• Helen C

BF November,2010 DEL 2

Hej tjejer....
    Nu har vi kommit en bit på vägen av denna Graviditet. På en del syns magarna, en del börjar känna av bebisen, en del mår bra och del mår fortfarande dåligt.....

Nu börjar sommaren närma sig och då får vi hoppas att alla mår bra och kan njuta av bebisen och dom första sparkarna....

Nu är de bara att tjöta på i tråden som aldrig förr fram till Okt/Nov....

{#lang_emotions_cool}{#lang_emotions_sunny}

BF-LISTAN

www.familjeliv.se/Forum-11-221/m52310905.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-16 18:49
    KÖN
    www.familjeliv.se/Forum-11-221/m52561078.html

• Svar på tråden BF November,2010 DEL 2
  • Party of five
    Bebis050810 skrev 2010-06-20 12:22:38 följande:
    Ja tänk vilka hjältar vi kvinnor är!! står ut med alla dessa besvär, kanske jobbiga graviditeter med mkt smärta, illamående, foglossning, värk här och där, stor mage som e i vägen, spring på toa, sömnstörningar, sen förlossningen med värkar, oro, smärta, val mitt uppe i det: vilken smärtlindring ska jag ta, ja och så inte kunna ta ett gott glas vin nu på sommaren, eller en kall öl, sen dessa blödningar i flera veckor efter förlossningen, kanske månader, sprickor här och där som ska sys! ont när man bajsar, svider när man kissar, ömma tuttar och mjölkstockning, såriga bröstvårtor, fläskig mage, sömnbrist ja mm mm mm listan kan göras lång! och allt detta gör vi för att få en sån fin gåva, för att våra män ska få bli pappor, och sen för att våra bebisar ska få amma och njuta av livet.
    Supermammor är vad vi är!

LYCKA Hjärta
    Åh, vad fint skrivet! Håller med!
  • Party of five
    Marinero skrev 2010-06-20 11:29:28 följande:
    Ja fy den där bindan... jag snodde faktiskt med mig några blöjor från bb. Tänkte att bindor kommer blöda igenom på två minuter. Kunde aldrig föreställa mig hur mkt man blöder efteråt! Va tvungen o fråga bm efteråt om de va normalt, men de va det Man fick liksom duscha efter varje toabesök efter de första dagarna. Sår, niagarafall mm i 30 graders värme... ja ingen hit alltså Flört
    Ja, precis! Vi slipper visst mens under 9 mån men blöder nog i fatt det vi missat efter förlossningen...
  • NoahLeah
    Party of five skrev 2010-06-20 15:35:20 följande:
    Ja, tänk hur man glömmer smärtan! Jag hann inte tänka så mycket under min andra förlossning, för det gick så fort att det enda jag orkade tänka var att det skulle sluta (vilket det ju gjorde fort), men min tredje förlossning gick långsamt, så när jag äntligen började krysta minns jag att jag tänkte: "nämen för h**vete, jag har ju gjort det här två gånger, var jag här nu igen, hur kunde jag glömma att det gör så för jävligt ont?!" Och så gör man det en fjärde gång... Tänk att man aldrig lär sig... Men jag längtar faktiskt efter förlossningen. Det är en så magisk upplevelse. Inget kan slå den. Och nu blir det nog min sista gång. Tror det räcker med fyra barn.

Angående smärtlindring så klarade jag mig med enbart lustgas hittills. När bm under min tredje förlossning föreslog sterila kvaddlar och något annat, så blev jag riktigt skitsur. Jag tycker att det räcker med lustgas och en supervarm vetekudde! Kan tipsa er att hålla en sådan mot underlivet när ni är öppna 8 cm och framåt. För de två sista cm brukar ju vara de svåraste och det var sååå underbart att känna värmen där nere, det dämpade mycket av smärtan då! Det var bm som föreslog det och det ska jag ha nu med!
    Ang smärtlindring så tror jag nog att jag ska försöka klara mig utan eda denna gång...tog den bara för jag var så trött efter 20 timmars värk.  Det gick ju bra med bara lustgas annars och förhoppningsvis tar nästa förlossning inte lika lång tid.
  • Party of five

Mina förlossningar har alla varit helt olika. Min första började fredag med värkar med 5-25 min emellan, de fortsatte ända till lördag eftermiddag, då kom de med 5-7 min. Det kom lite blod så vi åkte in och kl 20 lö-kväll var jag 1 cm öppen. Fick stanna för det var så lite folk på BB, fick tabletter som skulle stanna av förvärkar eller hjälpa riktiga värkar att komma igång. Andra natten i rad sov vi ingenting. Sö-morgon kl 4 var jag cm öppen och de spräckte fosterhinnorna. Sedan gick det långsamt för jag var så trött. Fick petidin för att jag skulle slumra mellan värkarna. Kl 14:30 på söndag var jag fullt öppen, men värksvag så fick oxytocin i form av nässpray och dropp. Krystade i 38 min, hon var ute 15:08 söndag eftermiddag. Förlorade 1300 ml blod och hb sjönk till 88. Var så slut att jag inte ens orkade duscha efteråt, svimmade när jag skulle stiga upp!

Min andra förlossning började med vattenavgång kl 0:37, värkarna började genast, kom in kl 2, men de kollade mig först kl 3, var öppen då 3 cm. Duschade och gungade på fysioboll. Kl 4:30 var jag 5 cm öppen. När jag kl 5 sa att jag trodde babyn skulle komma just trodde inte bm, även om jag haft ett värkhelvete en halv timme redan. Kl 5:15 kollade hon mig och då var jag 10 cm öppen och 5:23 var hon född efter 7 min krystskede.

Min tredje förlossning började kl 14 med vattenavgång och värkarna började. Vi åkte in och kl 15:30 var jag 3 cm öppen. Värkarna kom glest, med 7-10 min emellan. Jag duschade, gick i korridoren, gick i trappor. Kl 21 var jag fortfarande bara 5 cm öppen. Kl 01:30 var jag fortfarande bara 8 cm öppen. Men då gick det fort. Kl 02 10 cm och krystade 2 min. Född är hon 02:02.

Nu undrar jag hur min fjärde förlossning kommer vara...

• Hedi

Man blir ju bedövad innan de sätter EDA:n, det svider till lite i 10 sek sen sätter de den. Kan lova att de 10 sekunderna inte är nagonting om man jämför med värkarna. Jag tänker absolut ta den igen.

Lustgas är förbjudet, da det är väldigt ohälsosamt för de som arbetar pa sjukhuset att andas in gasen var och varannan dag (de läcker ut en del). Jag har hört att det varit pa tal om att de ska förbjuda det även i Sverige.

Bebis05: Jag badade ocksa men haller med om att det var jätteobehagligt. Värkarna blev ännu intensivare och som du sa var skulle man halla i sig. Nä aldrig igen.

• Loppan11
    Hedi skrev 2010-06-20 16:10:12 följande:
    Man blir ju bedövad innan de sätter EDA:n, det svider till lite i 10 sek sen sätter de den. Kan lova att de 10 sekunderna inte är nagonting om man jämför med värkarna. Jag tänker absolut ta den igen.

Lustgas är förbjudet, da det är väldigt ohälsosamt för de som arbetar pa sjukhuset att andas in gasen var och varannan dag (de läcker ut en del). Jag har hört att det varit pa tal om att de ska förbjuda det även i Sverige.

Bebis05: Jag badade ocksa men haller med om att det var jätteobehagligt. Värkarna blev ännu intensivare och som du sa var skulle man halla i sig. Nä aldrig igen.
    På Danderyd sa de när det var information och frågan om lustgasens vara eller inte vara att: Det finns andra bra sätt att skydda personalen och att värna om miljön än att ta ifrån födande kvinnor med svår smärta en av de bästa smärtlindringarna och trygghetsfaktorerna som finns.
  • Bebis050810
    NoahLeah skrev 2010-06-20 15:21:51 följande:
    Imorgon kl 09:00 är det RUL, längtar så!

Jag med!

(¯`°?.¸ ♥ Mamma 2005 och 2008 BF 10/11-10 ♥ ¸.?°´¯)
  • Vi 2 blir 3
    Party of five skrev 2010-06-20 15:43:21 följande:
    Ja, precis! Vi slipper visst mens under 9 mån men blöder nog i fatt det vi missat efter förlossningen...
    hahaha.. ja man verkar inte slippa någonting här i världen :P bara skjuta upp saker och ting ^^
  • kicki08

Libragirl: Jag är oxå mer rädd för den där nålen i ryggen än för förlossningssmärtan. har alltid haft nålskräck och hatar en vanlig spruta i armen. jag kan inte tänka mig att få en spruta i ryggen. Sen har jag tack å lov aldrig behövt det heller. Men hade jag lega 20 timmar i värkar så kanske jag hade skrikit efter den där nålen, jag vet inte

Jag tyckte lustgasen var jätteotäck oxå. Jag fick ett konstigt tunnelseende och kunde inte fixera ögonen på någonting. väldigt otäckt. Men däremot ville jag ändå had den där över munnen. Det var något att gömma sig i kändes det som
    Men allt gick så fort för mig. jag var in och så var det klart på 50 minuter tack å lov.

• Helen C

Min moderkaka har  tagit sin tid att komma ut ca 50 min båda ggr så har varit nära att de blivit OP..... Men skönt att man slapp de så man vet ju va man har att vänta sig igen

20+0 idag=)

Svar på tråden BF November,2010 DEL 2