Barnen är mitt liv skrev 2010-11-08 19:28:44 följande:
Hedi; För att göra en hinnsvepning brukar bm eller läkaren föra in fingrarna in till cervix vid livmodermunnen, man bör vara mogen och helst lite öppen innan för att göra en hinnsvepning. Fingrarna "retar" upp och bm eller läkaren sveper med fingrarna inuti livmodern så att en del av hinnorna (dom tar inte hål på hinnorna) Man brukar få kraftiga förvärkar utav dom nästan på en gång och slemproppen lossnar oftast i samband med en teckningsblödning, Vid en bra och lyckad hinnsvepning kan förlossningen starta inom 48 timmar.. Gubben gjorde det på mig igår men jag fegade ut lite men det resulterade till mensvärkssmärta under hela kvällen och natten men nu har det lugnat ner sig igen :( Lika bra kanske när man inte riktigt har någon barnvakt som kan rycka in inatt om det skulle hända något..
Hur långa förlossningar har era tagit?
Min första förlossning tog 6 timmar från första värken. 15 minuters krystande att få ut honom
Min andra förlossning tog 8 timmar från första värken. Öppnade mig 4 cm på 15 minuter. På två krystvärkar var han ute.
Min tredje här nudå tog 10 timmar från första värken. Öppnade mig 5 cm på 15 minuter. På 1 krystvärk var hon ute

Hedi skrev 2010-11-08 19:40:29 följande:
Barne är mitt liv: Hej och välkommen! ah tack för infon. Jag det känns ju som att man maste vara öppen annars sa kommer man väl inte in?
Var hos läkaren nu ikväll och min tapp verkade mogen och livmoderhalsen var kortad. Ctg visade ett lite lagt hjärtslag och läkaren visste inte om det var maskinen som ballat ur och visade mitt hjärtslag sa jag ska dit imorgon bitti igen för ctg. Annars har jag en del förvärkar och tror inte det är helt omöjligt att det startar snart!
Med Emmie hade jag första värken hemma vid 23-tiden typ förvärk och hon föddes kl 23 dagen efter. Hade inte haft nagra förvärkar alls innan, det är väl därför jag tror att det här kan dra igang snart. Ja lite av slemproppen kom ju idag ocksa med blod.
Jag hade inte heller något "mellan" värkarna.... Dom var verkligen konstant! Det var lite chockande som du säger.