Inlägg från: Party of five |Visa alla inlägg
  • Party of five

BF November,2010 DEL 2

Ja, det är verkligen inte någon drömarbetsplats min man har... Då jobbar han på en livsmedelsfabrik (Arla).

MammaD: jag köpte två par frottesockor på kappahl.

Taniko: teet förbereder mest kroppen, men nu har jag förstått att om man blandar med kanel el kryddnejlika el ingefära så kan det faktiskt också skynda på fl. Basilikate lär ju också skynda på fl.

Har just sovit en timme, det behövde jag! Har haft lite mensvärk idag, men mina sd gör inte ont, de spänner bara...

Nu är jag så gottsugen att jag tror jag fixar till lite smaskens chokladmousse till kvällen...

• Party of five

Frogster: värst vad det verkar finnas många människor som "vet bäst" därute!!! Kicki har helt rätt, du ska inte träna något alls (förutom kanske en barnvagnspromenad) iaf inte förrän eftergranskningen är gjord då ev läkare ger grönt ljus! Dessutom, om du ammar, så kommer du gå ner i vikt ändå (troligtvis) och det viktigaste är väl inte hur kroppen ser ut? Det att du redan kommit ner i hur du såg ut innan graviditeten är otroligt, varför ska människor blanda sig i hur man ser ut? Som om det var det viktigaste här på jorden! Strunta i dem du (jag vet, lättare sagt än gjort) för du hinner ta i det sedan. *kramar om*

Kan berätta att då jag väntade ettan så gick jag upp från 75kg - 97 kg... Då flickan var 3 mån gifte vi oss och jag vägde fortfarande 85 kg. Efter bröllopet tog jag tag i vikten med hjälp av viktväktarna och rasade väl till 78 kg. Där var det stop. När flickan var 1,5 kg beslöt jag mig för att nu banne mig ska vikten av mig och gick ner till 68 kg. Typ samma månad plussade jag med tös nr 2. Det som kommit och gått efter det är en helt annan historia, men jag anser att mina senaste bantningsförsök har misslyckats pga ett par flyttar, husbygge och annat stress, så jag har väl inte försökt heller. Det kommer nu efter fyran...

• Party of five

Kicki: tufft, stackaren. Varför verkar alltid något hända då man inte skulle orka/ha tid till det? Kram

• Party of five
    NoahLeah skrev 2010-10-20 13:56:59 följande:
    Tack.
    Chokladmousse lät gott, ska nog fixa det o lite vispgrädde till kvällsmyset.
    JA! Vispgrädde till! Tack för det tipset! Mums...
  • Party of five

Frogster: du ser verkligen fin ut, vacker!! Hitta på något att säga till dem om det kommer flera kommentarer, man blir ju alltid så shockad när det kommer plötsligt. Kram

• Party of five
    Helen C skrev 2010-10-20 16:37:17 följande:
    Sitter åå jobbet tillsammansa med sambon. Jag kommer bli delägare i en pizzeria så jag har putsat 4 stora fönster både in och utsidan, plockat och donat... Nu e jag helt slut i mage och rygg.....Mycke sammandragningar.....Detta va tydligen inget man skulle göra=)
    Ja, men de säger ju att man ska tvätta fönster för att få igång fl...
    kicki08 skrev 2010-10-20 16:46:50 följande:
    Hej å hå. Mammsen är så smått på fötter igen. Värkarna har lite smått kommit igång igen. Kommer ca var 10 minut men gör JÄ*LGT ont! Men ja... jag ropar då verkligen inte hej ännu. Det kan stanna av fortfarande. Med min tur stannar det väl igen.... Ska nog dricka en kopp hallonblads te får se
    Ska packa färdigt bb väskan nu iallafall och sen åka och handla lite godis och försöka mysa så gott det går ikväll
    Hoppas det inte bara retas med dig, utan att det faktiskt är på G. NÅGOT måste väl iaf hända?
    NoahLeah skrev 2010-10-20 16:54:19 följande:
    Är så glad, imorgon kommer Noahs farmor hit på besök o stannar i alla fall till fredag (ska fira sambon men hoppas även på lite avlastning). Har egentligen nada energi men ska ta mig i kragen och dammsuga o plocka undan lite när sonen somnat inatt.
    Kul, hoppas hon avlastar dig lite!
  • Party of five

Enligt det här borde vi bara ligga och njuta nu då! Hittade det här på www.alltforforaldrar.se:

Förlossningen startar på en signal från barnet. När barnet är färdigt kommer förlossningen igång. Vad som kan motverka detta är stress eller att man har för mycket omkring sig – då motverkas oxytocinfrisättningen. Oxytocin är ett hormon som ger värkar.

När en förlossning startar är omöjligt att förutspå. Men enligt min erfarenhet kan kvinnan ibland själv känna in när förlossningen kommer att ske.

Vad som kan behövas för att en födsel skall sätta igång kan vara lugn och ro. Det är därför många förlossningar startar under nattetid – det är lugnare då. Stress motverkar som sagt oxytocinfrisättningen och bör därför undvikas. Massage, bad, sköna duschar skapar goda förutsättningar för att förlossningen ska starta eller ske snabbare eftersom det motverkar stress och oro. Fotmassage är skönt och avslappande. På foten och i ryggslutet finns akupressurpunkter som kan bidra till att skynda på. Massage i ryggslutet kan kännas skönt. Det är ofta skönt att duscha ryggslutet under förlossningen samtidigt som duschstrålen i ryggen kan effektivisera värkarna. Det är viktigt att kolhydratladda inför förlossningen, så passa på att göra det nu.

För att starta och/eller stimulera förlossningen kan en ”färdknäpp” (samlag) vara bra. Samlag frigör prostaglandin (hormon som hjälper till att starta/effektivisera värkarna). Prostaglandin finns i sperma eller frigörs vid orgasm. Det är också bra att kommunicera med barnet, förbereda er inför födelsen och planera inför en fin och fantastisk förlossning. Lita på att förlossningen kommer igång när det är dags. Lycka till!

Sofie Andrée, förlossningspedagog och Svarare på Allt för Föräldrar

• Party of five

Chanelll verkar ha fått sin baby idag - en flicka, iaf förstår jag så på facebook! GRATTIS CHANELLL!!! {#emotions_dlg.flower}

• Party of five

Ni som inte har mig på fb som vill adda mig, jag vill inte lägga ut hela namnet på fl, men heter Maria och är vän med MammaD, Chanelll, Love3 och Popcornplaya. Gratulerade Chanelll och på min profilbild har jag magen (svarta kläder).

• Party of five

Nej, jag ska inte avslöja kön samma här, ingen vet att jag väntar kille och alla tror på tjej, haha, ska bli kul att höra deras reaktioner sedan! Det komiska är att när jag väntade mina tre tjejer var alla bergsäkra på att det skulle komma en kille, nu är det ju tvärtom. Min mans kusin sa att de är så vana vid att det bara föds tjejer hos oss att om det kommer en kille nu så blir hon verkligen förvånad!

Svar på tråden BF November,2010 DEL 2