Inlägg från: tessiej |Visa alla inlägg
  • tessiej

BF November,2010 DEL 2

Hejsan. Idag har jag varit hos barnmorskan. Bebisens hjärtljud var på 146.. SF-mått i v. 25+0 (vilket borde betyda att jag går in i v.26 idag) var 23. När vi jämförde med vad jag hade med dottern så hade jag i v.24+0 sf mått 22 så än så länge är kurvorna ganska lika. Alla värden så bra ut :) Jag har gått upp 3 kilo sen inskrivningen. Här hemma har det dykt upp ett problem. Jag har nämligen börjat känna av foglossningar i massor när jag städar (dammsuger och torkar golven) så barnmorskan sa idag att städa är bland det värsta man kan göra som gravid. Hon sa även att det var något jag skulle försöka undvika men kruxet är att sambon haft diskbråck 3 gånger och senast han fick det så var det dammsugning som utlöste det. Så med andra ord ska han undvika att dammsuga och själv får jag ju så ont i fogarna men städa måste man ju. Å jag vill inte riskera att sambon ska få tillbaka sitt diskbråck för det innebär då att han knappt kan hjälpa till här hemma (med hunden, Ebba och allt annat). Så hur gör man? Känns ju lite surt att behöva ta hem städhjälp med tanke på att när det blir höst lär hunden och Ebba dra in en massa och då måste man ju dammsuga 2-4 ggr i veckan.. Idag har jag iaf dammsugit och det känns nu. hoppas bara det släpper tills imorgon! Jaja, vi får se hur vi får göra. Tänkte bara dela med mig om vårt problem...

Ebba 080805 & bebis BF 101110
  • tessiej

Jag har fastnat för Alice om det är en tjej i min mage men sambon tycker inte det passar ihop med Ebba. I övrigt har vi funderat på Hanna, Nellie eller Emilia. Men Emilia känns som vi måste stryka, grannens dotter heter det samt några vänners barn så det gör det svårare att döpa ens eget barn till det.

Vad gäller pojknamn har vi bara kommit på ett. Eller rättare sagt när vi väntade Ebba hade vi Adrian och Mio som killnamn och vi tycker fortfarande om Adrian så det är det enda.. Det är tur att det är ett tag kvar så vi hinner fundera och förmodligen komma överrens om några fler namn.
    Det kändes skönt att ha några att välja bland när vi fick Ebba. Då hade vi Nike, Hanna och Ebba som tjejnamn. Nike hade vi haft  som favorit i flera år men Ebba kändes inte som en Nike så det var det första namnet vi slöt bort.

Idag gick jag ner på tvåsiffrigt, endast 99 dagar kvar till BF :) eller snart är det ju bara 98.
    På torsdag blir dottern 2 år så imorgon ska vi förbereda lite, köpa ballonger, baka tårtan (tårtbotten ska göras) mm. Ebba är allergisk mot komjölksprotein (precis som jag är och som sambon var när han var liten) så det ska bli spännande och se om jag kan få den mjölkfria grädden att bli fast. Gick sådär förra året då även tårtbotten misslyckades så tårtan såg ut som en vulkan. Men den gick att äta iaf :) I år ska jag försöka mig på en prinsesstårta!

• tessiej

Jag är 27 år och sambon blir 28 i september.

Vet ni att för 2 år sedan vid den här tidpunkten befann jag mig på förlossningen. Jag hade då haft värkar i nästan 2 dygn och väntade på att bli undersökt för att se om jag öppnat mig något mera. Om jag hade gjort det så skulle jag få fortsätta min förlossning men om det inte hänt något skulle dom stoppa värkarbetet och jag skulle få vila några timmar. Nu visade det sig att jag hade öppnat mig mer så det var bara att kämpa vidare :) vid 03:51 080805 tittade dottern ut :) så imorgon blir det kalas för våran 2-åring :)

Jag hoppas att denna förlossning går fortare, andra brukar oftast göra det men jag hör säkert till dom som får kämpa lika länge.. men hoppas kan man iaf göra :)

Nu ska jag ta och bege mig mot sängen.

• tessiej

Angående BF hade jag bf+6 med Ebbba. Jag hoppas jag inte behöver gå över längre än det. För dagarna efter bf gick verkligen i snigelfart. Sen hoppas jag också att förlossningen ska gå fortare denna gång. Jag hade regelbundna värkar i över 2 dygn med Ebba.

Idag är jag hemma och VAB:ar. Ebba sov jätteoroligt inatt (somnade före 18 igår) och hostade titt som tätt. Imorse när jag tittade febern hade hon lite. Men det gör inget för jag är själv dunderförkyld och behöver lite vila. Jag har fått en hemsk hosta och jag tror dottern har den också.. När jag var gravid med Ebba fick jag en rejäl förkylning med en  hosta som gjorde att jag hostade sönder ett revben. Jag blev till och med sjukskriven några veckor eftersom jag hostade hela nätter och sov jättedåligt. Nu hoppas jag inte denna hosta ska leda till det.. dags att göra lite mellis och hålla tummarna att Ebba äter. Det gjorde hon inte till lunch även om jag gjorde hennes favorit, makaroner och korv..

• tessiej

belavon: Vilken hemsk barnmorska du fick träffa.. dom kan ju inte få bete sig hur som helst. Hoppas det går bra imorgon och att du slipper träffa henne nå mer efter det!

• tessiej
    Belavon skrev 2010-08-21 07:36:30 följande:
    Hoppas du fick sova något i natt. Det klart att grannarna borde ersätta dig för dem, de får väl ta det på deras hemförsäkring. Jobbigt att det blev så :(

Idag bär det av till Umeå med kompisar och vi ska bara gå runt på stan och shoppa. Ska bli roligt. Hoppas de har några bäbiskläder på rea.

Diabetes sköterskan var suverän. Jag ska bara dra ner på socker och äta mer regelbundet så hoppas vi att jag kan få koll på blodsockret. Skönt för det verkade vara sådan panik tidigare i veckan med glukosbelastningen. Men inte visste jag att banan var så söt ;) man lär sig något nytt varje dag.

kram på er och nu börjar det ju närma sig tycker jag med alla magar, så spännande!
    Jag ska också på stan med dottern och min mamma :) så vi kanske ses (även fast vi kanske inte kommer känna igen varandra). Bor du här i närheten?

Nu blir det frukost sen ska vi ut med hunden. Dick öser regnet ner så jag är inte peppad på promenaden.. Sambon är med några från jobbet i Saxnäs i helgen så vi är ensamma hemma. Dom brukar som ha en "kick off" och plocka svamp och umgås... Hoppas dom slipper regn!
  • tessiej

angående att man skulle sluta titta in här när man fått sin bebis så hoppas jag det inte blir så.. Jag är fortfarande aktiv i en tråd från när jag väntade dottern (aug-08) så bara för att man fått sin bebis kan man ju fortsätta prata :)

• tessiej

trulsa79: prata med din barnmorska. Hon kommer be dig höra av dig till sjukgymnasterna/arbetsterapet för att boka tid och där kan man få hjälp att prova ut skenor. Fick problem med det i slutet av graviditeten när jag väntade Ebba och fick då hjälp att hitta skenor som pasade mina handleder. Det hjälpte men det är rätt så oskönt att sova med skenor.. än har jag inte börjat få problem under denna graviditet men det kanske kommer (eller så slipper jag), men nu har jag iaf skenor hemma!

• tessiej

självklart ska man fråga om  det är okej att ta med hunden om man ska besöka någon. Det gör vi alltid. Nu är det inte så ofta vi tar med oss Gizmo till vänner utan bara till dom vi vet att det är okej att han får följa med till! Jag oroar mig lite för hur det ska gå i vinter med en liten bebis, Ebba och hunden.. när man måste dra på alla kläder för att rasta hunden när det är jättekallt ute men det ska nog gå bra!

Nu jobbar jag bara fyra dagar till, sen har jag fått hp och ska njuta av att få umgås med Ebba en sista tid, bara vi två och ta dagarna som dom kommer.. sen hoppas jag det blir bättre med mina åderbråck som värker enormt mycket från och till, sen  när jag kan styra lite mer över aktiviteterna under dagen..

Nu ska dottern få ta sig ett bad innan hon ska gå och sova!

MammaDeborah: hoppas det går bra!

• tessiej

min dotter var då aldrig en sån där "knubbis"bebis utan en liten smal typ (lagom i mina ögon men ack så söta dom är när dom får knubbislåren men det fick som sagt aldrig min dotter). Hon åt det hon behövde och följde sin kurva. Sen var hon en riktig kräkbebis så hon kräktes upp överflödet hon fått i sig. Jag ammade helt tills hon var kring 6 månader sen när hon nästan var 7 månader började jag jobba. Jag hade tänkt fortsätta amma på kvällen och morgonsidan men när hon väl börjat acceptera välling och gröt skrattade hon bara när jag tog fram bröstet och ville att hon skulle suga så då la jag ner amningen.

Ebba vägde 3155 gram när hon föddes och eftersom jag inte är nå större denna graviditet skulle jag tippa på att denna bebis kommer väga något liknande, kanske som mest 3500 gram men det återstår att se.

Idag är min sista arbetsdag. Sen har jag hp tills det är dags :) ska verkligen njuta av sista tiden med dottern, sen får hon ju konkurrens om en. Känns galet nära att det bara är ca 8 veckor kvar tills man har en bebis igen! Ska också försöka förbereda saker till bebisen (såsom spjälsängen, ta fram bebiskläder osv) och hoppas att ledigheten ska göra att jag får mindre ont i mina åderbråck..

Svar på tråden BF November,2010 DEL 2