• Äldre 5 May 18:23
    16409 visningar
    2 svar
    2
    16409

    Vad är knölen på tungan?

    Jag har blivit öm i min tunga vilket gör att det gör lite ont att röra den och särskilt tugga. Nu ser jag att jag fått någonting på den på sidan..en liten liten knöl typ. Likande finne.
    Vad är detta och vad kan jag göra åt det?

    JAg har korsallergi mot kärnfrukter och har ätit en del äpple idag för att det är så gott. Blev lite stickig i läpparna och munnen men annars inge farligt. kan det ha samband?

  • Svar på tråden Vad är knölen på tungan?
  • Menhir
    Äldre 5 May 19:21
    #1

    Allt som inte läker inom ca 1 vecka ska kollas upp. Kontakta din tandläkare som vid behov kan remittera till käkkirurg/sjukhustandläkare eller den som har hand om munslemhinneförändringar i ditt landsting.

    Det vanligaste är att man tex bitit sig i tungarn under sömnen eller liknande och då försvinner det eller blir markant mycket bättre på några dagar. Men OM, jag säger OM för det är mycket sällsynt hos unga vuxna, är något "allvarligt" ska man kolla det så snart som möjligt för prognosen är mycket mycket bättre när det upptäcks tidigt.

    Nu vill jag itne skrämma dig för som sagt - det är mycket ovanligt hos friska unga vuxna men det är ungefär som en knöl i bröstet - det ska kollas upp för säkerhets skull (bröstcancer hos unga vuxna är också väldigt ovanligt).

    Menhir, leg tandläkare

  • Äldre 5 May 21:26
    #2

    Jag har som en liten vårta på tungan, har varit och kollat ifall det var nåt att oraoa sig för, men de visste inte vad det var så... Det började som en blåsa men har vuxit till ca 5 mm diameter. Snyggt!

Svar på tråden Vad är knölen på tungan?