Inlägg från: MammaDeborah |Visa alla inlägg
  • MammaDeborah

BF November,2010 DEL 2

Bebis050810 skrev 2010-09-21 11:33:48 följande:
    Okey, tack för info :)

Popcornplaya- vad är typiska hjärtljud på pojkar resp. flickor? minns aldrig det där....

Jag har sammandragningar varje dag, mer eller mindre, men inga som gör ont utan magen blir bara stenhård ett tag.
    När jag går lite för fort får jag dock som "håll" i magen, då får jag minska farten lite så det släpper.

Har varit ute på min dagliga promenad nu, blev 30 miniaf, om  en halvtimme väntas gubben komma in för 12-fikat, jag är jättehungrig nu!!
    Man brukar säga att pojkar har lägre hjärtljud än flickor. Typ under 140 = pojke, över 140 = flicka
  • MammaDeborah
    Bebis050810 skrev 2010-09-21 12:00:18 följande:
    Jaha, men jag har nästan alltid haft hjärtljud under 140 och jag har 2 flickor ju
    Det är ju just det... det är bara skrock!!
  • MammaDeborah
    Jojo 85 skrev 2010-09-21 14:21:35 följande:
    så hade jag förra graviditeten, men den hade flytat på sej Dock vart jag ju akutsnittad av andra skäl, så det finns ju aldrig några garantier.
    Den första som gjode UL såg inte riktgit så jag fick gå på VUL veckan efter oxå för att se så den flyttat sej.

Hoppas det går bra!
    Ja, jag har förstått att det ibland kan behövas VUL för att se, så jag är lite inställd på det också..
    Jag är fruktansvärt rädd för snitt så jag vill verkligen inte att det ska bli det.. Jag skulle säkert kunna få beviljat narkos under snittet, men då tar jag bort hela upplevelsen för mannen också. Då får inte han vara med i rummet och det känns inte heller så bra.. Men jag är verkligen jättejättejätterädd för snitt..
  • MammaDeborah
    Jojo 85 skrev 2010-09-21 15:00:56 följande:
    Vad är det som skrämmer dej?

Jag vart sövd o det var verkligen det sista jag ville, men blödninsrisken var för hög så det fanninget val.
    Min man satt i det angränsande rummet o såg in i OP salen. Han fick höra förta skriket se dottern på direkten, gå fram o ta i henne o sedan ta hand om henne medan jag var på intensiven/uppvaket. Man missar så mycket under narkos. Jag är glad att min man iaf fick vara med hela tiden.

Men visst, KS är en omfattande bukoperation, så självklart medför det risker. Men kan inte bebis komma ut vaginalt så är det ju enda sättet. Det ska nog gå bra ska du se!
    Jag vet inte riktigt, jag känner bara väldigt stark obehagskänsla över tanken att ligga vaken. Och jag vet att de kollar så bedövningen har tagit och allt men jag är ändå så rädd att jag ska känna något. Mannens bägge tidigare barn är födda med snitt så han tycker ju inte att det är nån stor grej... Men jag har fött mina fyra barn vaginalt och jag vet precis hur den biten funkar och hur jag känner och mår efteråt. Jag vill inte alls ha nån ny upplevelse.. Vill absolut inte ha ett stort sår på magen, och det är inte rent kosmetiskt jag tänker, utan jag tycker det är riktigt obehagligt. Har gjort titthålsoperation för många år sedan när jag fick ett utomkveds. Jag tycker helt enkelt att det är riktigt obehagligt med ärr..

Jag kan tillägga att jag inte har nån fobi för blod eller så, jag tycker bara inte om att själv vara patienten...
  • MammaDeborah
    Kinne79 skrev 2010-09-21 19:24:30 följande:
    Ni som samsovit har ni haft något snugglenest eller är det totalt onödigt?
    Nej, jag har aldrig haft något särskilt. Det handlar väl om hur man känner själv. Jag upplevde aldrig att det skulle vara någon risk att jag eller dåvarande partnern skulle lägga sig på barnet. Mina små har gärna legat intryckta mot mig när vi har samsovit :) De ville nog krypa under skinnet *s* Jag har tyckt att det var rätt mysigt och jag började natta i säng när vi fick kvällsrutiner. Sen har de fått komma till mig mitt i natten när de vaknat för nattamning. Så blir det även med denna :)

Kan tillägga att det har aldrig varit några bekymmer med egen säng för någon av barnen trots att vi har samsovit några månader. Barn anpassar sig snabbt :)
  • MammaDeborah
    Williams Mamma 070824 skrev 2010-09-21 19:53:33 följande:
    ja då dör jag.

Btw nån som vet, jag har hört att när man går över så minskar bebisen i vikt? Eller fortsätter den lägga på sig på övertiden också? Nån som vet?
    Man brukar säga att när barnen slutar lägga på sig och kanske rent av börjar tappa i vikt, då är det dags att sätta igång en överburen graviditet. Moderkakan "funkar" inte hur länge som helst helt enkelt :) Det är därför man går på tätare kontroller när man har gått över tiden.
  • MammaDeborah

Om 2,5h är det dags för UL. Håll nu tummarna är ni snälla!! Jättenervös!!! Kram!

• MammaDeborah

Bebis>> Det är förmodligen som bebis trycker mot magsäcken som gör dig illamående. Testa nåt magsyrehämmande typ rennie. Det kan hjälpa.
    Likaså kan man drabbas av vena cava-syndromet som oftast inträffar om man ligger på rygg. Då kommer kroppspulsådern i kläm och ger fruktansvärt illamående och obehagskänslor.

• MammaDeborah

Japp, novalucol är samma sak :)

• MammaDeborah

Nu är jag färdig med UL och inte klokare. Bm 1 tyckte det såg ok ut men bad bm 2 bedöma också. Hon var betydligt mer tveksam. Så på måndag blir det läkarkontroll och VUL. Och uppmaningen att åka in direkt om jag skulle få en blödning... Jätteledsen just nu... Bm bekräftade även att det alltid är lurigare med moderkakor som fäster lågt i bakvägg...
    Så nu får jag sväva i ovisshet fem dagar till.

Bebis mår dock bra och väger ca 2400g och beräknas ligga på runt 3600 vid födseln. Förmodligen lite mer med tanke på tidigare barn så bm gissade på 3900. Helt ok i mina ögon.

Svar på tråden BF November,2010 DEL 2