• Helen C

BF November,2010 DEL 2

Hej tjejer....
    Nu har vi kommit en bit på vägen av denna Graviditet. På en del syns magarna, en del börjar känna av bebisen, en del mår bra och del mår fortfarande dåligt.....

Nu börjar sommaren närma sig och då får vi hoppas att alla mår bra och kan njuta av bebisen och dom första sparkarna....

Nu är de bara att tjöta på i tråden som aldrig förr fram till Okt/Nov....

{#lang_emotions_cool}{#lang_emotions_sunny}

BF-LISTAN

www.familjeliv.se/Forum-11-221/m52310905.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-16 18:49
    KÖN
    www.familjeliv.se/Forum-11-221/m52561078.html

• Svar på tråden BF November,2010 DEL 2
  • Sassa82

Jojo85. Tack

Zazz82: Grattis till en tös.

PennyJenny: Skönt att det inte va något farligt !

Är det fler som redan har hon i bäknet eller fogarna?  Jag har jätteont på utsidan av höfterna och i jumskarna samt ryggslut Ska till läkaren på onsdag, kommer inte ihåg att jag hade såhär ont med dottern. Inte så kul är ju bara i vecka 15 nu.

Appropå gå upp i i vikt så har jag gått om 1 kg hittils.

• Bunny81
    Penny-Jenny: Vilken lättnad för dig och din pappa! Jag förstår vilken oro och ångest du måste ha känt! Jag har själv varit i en liknande situation... Sådana saker gör att man får sig en tankeställare... Man förstår vad som faktiskt är viktigt i livet!

Angående vikt så har jag gått upp 3 kg sen jag blev gravid. Är normal i vikten annars (vägde 56 kg till mina 165 cm). Är nu i vecka 15! Längtar såå mkt efter att man börjar känna bebis!!!
  • Hedi

Vi 2 blir 3: Förstar att du blir orolig men det är väldigt fa som har cancer av det som har cellförändringar. kram

Miss ch: Jag som "bara" har en tös, har ocksa lite svart för att se mig som en pojkmamma men det är nog bara för att man inte är van vid det. Fast det är nagot jag far vara beredd pa nu , det känns faktiskt jättekul om det skulle vara en pojke. Drömmen vore att tillslut ha 2 döttrar och en son .

Sassa: Jag har börjat fa ont i blygdbenet redan nu känns inte sa kul! igar hade jag jätteont i svanskotan vet inte vad det beror pa.

Chanell: Ja da förstar jag att du inte kan avgöra om den är skön att köra.

• Bunny81

Hittade förresten detta med tanke på diskussionen kring bristningar...

"5 Varför får vi dem?

När man går upp i vikt under kort tid kan man få bristningar. En gravid kvinna har också en hel del hormoner i omlopp som hjälper till att mjuka upp bäckenet inför förlossningen och därigenom även mjukar upp huden. Det gör att bristningar lätt formas.

6 Vem får bristningar?
    Många faktorer kan påverka om du drabbas eller ej. Det kan vara genetiskt betingat, det kan ha att göra med hudton (ljushyade tenderar att löpa större risk), med diet, hudkondition, storleken på barnet och hur snabbt du går upp i vikt. Har du bristningar sedan tidigare eller väntar tvillingar kan det också öka risken. Ny forskning visar att unga mammor, speciellt tonåringar, har lättare för att få bristningar, enligt Junior Magazine Pregnancy and Baby.

7 Vad kan jag göra för att förebygga bristningar?
    Försök att äta hälsosamt och att inte lägga på dig många extra kilon under kort tid, men att banta är inte bra för barnet. En normal viktökning under graviditeten består av mellan 11 och 16 kg.

Att äta mat som innehåller mycket vitamin C och E, zink och mineraler hjälper huden att tänjas smidigare och att även dra ihop sig efter förlossningen. Färsk frukt, grönbladiga grönsaker, nötter, fröer, oljiga fiskar (omega3) är bra tips. Drick även mycket vatten, gärna åtta glas vätska per dag.

8 Fungerar hudkräm mot bristningarna?
    Här går åsikterna isär. Vissa menar att de vävnader som sträcks ut inte kan påverkas av hudkrämer och andra hävdar bestämt att det är värt att ta upp kampen mot hudmärkena med mjukgörande krämer. Hudterapeuter har rekommenderat massage med olika oljor eller body butter, gärna med E-vitamin eller kokos. Krämen eller oljan ska masseras in med små cirkelrörelser, för att öka blodgenomströmningen."
    http://www.alltombarn.se/aktuellt/sa-funkar-bristningar-8-fragor-och-svar-1.9970

• ID blir 3

Tack till de som har lugnade ord, det hjälper. Hoppas på svara snart men det är köer inom våden så jag kommer säkert vänta en till 2 veckor inann jag får undersökning.
    Till er som har ont så har jag också det mer de dagar som jag sitter hemma och pluggar, för mig hjälper det jogga för gravida och promenader.

• Helen C
    Marinero skrev 2010-05-17 18:47:46 följande:
    Ursäkta en äcklig fråga men svettas ni mkt i underlivet? När jag skulle upp o lägga Olivia kände jag att jag va alldels blöt t.o.m utanför byxorna Ja mjukisbyxorna då! Blev ju livräd att jag sipprar vatten men jag har nte haft ngn rinnig känsla o jag vet ju hur det känns när vattnet går så det borde ju inte va ngn fara!
    Jo tack de gör jag med.... Det e så låren klibbas igen oxå så jag får ha täcket mellan benen, inte kul.....
  • frukarlssonn
    Helen C skrev 2010-05-17 20:26:59 följande:
    Jo tack de gör jag med.... Det e så låren klibbas igen oxå så jag får ha täcket mellan benen, inte kul.....
    Ja och man är ju så svettig överlag nu! Shit va jag svettats idag, det är ju inte mer än 14 grader ute hlr, hur ska det bli till sommaren???
    ♥ Olivia 090610 ~ Bf nov ♥
  • solmamman77
    Sassa82 skrev 2010-05-17 18:51:46 följande:
    Zazz82: Grattis till en tös.PennyJenny: Skönt att det inte va något farligt !Är det fler som redan har hon i bäknet eller fogarna?  Jag har jätteont på utsidan av höfterna och i jumskarna samt ryggslut Ska till läkaren på onsdag, kommer inte ihåg att jag hade såhär ont med dottern. Inte så kul är ju bara i vecka 15 nu.Appropå gå upp i i vikt så har jag gått om 1 kg hittils.
    Grattis Zazz82: Mysigt med en flicka!
    PennyJenny: Härligt med det positiva beskedet, förstår att du måste ha varit orolig för att det var nåt allvarligt.

Peppar peppar har jag inte fått ont (ännu) utsida höfter, i ljumskar o ryggslut.
    Hade dock väldigt ont i nacken och längre upp i ryggen nyligen, men blev mycket bättre efter kiropraktik i onsdags plus efter att ha haft en skön helg. Var på en konsert i fredags med härligt gung + pilatesgympade igår:)

Blir nog ännu mer uppmjukad i nacke etc på fredag då jag ska tillbaka till kiropraktorn. Bra då jag sitter mycket vid datorn nu då jag är ute på praktik fr o m idag. Glad att kiropraktik är bra vid graviditet:) Nu sova, upp tidigt.
  • solmamman77
    Sassa82 skrev 2010-05-17 18:51:46 följande:
    Appropå gå upp i i vikt så har jag gått om 1 kg hittils.
    Har inte vägt mig på ett tag, men lite kula börjar jag nu få på magen.
    Lite har jag nog gått upp då jag har haft ganska bra aptit i början av grav. Gör dock inte så mycket då jag var rätt smal innan jag blev gravid. Tror jag äter ganska lagom numera i 4:e månaden. Får iaf inte gå för lång tid mellan måltiderna!
    Godnatt!
  • Helen C
    Marinero skrev 2010-05-17 20:51:05 följande:
    Ja och man är ju så svettig överlag nu! Shit va jag svettats idag, det är ju inte mer än 14 grader ute hlr, hur ska det bli till sommaren???
    Jag har med svettas idag, men här har de ändå varit varmt... Men jag undrar med hur de kommer bli i sommar..... Kommer regnet så går jag ut naken och ställer mig haha
Svar på tråden BF November,2010 DEL 2