• Anonym (suspicious minds)

    100mg Tramadol dep..problem?

    Min sambo har tidigare inna vi träffats käkat en massa tabletter, tagit kokain då & då, ecstacy, amfetamin..typ missbrrukat det mesta. Han har varit på behandlingshem 2 ggr tror jag. Han kan inte dricka alkohol för ahn dricker alltid för mkt och blir packad på 2-3 glas vin!!! Han säger själv att han inte haft ngt problem med varken narkotika eller alkohol utan om han vill sluta kan han.

     Vi har nu varit ett par i 3 år och har 2 små barn. Han har inte knarkat( vad jag vet). Jag har noll tolerans för sådant.
    Det jag märkt och reagerat på från början är att han knaprat alvedon/panodil mest hela tiden..sen har han var 3-4 månad fått ont i ryggen så pass att han fått starka tabletter av sin mamma( hon har svåra närvskador). Tramadol då så klart. Sen sa jag till hans mamma att sluta ge han och uppmanade han att ring en läkare för att få ryggen undersökt.
    Helt plötsligt kan han knappt gå!!!! Får läkaren att skriva ut 50mg Tramadol....men efter 3 veckor tycker han inte det hjälper så då begär han 100mg depå. Han ska skickas på magnetröntgrn för dom såg ingrt på vanlig röntgen.
    Han fick utskrivet dom tabletterna den 20 april...smärtan var borta, ingen tens apparat behövdes, han reste sig och kunde röra sig normalt igen!!!

    Det var av en slump jag kollade..han har snittat 5st 100mg Tramadol per dag!!!!!!!
    Dom ska räcka 100 dagar men han käkade upp dom på 15 dagar..VA FAN!!

    Han säger att det blev för mkt och att han ringt sin läkare så att han bara skriver ut 50 mg istället VA???!!! Han skyller på att vi haft det tufft här hemma och det e därför VA??? Men allvar nu..jag känner mig sviken, jävla lögnare.
    Själv ser han inte att han har ngt missbruks problem.

    Den som orkar svar, kommentera gör gärna det. Här finns 2 barn i bilden

    HJJjjälp

  • Svar på tråden 100mg Tramadol dep..problem?
  • Anonym

    Tramadol är starkt beroendeframkallande.
    Sen efter ett tag så slutar dom att verka så man måste öka dosen.
    Jag själv är en tramadolmissbrukare, har missbrukat i 2-3 år men jag överskrider aldrig 100mg/dag.
    När man slutar så genomgår man sjuhelvetets kval, man har enorma svettningar om natten, jag var tvungen att byta t-shirt 5-6 ggr natt.
    Sen blir man enormt rastlös.
    Efter 14 dar går abstinansen över.
    Jag är en kvinna på 40 år och fick mina tradolan utskrivna pga ryggen, är opererad men det hjälpte ej så mkt.

    Tramadol är samma som tradolan.

    När jag är olycklig i mitt förhållande så tar jag tramadol för att det bedövar, man blir totalt likgiltig.
    Det är därför det är lätt att hamna i missbruk för man mår bättre i skallen.

    Hoppas allt löser sig.

    ps lita aldrig på att en tramadolare har slutat fast han säger det, jag äter mina i smyg för min man har kaserat dom en gång. Han e polis o ser det som narkotika.samt mig som en pillerknarkare som han så vackert skrek en gång.

    Du ser i hans ögon om han är ren, han ser inte så trött ut då.

    lycka till

  • Anonym
    Anonym skrev 2010-05-07 07:30:30 följande:
    Tramadol är starkt beroendeframkallande.Sen efter ett tag så slutar dom att verka så man måste öka dosen.Jag själv är en tramadolmissbrukare, har missbrukat i 2-3 år men jag överskrider aldrig 100mg/dag.När man slutar så genomgår man sjuhelvetets kval, man har enorma svettningar om natten, jag var tvungen att byta t-shirt 5-6 ggr natt.Sen blir man enormt rastlös.Efter 14 dar går abstinansen över.Jag är en kvinna på 40 år och fick mina tradolan utskrivna pga ryggen, är opererad men det hjälpte ej så mkt.Tramadol är samma som tradolan.När jag är olycklig i mitt förhållande så tar jag tramadol för att det bedövar, man blir totalt likgiltig.Det är därför det är lätt att hamna i missbruk för man mår bättre i skallen.Hoppas allt löser sig.ps lita aldrig på att en tramadolare har slutat fast han säger det, jag äter mina i smyg för min man har kaserat dom en gång. Han e polis o ser det som narkotika.samt mig som en pillerknarkare som han så vackert skrek en gång.Du ser i hans ögon om han är ren, han ser inte så trött ut då.lycka till
    Vill tillägga att jag varit uppe i mkt höga doser men försöker att inte öka efter att jag varit ren ett par veckor.
  • Anonym

    Han är helt klart en missbrukare... han bör kontakta soc för hjälp innan det går överstyr....

  • Anonym (suspicious minds)

    Tack för dina svar..men hur gör jag med han? Ska jag kolla hen hela tiden. Vet han fixat tradol som du skrev av en kompis vid ett tillfälle. Men hur vet jag vad han EGENTLIGEN äter bakom min rygg..har han problem el kan han hantera det? 100 mg  6 ggr om dagen för mig låter som missbruk!!

    Tack än en gång

  • kath69

    Vännen, han har helt klart missbruksproblem. Och så länge som han inte ser sig själv som missbrukare kommer han att fortsätta missbruk, oavsett om det är Tramadol eller annat. Utgå ifrån att han missbrukar så länge som han inte själv kan se att han har ett beroende, först då kan han göra ett aktivt val att sluta eller ej.

  • DreamBitch

    Jag vill dock påpeka att 100mg depot är bättre än 50mg eftersom depot-tabletter inte alls ger samma rus. För mig gav dom inget rus alls om jag inte krossade dom men det tror jag inte att han gör. Det är för mycket bök när man går bakom ryggen på någon.

  • DreamBitch

    Kan även tillägga att tramadol fungerar ganska snarlikt som en SSRI och många äter tramadol just för att dom mår dåligt och inte pga smärta.

  • Anonym (K)
    Anonym skrev 2010-05-07 07:30:30 följande:
    Tramadol är starkt beroendeframkallande.Sen efter ett tag så slutar dom att verka så man måste öka dosen.Jag själv är en tramadolmissbrukare, har missbrukat i 2-3 år men jag överskrider aldrig 100mg/dag.När man slutar så genomgår man sjuhelvetets kval, man har enorma svettningar om natten, jag var tvungen att byta t-shirt 5-6 ggr natt.Sen blir man enormt rastlös.Efter 14 dar går abstinansen över.Jag är en kvinna på 40 år och fick mina tradolan utskrivna pga ryggen, är opererad men det hjälpte ej så mkt.Tramadol är samma som tradolan.När jag är olycklig i mitt förhållande så tar jag tramadol för att det bedövar, man blir totalt likgiltig.Det är därför det är lätt att hamna i missbruk för man mår bättre i skallen.Hoppas allt löser sig.ps lita aldrig på att en tramadolare har slutat fast han säger det, jag äter mina i smyg för min man har kaserat dom en gång. Han e polis o ser det som narkotika.samt mig som en pillerknarkare som han så vackert skrek en gång.Du ser i hans ögon om han är ren, han ser inte så trött ut då.lycka till
    Ajaj, detta visste jag inte alls, att Tramadol var beroendeframkallande. Äter det just nu pga korsbandsskada. Men nu ska jag sluta ta dem. OT men tack ändå!
  • DreamBitch
    Anonym (K) skrev 2010-05-07 09:30:59 följande:
    Ajaj, detta visste jag inte alls, att Tramadol var beroendeframkallande. Äter det just nu pga korsbandsskada. Men nu ska jag sluta ta dem. OT men tack ändå!
    Hur länge har du ätit dom? Det är liksom inget fel med att äta tramadol om man, som du, lider av en skada. Däremot är inte läkarna så duktiga på att berätta att man kan få vissa utsättningssymptom. Det är något som kommer som en chock när man inte längre behöver sina smärtstillande och väljer att sluta med dom. Det bästa man kan göra är att trappa ut dom så brukar det inte vara någon fara.
  • Anonym (K)
    DreamBitch skrev 2010-05-07 09:36:54 följande:
    Hur länge har du ätit dom? Det är liksom inget fel med att äta tramadol om man, som du, lider av en skada. Däremot är inte läkarna så duktiga på att berätta att man kan få vissa utsättningssymptom. Det är något som kommer som en chock när man inte längre behöver sina smärtstillande och väljer att sluta med dom. Det bästa man kan göra är att trappa ut dom så brukar det inte vara någon fara.
    Jag har ätit dem i en vecka nu men fick även diklofenak så kommer strunta i att äta tramadol nu och istället äta diklofenaken och om det behövs någon alvedon. Tycker det är dåligt att läkaren inte berättar sådana saker. Men jag tackar för informationen.
Svar på tråden 100mg Tramadol dep..problem?