• Helen C

BF November,2010 DEL 2

Hej tjejer....
    Nu har vi kommit en bit på vägen av denna Graviditet. På en del syns magarna, en del börjar känna av bebisen, en del mår bra och del mår fortfarande dåligt.....

Nu börjar sommaren närma sig och då får vi hoppas att alla mår bra och kan njuta av bebisen och dom första sparkarna....

Nu är de bara att tjöta på i tråden som aldrig förr fram till Okt/Nov....

{#lang_emotions_cool}{#lang_emotions_sunny}

BF-LISTAN

www.familjeliv.se/Forum-11-221/m52310905.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-16 18:49
    KÖN
    www.familjeliv.se/Forum-11-221/m52561078.html

• Svar på tråden BF November,2010 DEL 2
  • Hedi

Tack för era kommentarer

Trusla: Jag kan inte ens skriva ditt namn Asa. Far jag fraga var det var du bodde?

Chanell: Jag röstar för Klara jättefint . Leia är ett gulligt naman men jag tänker ju pa star wars.

Tessi: Ingen koll alls pa vart man kan köpa fina kläder. Kommer att ha samma problem i slutet av Aug hm. Fast du är väl inte sa stor än det kanske finns nagon vanlig klänning som du kan ha som är skuren under brösten eller liknande. Adrian gillar jag men inte min man.

• Kinne79

Hedi- Jag bodde fyra år i Florida. Folk uttalade namnet bra, men när de skulle skriva ja då blev det allt från Olsa, Aasa till Olga. Sedan har jag bott 1 år i Spanien och där funkade det ok. Man får ju räkna med att det kan vara svårt att uttala, men de som man lär känna ordentligt lär sig snabbt. (Om intresse finns)
    Nike kommer från den grekiska mytologin, så det borde ju funka iaf i Europa, i Usa antar jag att det till en början uttalas som klädmärket.

• Hedi

Trulsa: Ah va häftigt! Jag skulle gärna vilja aka till USA. Min man har haft chansen att fa projekt där men han
    känner sig sa hemma i sitt Bayern. Sverige säger han dock att han skulle kunna tänka sig. Nike funkar nog och som du säger pa engelska blir det väl som märket. Mitt problem jag har är att mannen och jag uttalar vissa namn helt olika. Manga fina namn pa svenska later skit pa tyska tyvärr. Emmie uttals exakt likadant men det är svart att hitta killnamn. Det här barnet kommer nog vara namlöst ett tag det är helt omöjligt!

• Kinne79

Hedi- Ja, jag tycker det är stor skillnad om föräldrarna säger olika än att samhället i sig har lite svårt att uttala. Namnet är ju väldigt identitet skapande, speciellt om man bor i ett annat land. Gjorde ju inte så mycket att amerikaner inte kunde uttala mitt namn, för jag vet ju hur det ska låta. Men kan ju blir lite konstigt för ett barn om mamma säger på ett sätt, pappa på ett och samhället på ett tredje. Vi har också planer på att flytta utomlands inom ett par år, men då kommer ju iallafall mamma och pappa säga namnet på samma sätt. Är verkligen inte avis på er namnsituation

• frukarlssonn

Hedi: ja jag tänker tyvärr på Star Wars med även fast namnet är fint, därför känner jag mer för Klara

Olivia 090610 ~ bf 101112
  • Bisquit

Hej brudar!
    Läget i sommarvärmen?

Själv har jag tagit lite paus från fl men nu är jag tillbaka. Skönt!

Hur ska ni göra med föräldraledigheten?

jag känner mig verkligen helt vilse... Tar man ut fem dagar här får man bidrag från jobbet och då kommer jag upp i typ den vanliga lönen jag har idag. men då kanman ju bara vara hemma i ca 1år och fyra månader.
    Sen får man väl barnbidrag och sånt- Plus att jag slipper betala månadskortet på tåget a 3000kr i månaden...
    Så då kanske man bara ska ta 4 dagar i veckan?
    sambon vill ju vara hemma en del oxå.  men hur länge visste han inte, han skulle tänka på det under dagen.

Och så kanske man ska spara någon dag och nångång i framtiden kanske ha en till?

HJälp, känns som värsta virret.

• Kinne79
    Bisquit- Jag ska inte ta ut några dagar första året, utan vara hemma ändå. På så sätt kan min man ta ut dagar istället. Som det ser ut just nu ska han ta ut ca 3 månader fp under första året (plus att han har 7 veckors semester och dom där 10 pappadagarna)

Efter 1 års-dagen har vi bara börjat fundera hur vi ska göra. Om jag ska ta 5 dagar för att behålla sgi:n eller om vi ska skita i den och på så sätt ta ut färre dagar. Vi får se. Vi vill spara så många dagar som möjlig för tanken är att vi vill ha ett syskon och då kan vi vara hemma mycket tillsammans och ta dagar för var sitt barn.

Vi har sparat pengar för att ha råd att ha mig hemma utan "lön" plus att mannen byter jobb efter semestern och ökar sin lön med 20%, verkligen passande. Men det kommer ju inte bli så mycket pengar att spara nu så då behöver vi spara dagar istället så att vi kan vara hemma länge med syskonet också.
  • mzetterblad

Eftersom gubben fått fast jobb nu så ska nog jag vara hemma det första halvåret, sen eventuellt läsa den sista terminen jag har kvar på min utbildning

William 070824 & Pyret BF 101101
  • popcornplaya
    Williams Mamma 070824 skrev 2010-07-06 11:42:47 följande:
    Eftersom gubben fått fast jobb nu så ska nog jag vara hemma det första halvåret, sen eventuellt läsa den sista terminen jag har kvar på min utbildning
    Men går det inte att läsa fast du är hemma? Du läser väll på distans? Har en kompis som inte tog ut en ända föräldradag utan läste på distans. Behövde hon åka in till skolan fick pappan vara hemma den dagen eller om nån annan kunde passa. Så hon har alltså varit hemma i 1½ år och har ALLA föräldradagar kvar!
    Älskade Philip 080716 och en liten flicka BF 101121(sarahsbaby.blogg.se)
Svar på tråden BF November,2010 DEL 2