Inlägg från: tessiej |Visa alla inlägg
  • tessiej

BF November,2010 DEL 2

Vi hade ingen kudde till Ebba i början. Bara ett mjukt örngott som vi bytte med jämna mellanrum eftersom hon var en kräkbebis. Min mamma jobbar på neonatalavdelningen här i Umeå så hon gav oss en massa tips. Bland annat tipsade hon om att lägga lakan/filtar/etc runt barnet i sängen så att den blir mindre. Då trivs bebisen bättre. Så jag la Ebba oftast på sidan i sängen. Då låg hon mot ena kanten med ryggen mot lakanet (ihoprullat) och framför henne la jag ett gosedjur så att hon inte skulle fara över på magen. Efter att jag ammat henne på natten la jag henna på andra sidan och bytte så. På dagen hände det att hon sov på rygg. Täcke eller en fleecefilt använde vi men oftast sparkade hon av sig täcket/filten. Hittade en bild från BB där min mamma redan varit framme och "lindat" in Ebba i sängen hon låg i där, så ni förstår hur jag menar :)

Ebba 080805 & bebis BF 101110
  • tessiej

haha, Glömde ladda upp bilden, här kommer den :P

• tessiej

tänk att man snart har en så liten bebis igen.. nu när jag är hemma (har havandeskapspenning) känns det verkligen som att det närmar sig. Idag går jag in i v.33 :) Imorgon är det dags för besök hos barnmorskan igen.

Nu är det dags att fixa mellis till dottern, sen ska vi bege oss ut till affären och handla lite.

• tessiej

Fredag den 10:e sep jobbade jag min sista dag . Har havandeskapspenning så jag och dottern tar det lugnt på vardagarna :) eller så lugnt man kan ta det med en 2-åring.

Igår var jag till barnmorskan. Allt såg bra ut. Bebisen har vänt sig så nu ligger h*n med huvudet neråt. Barnmorskan sa att nu behåller den huvudet neråt och snurrar bara åt sidorna. Får hoppas det stämmer. Vill ni veta något komiskt? Jag har sedan man började mäta sf-mått haft exakt samma mått varje vecka som jag hade med dottern i de veckorna. Så här blir det ingen stor bebis. Barnmorskan sa att jag kan räkna med att få en bebis i samma viktiklass som Ebba vägde när hon föddes. Ebba vägde 3155 gram så den här kommer kanske väga som mest 3500 gram. Jag ligger vid det nedersta strecket med min linje men den ökar och det är ju det som är det viktiga. Jag hade fått för mig att man blev större med andra barnet men det stämmer tydligen inte på mig.

• tessiej

Vilken helg det varit.. vi har i familjen en golden hane på 5 år. Sedan i våras har vi velat hit och dit hur vi ska göra med honom. Både jag och sambon har kännt att han bara får mindre tid och uppmärksamhet och inte alls det han förtjänar. Han har varit hemma mycket själv (max 6 timmar men så mycket tycker jag inte hundar ska behöva vara hemma själva) och även om vi fått hjälp av mina och sambons föräldrar ibland känns det så orättvist mot hur han skulle kunna ha det. Så i fredags satte sambon ut en annons om att vi sökte ett nytt hem till honom. I lördags ringde 4-5 personer och alla var jätteintresserad av honom. Så igår lämnade vi vår dotter hos mina föräldrar och sedan for vi iväg 24 mil med honom för att titta på ett ev. boende till honom. Dom vi for till bodde utanför Vilhelmina och hade en goldentik på 3½ år, två getter, tre fjällkor, höns och en katt. Människorna kändes jättebra, Gizmo och tiken kom överrens direkt och han såg ut och trivas. Så vi lämnade kvar vår älskade hund men ack så jobbigt det är. Jag får gråtattacker från och till men jag vet ju att vi gjort det som blir bäst för Gizmo. Men han har ju bott hos oss sen han var valp så det är en stor omställning. Hans nya ägare var så snälla och sa att det var bara att ringa om vi ville och komma förbi och hälsa på honom om vi hade vägarna förbi. Sen sa vi att dom också fick ringa om dom undrade över något. Ja det blir nog bra..

Nu ska jag äta frukost och sedan har dottern sagt att hon vill ut och cykla så det ska vi göra.

Hoppas det är bra med er alla. Förlåt för mitt egoinlägg men kände bara att jag måste skriva av mig lite..

• tessiej
    NoahLeah skrev 2010-09-22 07:53:32 följande:
    Tummar hållna.

Williams mamma: Nej, de har jag inte ens sett...får testa dom också. Shit, undrar hur mkt pengar jag lagt på järntabletter nu. *s*
    jag använder också hemofer. Förra graviditeten hade jag niferex men när jag skulle köpa det var det slut så då rekommenderade dom hemofer och jag tycker dom är mycket snällare mot magen än vad niferex är.

Nu är det dags för frukost. Därefter får jag se vad jag och dottern ska hitta på idag. Ut i det fina vädret ska vi iaf :)
  • tessiej
    MammaDeborah skrev 2010-09-23 07:49:14 följande:
    Imorgon 9:30 ska jag vara på förlossningen. Är nervös så jag kan kräkas och förvärkarna kommer stup i kvarten...
    hoppas det går bra imorgon.. förstår att det inte kan kännas kul att bli inlagda men jag ska hålla mina tummar att du slipper det :)

Ikväll får vi middagsgäster. Våra förre detta grannar kommer på besök, dom flyttade för några veckor sedan.. kändes lite trist att dom flyttade men att bo i en tvåa med  en 1,5 åring och en bebis på G (beräknad till den 2:a nov) hade inte fungerat i längden så dom gjorde ett klokt beslut. Det ska i alla fall bli jätteroligt att träffa dom.

Ebba är inne i en test och trotsperiod men jag tror det har att göra med alla förändringar som hänt de senaste veckorna. Jag har ju havandeskapspenning och har Ebba hemma med mig så det är ju en omställning i sig att inte dagbarnen som jag haft kommer hem till oss. Dock försöker jag gå och träffa de andra dagmammorna men samtidigt måste man ju se till så att "mina" dagbarn lär sig att de ska vara med den nya dagmamman.. men samtidigt är det nog viktigt att Ebba får träffa sina vänner. Sen så flyttade ju vår hund i söndags så det är ju en omställning för hela familjen.
    Sen hör väl test och trots till men ack vad jobbigt det är när tålamodet inte är det bästa hela tiden just nu :/ men men, jag gör mitt bästa och det är ju det som är det viktigaste!
  • tessiej

Jag har gått upp 5 kilo sen inskrivningen. Jag gick upp 12 kilo med Ebba så jag tippar att det blir något liknande denna graviditet. När Ebba väl var ute gick jag ner alla överkilon väldigt fort och sen medans jag ammade gick jag ner ännu mera så jag låg under den vikt jag hade vid inskrivningen med Ebba. Dock gick jag upp till nåt kilo över den vikten när jag slutade amma.

angående 2-åringar så pratar min dotter jättemycket. Hon är väldigt tidig i sin språkutveckling men det är ju så individuellt från barn till barn. Min syster har tre döttrar. De två äldsta var liksom Ebba tidiga i sin språkutveckling medans den yngsta systerdottern inte började prata så mycket förrän hon var kring tre år.

• tessiej
    Frogster skrev 2010-09-24 01:44:07 följande:
    Ibland blir saker och ting inte riktigt som man föreställt sig...

Min kontroll hos BM visade på ett oförändrat SF-mått och min vikt har så sakterliga börjat gå uppåt igen.
    Hjärtljuden var finfina!
    Hörde mig för om min misstänkta vattenläcka och blev rådd att åka in till förlossningen för att få säkert besked.

Och här är vi nu!
    Mitt lilla läckage var visst inget läckage utan en sipprande vattenavgång och tappen var förvisso bara i startgroparna men ändå på gång.
    I och med att det är så pass mycket för tidigt var det bara att skicka hem sambon efter prylar och nu inväntar vi storkens ankomst!
    lycka till, trådens första bebis på G :) Tur at du frågade om den misstänkta vattenläcka och fick åka in. Har du hunnit förbereda det mesta hemma? Själv har jag inte ens tagit fram babykläderna från förådet än, men man kanske ska börja göra sånt snart. En kompis fick oväntat sin bebis tre veckor före BF så man vet aldrig när det sätter igång.
  • tessiej

frogster: Grattis till sonen. Kul att allt gick bra men lite paff blir man nog när allt sker någon månad tidigare än man tänkt sig. Men huvudsaken ni mår bra :) neonatalavdelningar brukar vara bra och de har ju så bra koll på de små barnen. Mamma jobbar på den som finns här i Umeå.

Svar på tråden BF November,2010 DEL 2