Inlägg från: Kinne79 |Visa alla inlägg
  • Kinne79

BF November,2010 DEL 2

Hedi skrev 2010-06-02 16:26:49 följande:
    Jag fattar ingenting av det svenska systemet. Känns som att man kan dra ut pa det i all evighet.
    Här far man 14 manader om pappan är hemma minst 2 manader, annars är det tolv som gäller.
    Pappan för ledigt 1 dag i samband med födselen generöst va . Man far 69% av netto lönen och max 1800 euro. Eftersom jag pluggar sa gar det inte att min man är hemma.
    Fram till 1 års dagen får man vara hemma utan att ta ut ersättningsdagar (Fp)  och ändå behålla Sgi (Sjukgrundande inkomst, den som bestämmer vad man får när man tex blir sjuk eller arbetslös plus när barnet blir sjukt.)

Efter 1 års dagen måste man vara sysselsatt 5 dagar/v för att få behålla Sgi. (Man kan ta Fp, plugga, jobba m.m)

Man har rätt att vara ledig 18 månader utan att jobbet får lägga sig i, efter 18 mån kan jobbet kräva att man tar ut ersättningdagar.

Man får 390 dagar med sgi och 90 dagar med lägstanivå (180kr) Varje förälder har 60 dagar av dessa som man inte kan ge till den andra, annars får man göra som man vill med dagarna.

Såvida man inte slår i taket ( 42 000kr) så får man 80% av sin lön.

Man får ta ut dagarna tills barnets 8 års dag eller till barnet slutar årskurs 1.

Såhär har jag fattat det iallafall. Ni som redan har barn vet förmodligen bättre.
  • Kinne79
    Sassa82 skrev 2010-06-02 19:11:56 följande:
    Vart kan man läsa om vad jobbet bidrar med när man är fl ledig eller vet någon här? jag jobbar komunalt och jag tror jag har rätt till någon form av ersättning.
    Enligt kommunals hemsida så har de flesta avtal rätt til extra ersättning, men det står att man ska ta kontakt med fackrepresentanten på arbetsplatsen för att få reda på vad som gäller på just sin arbetsplats.

Där min man jobbar har de nyss förlängt perioden från 3 månader till 6, perfekt!
  • Kinne79
    Sassa82 skrev 2010-06-02 20:49:19 följande: