Inlägg från: Kinne79 |Visa alla inlägg
  • Kinne79

BF November,2010 DEL 2

Hedi skrev 2010-06-02 16:26:49 följande:
    Jag fattar ingenting av det svenska systemet. Känns som att man kan dra ut pa det i all evighet.
    Här far man 14 manader om pappan är hemma minst 2 manader, annars är det tolv som gäller.
    Pappan för ledigt 1 dag i samband med födselen generöst va . Man far 69% av netto lönen och max 1800 euro. Eftersom jag pluggar sa gar det inte att min man är hemma.
    Fram till 1 års dagen får man vara hemma utan att ta ut ersättningsdagar (Fp)  och ändå behålla Sgi (Sjukgrundande inkomst, den som bestämmer vad man får när man tex blir sjuk eller arbetslös plus när barnet blir sjukt.)

Efter 1 års dagen måste man vara sysselsatt 5 dagar/v för att få behålla Sgi. (Man kan ta Fp, plugga, jobba m.m)

Man har rätt att vara ledig 18 månader utan att jobbet får lägga sig i, efter 18 mån kan jobbet kräva att man tar ut ersättningdagar.

Man får 390 dagar med sgi och 90 dagar med lägstanivå (180kr) Varje förälder har 60 dagar av dessa som man inte kan ge till den andra, annars får man göra som man vill med dagarna.

Såvida man inte slår i taket ( 42 000kr) så får man 80% av sin lön.

Man får ta ut dagarna tills barnets 8 års dag eller till barnet slutar årskurs 1.

Såhär har jag fattat det iallafall. Ni som redan har barn vet förmodligen bättre.
  • Kinne79
    Sassa82 skrev 2010-06-02 19:11:56 följande:
    Vart kan man läsa om vad jobbet bidrar med när man är fl ledig eller vet någon här? jag jobbar komunalt och jag tror jag har rätt till någon form av ersättning.
    Enligt kommunals hemsida så har de flesta avtal rätt til extra ersättning, men det står att man ska ta kontakt med fackrepresentanten på arbetsplatsen för att få reda på vad som gäller på just sin arbetsplats.

Där min man jobbar har de nyss förlängt perioden från 3 månader till 6, perfekt!
  • Kinne79
    Sassa82 skrev 2010-06-02 20:49:19 följande:
    Ok tack. Men måste man va med i facket för att få ta del av ersättningen? försökte hitta någor på kummunals hemsida men såg inget.
    Vet faktiskt inte varken jag eller mannen är med i kommunal. Fråga fack-personen på ditt jobb. Men visst borde det vara så att man ska vara medlem.
  • Kinne79
    Loppan11 skrev 2010-06-02 21:05:36 följande:
    Nja. Det finns ju väldigt många både stora och små privata företag som inte har kollektivavtal och där man inte alls automatiskt får ersättning från arbetsgivaren.
    Så här står det på kommunals hemsida. Jag pratade om kommunals avtal när jag skrev till Sassa82 iom att hon var med i kommunal.
    Föräldraledig?

I några av Kommunals avtal (men inte i alla) finns en kompletterande ersättning som arbetsgivaren betalar i samband med barnafödande. De flesta avtal har också en premiebefrielseförsäkring som betalar premierna för din avtalspension när du är föräldraledig.

Din sektion vet mer, kontakta dem för information.

• Kinne79

Kul att alla rul har gott bra idag. Grattis till tjejen Min Lukas.

Idag har jag jobbat 10h, är helt slut, men får inte lägga mig innan 21.

• Kinne79
    Nanniz skrev 2010-06-03 20:42:57 följande:
    Hej Alla glada!

Som vanligt skrivs det en hel massa här inne.. Härligt.

Kul att det gjorts massa RUL, jag är en av alla

Blev flyttad till 2/11, helt ok. Bebisen ville inte ligga stilla och var svårmätt. Nu är jag gravid! Helt underbar känsla, vågade inte riktigt tro på det innan. Men nu hoppas jag att vi ska få gå hela vägen!

Vi fick inte veta könet, men kommer boka ett privat lite senare i sommar, är jättenyfiken!

Ps.. gjorde en du grej.. riktigt dum, känner mig så korkad.. jag tänkte göra ul bilderna lite tåliga så jag laminerade dem.. nu ser man bara om man håller upp bilderna mot ljuset.. de är nästa helt svarta... . UL bilderna är inte värmetåliga..
    Nej, vad tråkigt.
  • Kinne79
    Jojo 85 skrev 2010-06-03 21:21:36 följande:
    nej, det gäller även sgi:n. det är samma som att ta ut 5 dagar.. fp drabbas inte om man tar ut färre dagar, men får man inte fler barn inom en viss tid så riskerar man att förlosra sin sgi om man inte tar ut minst 5 dagar efter 1 års dagen.
    Jaha, det låter ju bra. Så i princip så kan man ta ut 5 dagar tills man blir gravid och sedan kan man ta ut färre igen.
  • Kinne79
    Bisquit skrev 2010-06-04 09:00:03 följande:
    God morgon!!

Fick just veta att min kompis och hennes dotter får komma hem bara amningen kommer igång..
    Tack vare karolinskas ( huddinge ) kylbehandling så verkar det som om hon klarar sig utan skador. Även om det är lite tidigt att veta redan nu.
    *lyckotårar*
    Vilken underbar nyhet!
  • Kinne79

Igår var min mage alldeles hård, är den på väg att komma nu kanske? Är i v. 14+6 idag.

Jag börjar så smått närma mig min utgångsvikt, men ligger fortfarande på minus, men det kryper högre upp för varje gång jag väger mig.  

• Kinne79
    Helen C skrev 2010-06-04 10:34:27 följande:
    på väg är den nog inte. Min mage e hård oftast hela tiden, inte när jag ligger ner, men står jag så är den hård.... De växer ju ett liv i magen=)

popcornplaya- Kul att ni fått en tid för könsul.... Veckorna går ju så fort så snart e ni där
    Nehepp! Jag som hade hoppats på att det var ett tecken på att magen var på väg.
Svar på tråden BF November,2010 DEL 2