• Anonym
    Äldre 3 May 01:31
    4141 visningar
    1 svar
    1
    4141

    Tonsilliter? Tonsillitstenar?

    Jag vet inte du är rätt person/yrke att fråga, men jag provar..

    För ett tag sedan så fick jag höra om tonsilliter, eller tonsillitstenar.. Jag vet inte riktigt vad det heter, men det går ut på att det kan sitta små vita "pluppar" på halsmandlarna. Så jag tog en ficklampa och lyste bak i halsen och såg där en liten vit prick. Jag pillade lite på den (med viss ansträngd kräkreflex, hehe) och tillslut "pluppade" den ut och jag kunde nypa tag i den med en pincett och ta ut den.
    Nu, några veckor senare, så har jag en likadan prick på samma ställe PLUS en till ovanför. Den nyare sitter som på en kulle med en grop i mitten och den var större än den tidigare pluppen.

    Jag plockade bort båda två iallafall men jag fick inte riktigt ur allt ur den ena. Dessutom började det blöda så jag såg inget. Jag varken har eller har haft ont i halsen.

    Jag undrar - vad är dessa små vita pluppar? Varför får man dom? Är dom farliga? Är det OK att pilla bort dom? Berätta gärna lite, om du vet nåt.

    Tacksam för svar
    Mvh

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-03 01:32
    Dom är ganska små förrrsten typ 1x1millimeter, är inte svullen i halsen eller halsbandlarna och jag besväras inte av plupparna egentligen men jag har hört att dom ger dålig andedräkt?

Svar på tråden Tonsilliter? Tonsillitstenar?