagar innan bf. Det är så tidigt som man får. Jag går ju bara hemma ändå och vi behöver pengarna.

Det kanske är slöseri med dagarna men jag har inte tänkt vara hemma lika länge med nästa, behöver komma ut på jobbmarknaden igen.
    Min älskade Philip 080716 (sarahsbaby.blogg.se)
    jag får oxå ta ut fp 60dagar innan tror jag men jag måste ändå jobba när jag e mammaledig i fall jag får det lägsta. annars klarar vi oss inte ekonomiskt. kommer kännas som en lagom rolig mammaledighet Obestämd
  • Bisquit

tråkigt rosen!

Hur tunga lyft har ni? Jag har hört att man inte ska lyfta så tungt så att man anstränger sig....?

Fast har era bm:ar sagt ok så måste det ju vara så.

• Kinne79
    Bisquit skrev 2010-06-02 11:47:14 följande:
    Jag jobbar som lärare och har tänkt sluta jobba efter höstlovet. Så jag har sista arbetsdagen 29 okt, men får lön till 8 nov. Jag går alltså hem en månad innan Bf. 

Första året ska jag vara hemma utan att ta ut några dagar alls. Min man kommer att ta ca 3 månader + sem och komp vilket brukar bli 8 veckor på ett år + 10 pappadagarna.  Så vi kommer båda vara hemma tillsammans i ca 5 månader. 
  • Kinne79
    Frogster skrev 2010-06-02 12:30:37 följande:
    Halloj!

Om jag var dig så skulle jag försöka få havandeskapspenning, det kan man få de sista 60 dagarna, men jag har för mig att man behöver söka ganska tidigt. 

Välkommen alla nya!
  • yonasam

Hur räknar de ersättningen egentligen?
    Företaget jag arbetade på gick i konkurs (har alltid jobbat o tjänat bra) men så vart jag arbetslös i ca 4 månader och har nu en timanställning.
    Har alltif haft en hög lön innan men nu tjänar jag inte så bra :(
    Hur blir föräldrapenningen då? räknasden på förra årets inkomst eller på den nuvarande lönen?

• Kinne79
    yonasam skrev 2010-06-02 14:18:03 följande:

Hur räknar de ersättningen egentligen?
    Företaget jag arbetade på gick i konkurs (har alltid jobbat o tjänat bra) men så vart jag arbetslös i ca 4 månader och har nu en timanställning.
    Har alltif haft en hög lön innan men nu tjänar jag inte så bra :(
    Hur blir föräldrapenningen då? räknasden på förra årets inkomst eller på den nuvarande lönen?

Om du har skyddat din Sgi genom att vara inskriven på arbetsförmedlingen från dag 1 då du blev arbetslös, så tror jag att de kommer att räkna på din senaste heltidslön. Men jag är inte hundra, ring fk och fråga. 
Svar på tråden BF November,2010 DEL 2