Inlägg från: Belavon |Visa alla inlägg
  • Belavon

BF November,2010 DEL 2

Stort grattis Williamsmamma till din Linus. Hoppas att allt har gått bra!

Här har vi i kväll suttit och pratat förlossning och översatt svenska till engelska ord. Inte alltid lätt men det var spännande att sitta och prata med mannen. Han är nervös över att han inte kan språket och allt som ska hända och som kan hända. Några fler samtal så känns nog allt bättre.

Jag har börjat få värk i korsryggen och det strålar lite nedåt ibland. Kroppen hålller nog på med en hel del omställning nu när det är 5,5 vecka kvar.

• Belavon
    dazazz skrev 2010-10-21 10:53:39 följande:
    och jag tjaaaatar om den där infarten ;)

pratade med min mamma igår som är barnmorska på normalförlossningen på östra och där sätter man inte infart på rutin, bara om man bedömer att det kan bli snitt eller om kvinnan vill ha eda. man ger däremot alltid oxytocin/synto-vad-det-nu-hette.

vet inte om det kanske beror på att de på östra har förlossningen uppdelad i en normal och en special och att de flesta riskförlossningar därmed redan är "utsållade" från normalförlossningen....
    Ja det verkar vara väldigt olika från sjukhus till sjukhus, vilket jag tycker är förvirrande och jobbigt.
  • Belavon
    popcornplaya skrev 2010-10-21 10:17:40 följande:
    Kicki08: Åh håller tummarna för att det inte dröjer allt för länge till så du slipper gå och ha ont.

Det är värst vad det börjar födas barn nu. 1 vecka till sen vill jag också föda!

Nu ska jag äta lite B&J glass och sen är det dags att dra till BM. Kommer väll få högt blodsocker nu bara för att jag smäller i mig glass alldeles innan men det skiter jag i!!!
    Mmmm glass :) oj vad jag ska äta glass när jag slipper graviddiabetesen! Du kommer inte få så högt blodsocker eftersom du har bra egenproduktion av insulin. Tror det bara är när man har diabetes som det slår fel och blir högt. Så ät på du!
  • Belavon
    kicki08 skrev 2010-10-21 10:02:11 följande:

Hej tjejer

lite uppdatering. hade värkar från och till hela dagen igår. Framåt kvällen var jag så slut och trött så vi åkte upp till FL för en koll och för att få en sovdos. Öppen 2 cm men lite kvar av livmodertappen. Men på gång.
    Fick en hinnsvepning som gjorde att värkarna kom tätare och ONDARE.
    Men åkte hem och svepte tabletterna och dog i sängen. Sov fram till 4.30 när jag väcktes av en ny värk.
    Började med 30 min mellan första och andra värken. Sen 15 minuter i nån timma. Och sedan dess har det rullat på med mellan 7-10 minuters mellanrum på värkarna. Exakt samma senario som när jag väntade Theo. Sjukt irriterande att man ska ha så lång latensfas och pinas.....
    Blir helt klart bebis idag eller ikväll iallafall!

Spännande :) Lycka till och hoppas att allt går bra. Kämpa på!
  • Belavon
    NoahLeah skrev 2010-10-21 10:19:43 följande:
    Jag hoppas att ni alla som  får barn stannar kvar i tråden ??
    Kan vi inte alla hoppa till en ny tråd nu när bäbisarna börjar komma? Det gör väl inget om alla inte har fått än men då kan vi ju fortfarande hålla ihop?
  • Belavon
    popcornplaya skrev 2010-10-21 13:09:19 följande:
    Förra grav fick jag lite för högt värde efter jag ätit två dessertyoughurtar innan jag gick till BM så jag fick göra glukosbelastning som självklart inte visade nått. Men det var ingen fara idag i alla fall låg på 4 eller nått.
    De belastningarna är inte roliga att göra, då förstår jag att det kan ge utslag.
  • Belavon
    Kwackie skrev 2010-10-21 15:24:59 följande:
    sådär då har jag varit på spec. mvc igen

slipper insulin ytterligare 2 veckor, wee, samt behöver inte sticka sönder mina fingertoppar 7ggr/dag längre utan nu blir det 4ggr/dag varje mån+ons+fre... OCH så ska jag bli kallad till TUL då doktorn tycker att om insulin skulle behövas om 2 veckor så kan vi lika gärna föda barn istället - me like the doctor <3

kicki: va kul o spännande, håller tummar
    Härligt att du slipper insulin. Jag börjar bli riktigt less på det själv men det är lättare för mig att kontrollera blodsockret så inte bäbisen kommer ut som en michelingubbe, så jag får bara stå ut.
    MammaDeborah skrev 2010-10-21 15:22:35 följande:
    Jag skiter snart i allt... Kan fortfarande inte sova.. Känner inte för att ringa FL för jag känner mig ändå bara löjlig. Sa till mannen att jag får väl stanna på soffan om nätterna tills bebis har kommit så att han kan sova. Han är så väldigt lättväckt och dessutom vaknar yngste sonen när jag springer på toan som ligger bredvid hans rum. Mitt huvud sprängs av trötthetshuvudvärk och jag känner mig bara uppgiven från början till slut. Jag vet att det är två veckor kvar till beräknat datum men hur ska man klara det när man har så ont så man inte kan sova?
    Massa kramar till dig, jag tror inte jag skulle ha den orken som du verkar ha och inte få sova och all värk. Kanske det är hallonbladsteet som ger dig så kraftiga värkar men kroppen inte är redo för att föda än? Jag hoppas i alla fall att din kropp låter dig sova lite snart och få energi.

Här har vi just varit ute i trädgården och plockat ihop möbler och allt inför vintern. Ser riktigt fint ut nu och det känns skönt att det är klart. Nu kan snön komma dalandes.
  • Belavon
    dazazz skrev 2010-10-21 15:34:12 följande:
    hurra! de ringde just och sa att min vagn skickas från england imorgon så vi ska ha den i början av nästa vecka! hade förberett mig på lååååång leveranstid så jag är JÄTTELYCKLIG! det blev en babyjogger city select :)
    Åh det är så spännande att få hem vagnen! Vad roligt att den är på väg.
  • Belavon
    Williams Mamma 070824 skrev 2010-10-21 19:31:33 följande:
    Haha ja :P
    Jag fick min drömförlossning denna gången =)
    Bortsett från att moderkakan vägrade lossna så jag fick operera loss den.
    Grattis igen! Vad härligt att du fick en förlossning som du ville ha, det var du värd! Hur mår ni? hoppas allt är bra.

Själv har jag just fått kontakt med en doula och ska ringa henne i morgon. Ska bli spännande och intressant att höra hur hon jobbar.
  • Belavon
    Rosen skrev 2010-10-21 23:24:59 följande:
    vad e nu en doula?
    Kopierat från doula.nu

En doula är en kvinna som har erfarenhet av förlossningar och är tränad i att ge stöd och information till den födande kvinnan och hennes närmaste under graviditet, förlossning och den första tiden efteråt.

Det är ingen som ersätter BM vid förlossning utan finns mest som extrastöd för paret under förlossningen. Jag är väldigt nyfiken på om det skulle vara något för oss.
Svar på tråden BF November,2010 DEL 2