Mina förlossningar har alla varit helt olika. Min första började fredag med värkar med 5-25 min emellan, de fortsatte ända till lördag eftermiddag, då kom de med 5-7 min. Det kom lite blod så vi åkte in och kl 20 lö-kväll var jag 1 cm öppen. Fick stanna för det var så lite folk på BB, fick tabletter som skulle stanna av förvärkar eller hjälpa riktiga värkar att komma igång. Andra natten i rad sov vi ingenting. Sö-morgon kl 4 var jag cm öppen och de spräckte fosterhinnorna. Sedan gick det långsamt för jag var så trött. Fick petidin för att jag skulle slumra mellan värkarna. Kl 14:30 på söndag var jag fullt öppen, men värksvag så fick oxytocin i form av nässpray och dropp. Krystade i 38 min, hon var ute 15:08 söndag eftermiddag. Förlorade 1300 ml blod och hb sjönk till 88. Var så slut att jag inte ens orkade duscha efteråt, svimmade när jag skulle stiga upp!
Min andra förlossning började med vattenavgång kl 0:37, värkarna började genast, kom in kl 2, men de kollade mig först kl 3, var öppen då 3 cm. Duschade och gungade på fysioboll. Kl 4:30 var jag 5 cm öppen. När jag kl 5 sa att jag trodde babyn skulle komma just trodde inte bm, även om jag haft ett värkhelvete en halv timme redan. Kl 5:15 kollade hon mig och då var jag 10 cm öppen och 5:23 var hon född efter 7 min krystskede.
Min tredje förlossning började kl 14 med vattenavgång och värkarna började. Vi åkte in och kl 15:30 var jag 3 cm öppen. Värkarna kom glest, med 7-10 min emellan. Jag duschade, gick i korridoren, gick i trappor. Kl 21 var jag fortfarande bara 5 cm öppen. Kl 01:30 var jag fortfarande bara 8 cm öppen. Men då gick det fort. Kl 02 10 cm och krystade 2 min. Född är hon 02:02.
Nu undrar jag hur min fjärde förlossning kommer vara...