Inlägg från: Party of five |Visa alla inlägg
  • Party of five

BF November,2010 DEL 2

kicki08 skrev 2010-10-19 11:22:52 följande:
    Hej tjejer

MammaD: Jäkla kropp å luras Va less man blir. kram på dig! Hoppas det kommer igång närmsta dygnen här.

Jag har nästan panik härhemma. Yngsta sonen är sjuk och ska bara bäras och bäras hela tiden. I en veckas tid nu har han vaknat runt 3 på nätterna och varit vaken 2 timmar. För att sedan vakna kl 6 igen och stiga upp. Jag har rännt på toan, haft förvärkar eller ont på annat sätt tidigare delen av natten. Så jag har sovit ungefär 2 timmar per natt i en veckas tid nu. Sambon likaså. Imorse satte jag mig bara upp och storgrät. Nu börjar sömnlösheten verkligen ta ut sin rätt. jag förstår inte hur jag ska orka detta Ingen i släkten finnsi närheten att hjälpa Jag är bara deprimerad och totalt slut.
    Kramar till dig! Vilka tuffa nätter du haft! Får du alls sovit på dagen då?
  • Party of five

Chanelll: ja, riktiga vänner beter sig inte som de gjorde! Kram till dig!

MammaD: vad sa de på fl då om dina sd? Att bara stå ut och vänta? Eller? För fortsätter det så här så är du ju alldeles slut bara det blir fl... Jag hade sådana sd som du med min första, de gav mig några tabletter som då skulle lugna sd om det bara var förvärkar, eller snabba på lite om det var riktiga. Vet inte vad det var dock... Men det satte igång det iaf.

Jag grävde fram spikmattan nyss, inte vågat använda den nu under graviditeten, för den hjälper ju också till med att få kroppen att producera oxytocin. Även om det inte leder någon vart så tror jag min rygg blir bättre för den är sååå ond...

nica83 skrev 2010-10-19 20:29:31 följande:
    Åh så härligt Min son är snart 3 vill inte känna på magen. Jag har nog tjatat för mycket för han tycker det är
    roligt att gå och spänna ut magen och säga "jag har jättejätte stor mage" "Jag har också en bebis i magen. Min bebis rör på sig - vill du känna?" "Min bebis har hicka...". Osv. Han är en liten teaterapa
    Hih, min nyss fyllda 2-åring älskar att lyfta upp skjortan på mig (överallt ) och smeka magen och sjunger bä bä vita lamm . Min förstfödda var lika gammal då jag väntade tvåan och hon var inte alls lika intresserad av magen/babyn.
    Jojo 85 skrev 2010-10-19 19:35:25 följande:
    Tog ett glas samarin innan jag gick o la mej igår.. vilket hjäpte mot halsbrännan o dom sura uppstötningar jag hade. Losec tabletterna verkar inte göra nån större inverkan..
    Får bli ett glas samarin innan läggdags idag igen..
    Jag dricker också samarin till halsbrännan. Hjälper bra åt mig!

Kicki08: stackars liten, hoppas han blir frisk nu då.

Williams mamma: det är olika, hur snabbt det går. Har två kompisar som blivit igångsatta - ena födde tredje, andra fjärde - och det gick snabbt för båda. Hon som fick trean tog det en timme! Hon som fick fyran tog det liiiite längre för. Men har ju hört om sådana som det tagit flera timmar för också, så det är väl bara att vänta och se hur det blir? Håller iaf tummarna!
  • Party of five
    Rosen skrev 2010-10-19 21:27:54 följande:
    ja usch, det e en evig väntan alltså.....
    med min första gick jag ju över tiden 3 veckor o jag testade ALLT , men inget funkade. jag höll på att bli tokig. när jag sedan kom på överburenhetskontroll i vecka 43 så var inte ens tappen mogen o han hade inte kommit vad jag än hade gjort så för mig var allt det jag gjorde förgäves.
    Samma när jag väntade tvåan... Hade mycket sd från vecka 30 ungefär, så var beredd på att hon kanske skulle komma i v 36, så då började jag väl testa en massa. Testade allt och lite till, gick över 9 dagar. Men iaf hade jag något att fördriva tiden med...
  • Party of five

Jojo: usch vilken natt, och kräks sen... bläää... Tur att hon iaf verkade må bättre!

Kicki: åh, vad spännande, ja, det sägs ju att magen kan bli i olag precis före - typ naturens eget lavemang inför fl! Håller tummarna!

Då ni haft tid för tillväxtul och liknande - har ni gått ensamma? Min man har endast en gång varit med till mvc, men då vi haft extra besök på mödrapolikliniken (vet inte vad det heter i Sverige, för jag bor ju i Helsingfors) och nu har vi ett i nästa måndag ännu pga att min bebis ena njure var lite förstorad, då har min man fått se till att han kommit med... De är så ohjärtliga på min mans jobb att de delar ut arbetsturer hur de vill, och han som trodde han skulle jobba natt (ja, så var det meningen) för att han skulle kunna komma med, nu har de satt morgontur åt honom! Och de vägrar byta tur åt honom eller ge ledigt, för de påstår att han bytt så ofta (jo, han har fått springa till privatläkare ett par veckor pga egna hälsoproblem! Jag VILL inte gå ensam...! Gråter

• Party of five

Heh, här väntar man fyran och kommer med en sådan här fråga: måste slemproppen ha blodstrimmor i??? För jag har väldigt vattniga flytningar och nu har det ett par dagar kommit mycket tjockt lite gulaktigt, men inga blodstrimmor... Ursäkta detaljerna...

• Party of five

Hihi, hittade själv svaret på min fråga på www.niomanader.se:

Slemproppen

Vad är slemproppen?
    Slemproppen (även kallad fibrinpropp) kallas det sega slem som täcker för livmoderhalsen.
    Den bildas redan i vecka 4 och följer sedan med under hela graviditeten och sitter som en kork, ett skydd, mellan slidan och livmodern. Allt för att skydda fostret från bakterier etc som annars skulle kunna komma in i livmodern.

När lossnar slemproppen?
    För det mesta lossnar den när värkarna börjat, men ibland kommer slemproppen redan två veckor innan barnet föds, men det hör dock till ovanligheterna. Slemproppen kan gå i omgångar där delar kommer ut, och den kan också återbildas.
    Att slemproppen går är alltså inte ett tecken på att förlossningen nödvändningtvis kommer starta med en gång, utan snarare att det närmar sig och att du bör vara redo. Att proppen lossnat betyder att livmoderhalsen börjat vidga sig.

Hur ser slemproppen ut?
    Slemproppen brukar se ut på massor av olika sätt men beskrivs bla som en gelépropp, en slemmig flytning, en trådig flytning, en korv...ja ni ser – den kan se ut på många olika sätt.
    Slemproppen kan vara transparant, lätt gulfärgad, lite beigeaktig....brun...röd...osv osv. Den kan ha rosa-röda strimmor i sig eller vara blodblandad.

Får du en blödning i samband med slemproppen, eller om slemproppen är blodblandad är det normalt ingen fara. Det kallas då en teckningsblödning (teckenblödning) som även det är ett tecken på att förlossningen snart kommer att starta.
    Om däremot blödningen är kraftig ska du genast åka in till sjukhuset, och det ska du helst göra liggande, så kontakta ambulans.
    Det är alltid bra att kontakta sin barnmorska för säkerhets skull om man har blodblandade flytningar under graviditeten.

Ser man alltid när slemproppen går?
    Nja, alltså enligt faktaböcker så menar man att alla kvinnor ser när slemproppen går. Men i verkligheten verkar det inte vara lika självklart. Kanske beror detta på att många kvinnor har besvär av kraftiga flytningar under, och speciellt i slutet på, graviditeten och att slemproppen (om den har en mer slemmig konstistens) då misstas för en extra slemmig flytning.
    Oavsett om man märker av den eller ej så kommer förlossningen starta när det är dags.

• Party of five
    Williams Mamma 070824 skrev 2010-10-20 08:35:57 följande:
    Nu kommer det dessutom blodiga flytningar varje gång jag är på toa ..
    Och när jag får en sd så gör de jääääävligt ont.
    Men det är ju jättebra att det verkar börja naturligt!
Svar på tråden BF November,2010 DEL 2