Inlägg från: Party of five |Visa alla inlägg
  • Party of five

BF November,2010 DEL 2

Fortsätter ännu på mitt förra inlägg. Jag menade inte att man är sämre föderska bara för att man tar eda eller annat, men jag erkänner att jag är mera rädd för den där nålen i ryggen de lägger under eda eller smärtan det kommer av sterila kvaddlar, så jag vägrar ta något annat än lustgas! Och när jag väl fött tre barn med enbart lustgas så tycker jag att jag klarar det en gång till.

• Party of five

Efter tredje förlossningen härde jag bm tala med min man om hur duktig jag var som enbart klarade mig med lustgas. Vet ni vad jag sa då? "nu skulle det nog sitta fint med ett par värktabletter!" Och det fick jag.

• Party of five
    Bebis050810 skrev 2010-06-20 12:22:38 följande:
    Ja tänk vilka hjältar vi kvinnor är!! står ut med alla dessa besvär, kanske jobbiga graviditeter med mkt smärta, illamående, foglossning, värk här och där, stor mage som e i vägen, spring på toa, sömnstörningar, sen förlossningen med värkar, oro, smärta, val mitt uppe i det: vilken smärtlindring ska jag ta, ja och så inte kunna ta ett gott glas vin nu på sommaren, eller en kall öl, sen dessa blödningar i flera veckor efter förlossningen, kanske månader, sprickor här och där som ska sys! ont när man bajsar, svider när man kissar, ömma tuttar och mjölkstockning, såriga bröstvårtor, fläskig mage, sömnbrist ja mm mm mm listan kan göras lång! och allt detta gör vi för att få en sån fin gåva, för att våra män ska få bli pappor, och sen för att våra bebisar ska få amma och njuta av livet.
    Supermammor är vad vi är!

LYCKA Hjärta
    Åh, vad fint skrivet! Håller med!
  • Party of five
    Marinero skrev 2010-06-20 11:29:28 följande:
    Ja fy den där bindan... jag snodde faktiskt med mig några blöjor från bb. Tänkte att bindor kommer blöda igenom på två minuter. Kunde aldrig föreställa mig hur mkt man blöder efteråt! Va tvungen o fråga bm efteråt om de va normalt, men de va det Man fick liksom duscha efter varje toabesök efter de första dagarna. Sår, niagarafall mm i 30 graders värme... ja ingen hit alltså Flört
    Ja, precis! Vi slipper visst mens under 9 mån men blöder nog i fatt det vi missat efter förlossningen...
  • Party of five

Mina förlossningar har alla varit helt olika. Min första började fredag med värkar med 5-25 min emellan, de fortsatte ända till lördag eftermiddag, då kom de med 5-7 min. Det kom lite blod så vi åkte in och kl 20 lö-kväll var jag 1 cm öppen. Fick stanna för det var så lite folk på BB, fick tabletter som skulle stanna av förvärkar eller hjälpa riktiga värkar att komma igång. Andra natten i rad sov vi ingenting. Sö-morgon kl 4 var jag cm öppen och de spräckte fosterhinnorna. Sedan gick det långsamt för jag var så trött. Fick petidin för att jag skulle slumra mellan värkarna. Kl 14:30 på söndag var jag fullt öppen, men värksvag så fick oxytocin i form av nässpray och dropp. Krystade i 38 min, hon var ute 15:08 söndag eftermiddag. Förlorade 1300 ml blod och hb sjönk till 88. Var så slut att jag inte ens orkade duscha efteråt, svimmade när jag skulle stiga upp!

Min andra förlossning började med vattenavgång kl 0:37, värkarna började genast, kom in kl 2, men de kollade mig först kl 3, var öppen då 3 cm. Duschade och gungade på fysioboll. Kl 4:30 var jag 5 cm öppen. När jag kl 5 sa att jag trodde babyn skulle komma just trodde inte bm, även om jag haft ett värkhelvete en halv timme redan. Kl 5:15 kollade hon mig och då var jag 10 cm öppen och 5:23 var hon född efter 7 min krystskede.

Min tredje förlossning började kl 14 med vattenavgång och värkarna började. Vi åkte in och kl 15:30 var jag 3 cm öppen. Värkarna kom glest, med 7-10 min emellan. Jag duschade, gick i korridoren, gick i trappor. Kl 21 var jag fortfarande bara 5 cm öppen. Kl 01:30 var jag fortfarande bara 8 cm öppen. Men då gick det fort. Kl 02 10 cm och krystade 2 min. Född är hon 02:02.

Nu undrar jag hur min fjärde förlossning kommer vara...

• Party of five

Min tredje förlossning var jätteren - förlorade asa 300 ml blod. Men 3 dagar efter förlossningen (kom hem efter 2) fick jag feber och ont i magen - livmoderinflammation - så blev inlagd, skrapad och ivf-antiobiotika i 4 dagar. Inte så kul som nybliven mamma. En 3x3 cm bit av fosterhinnan satt kvar i livmodern - trots att bm sa allt såg fint och helt ut... DET vill jag inte vara med om en gång till. Föder hellre 3 barn på en vecka en går igenom det helvetet en gång till... Så DET är jag rädd för... Kommer vara skitorolig efter förlossningen. Även om det inte hände de två första gångerna.

• Party of five

Skänker pennyjenny en varm tanke och håller tummarna att allt går bra!

• Party of five

Bebis050810: vilket härligt bemötande du fick! Du behöver nog inte oroa dig, tror jag, om hon sa så där.

Jag var på ul idag också. Allt såg bra ut. Hon frågade redan innan ul:et om vi vill veta könet. Med tanke på att vi redan har tre flickor och jag mått exakt precis som när jag väntade dem, var jag ganska säker på att det kommer en fjärde tjej. Men nix, vi får en kille!!! Hon måste ännu kolla tre ggr extra, bara för att vi som sagt har bara flickor sedan innan. Men hon såg en tydlig snopp! Hihi, är såå glad!

• Party of five

Jag kunde inte ha ringarna på under min första graviditet, men nog under de två följande (och jag har ännu på dem). Tänker nog ta av dem snart, vill inte att de fastnar...

Har haft en otrolig migrän i två dagar och varit helt handlingsförlamad... Tur min man har semester, så han har tagit hand om allt, men trist iofs när man hade gjort något kul...

Ha det bra i värmen!

• Party of five

Oj, vad länge sedan jag kikat in i tråden... Vi har haft runt +30 grader i skuggan ända sedan midsommar med typ ett par dagars undantag, så jag har haft sååå jobbigt!! I synnerhet när min snart 2-åring ändå orkar springa runt och busa och man nog inte riktigt hänger efter... Men den värmeböljan verkar vara slut nu, nu är det endast +25.

Jag såg att ni diskuterade bf. Min första kom på bf-4, min andra på bf+9 och min tredje på bf+2.

Jag känner mig sååå stor att det inte är klok, har fått höra av bm också att min baby är en stor baby, men det var syskonen också, även om denna är större - jag själv misstänker mycket fostervatten som gör magen så stor, för det hade jag med trean också, när jag blev skickad på viktkontroll i v.40 när de trodde hon var så stor. Sockret är ändå ok. Jag hade sf-mått 26 i v. 25+. Ska nästa gång om två veckor till mvc. Är inte svullen trots denna hetta, men har ofta ont i ryggen uppe vidskulderbladen, och höfterna. Min baby är sååå lugn att man nästan blir orolig. Men det var ettan också, så jag HOPPAS detta blir ett lugnt barn, i motsats till de två mellanbarnen som är riktiga yrväder.

Må så gott!

Svar på tråden BF November,2010 DEL 2