• pili

AVA klinik i Riga

Hejsan alla Vi har varit iväg första svängen till Riga för ÄD och fått vårt schema med datum för piller och ultraljud Kliniken känns seriös och bra Undrar över om det är någon annan som funderat över eller genomfört ett ultraljud här hemma precis innan embryotransfererings-resan? Känns som om man gärna vill vara säker på att ddet står rätt till i livmodern innan man beger sig. Kram

• pili

Hej, tack för snabba och lugnande ord The75 och MrsCecilia och hej till alla aktiva i tråden. Vi försöker att inte oroa oss utan lita på AVA-klinikens långa erfarenhet. Detta verkar ju också vara en riktig guldtråd med så många som gått igenom ett ÄD-program. Igår fick vi besked om äggdonator och transfer är beräknad till slutet av november. tjoho!

• pili

Hej alla.
    Jag är inne på upploppet i förberedelserna inför en FET på AVA Riga på onsdag 20/2. Av en händelse råkade jag läsa på detta forum idag och blev långsamt mer och mer förvånad över vad jag läste. Trodde det var ett skämt, eller ett sämre Vilda Västern-manus då jag förstod att min doktor Dr Fodina och min koordinator Nadia Runce tydligen schappat för att starta egen klinik. !!!???? Jag har inte haft någon kontakt med Nadia sedan 6 februari och har varit lyckligen ovetandes om all tumult ända fram tills idag.

I rödaste rappet har jag tidigare idag mejlat till AVA Kliniken för att konfirmera att jag har en tid, att det finns en doktor, koordinator och embryolog som kan ta hand om mig på onsdag. Jag fick svar efter bara en timma från koordinator Veronika. Ett mycket bra svar dessutom. Klart och redigt, dom hade satt sig in i vårt fall, konfirmerade att allt var förberett och lämnade några sista rekommendationer inför transferdagen.   Veronika slutade till och med mejlet med ett "have a nice day!", vilket den ordningssamma men lätt robotlika Nadia aldrig sträckte sig till att skriva.

Så ni som är inne på att AVA säkert kommer att reda upp situationen skyndsamt är nog på rätt spår. Frågan är bara vad som hänt om jag inte råkade läsa på detta forum idag. När hade dom tänkt att informera mig? Först när jag var på plats på onsdag? Usch, det vill man ju inte tänka på. 

Nåväl, eftersom detta är en sån osedvanligt märklig soppa så är det ju inte utan att man själv blir lite konspiratorisk. Efter att mitt ET i november slutade med missfall så var planerna att sikta på ett FET i februari. När mensen kom i januari så föreslog plötsligt dr Fodina/Nadia att jag skulle göra FET först sent i mars och dessutom göra en mycket lång nedreglering. Jag argumenterade dock för att jag inte ville äta så mycket hormoner och att transfer borde vara möjligt i februari. Dom gick med på det, men jag fick ändå en bokad tid för FET som innebar att jag skulle äta Progynon 8 mg i hela 25 dagar. Jag gick med på planen och hade kontakt med Nadia senaste gången den 6 februari då jag konfirmerade tid mm. Det mejlet svarade hon aldrig på och sedan dess har jag inte hört någonting. Allt detta har känts lite konstigt men man litar så klart på deras kompetens och att allt är i sin ordning. Nu, med facit i hand så kan man tänka sig att dom, i alla fall på marginalen, räknade på hur dom skulle kunna planera för att få med sig patienter. Hade jag kört lång nedreglering till mars så hade jag kunnat komma med över till nya kliniken. Nu har jag inte alls blivit kontaktad av Nadia Runce om någon övergång till ny klinik.

Jaja, nu blev det väldigt långrandigt. Jag vill inte att någon ska känna sig uppjagad och orolig av något som jag har skrivit eller funderat över. Min bottom-line är att AVA Clinic verkar ha rett upp den värsta härvan och min nya koordinator och doktor verkar bra. Dr Fodina, Nadia & co tror jag också kommer att bygga upp en kanonbra klinik men det var bara det att själva utbrytningen nog inte gick så där alldeles lysande.

Lycka till alla kämpar!!        

• pili

Jo, jag glömde skriva att jag har uppskattat dina tankar och resonemang Annabe under denna, de märkliga upptäckternas dag. Jag tror att du är sanningen på spåren i de mesta du skriver. Det har lugnat ner mig att kunna få perspektiv på vad som kan ha hänt.

• pili

...eller är det kanske Ava som går ihop med/inkorporerar Fertinova för att utöka sin marknad även till Helsingfors. Ser ut som att dom formulerar det så på hemsidan. https://www.avaclinic.com/eng/ava-clinic
    Bra att få denna information i vilket fall. Alla händelser som omorganisering, uppköp, utbrytningar osv påverkar naturkitvinaturligtvis verksamheterna. Och vi vill ju helst att det lugbt och stabilt med våra små embryon, eskimåer och
    hopp om att det ska ta sig.
    I övermorgon åker jag till Ava i Riga för att göra FET

• pili

Hej alla Idag har jag varit på AVA i Riga för att göra min första FET. Satte in två fina embryon som klarat frysning och upptinande mycket bra. Stämningen på kliniken var bra. Lugnt och fokuserat. Jag gillar verkligen min nya doktor, dr Lakutin och även min nya koordinator Veronika som känns trygg och ödmjuk i sin roll. Dr Fodina och Nadia Runce var ju tämligen dynamiska i sitt sätt. Ett positivt driv som jag uppskattade att dras med i. Men efter denna dag så känner jag mig mycket bekväm med dr Lakutin. Lugn, metodisk, fötterna på jorden men också lite glimt i ögat. Återstår att se vad de fina små eskimåerna tycker om sin ny hemvist. Testdag 6 mars.

• pili

Tack för lyckönskningar! Allt känns bra. Känner mig dock lite (för) luttrad efter ET i november -12. Gravidlycka på testdag, missfallsolycka en vecka senare. Övergick till ÄD pga tidigare missfall så det kändes botten förstås. Detta med respekt för alla som gjort många fler försök än oss. Vi är bara i början av vårt ÄD-äventyr. Min sambo och jag är inställda på att klippkort med flyget till Riga kan komma att löna sig Så inte lika magiskt denna gång, men ack så spännande

• pili

Smugs: Tack! Du ska se att din slemhinna blir pigg och glad av östrogenpillren. Är det första FET för dig? AnetteC: stort grattis! Håller tummarna för bra hcg-stegring imorgon. Här är det bara väntan. Ruvardag 2. Många långa dagar kvar...

• pili

Smugs: det inger stor respekt att klara sig genom 7
    ET/FET både för kropp och själ. Jag önskar er all lycka med förberedelserna för kommande FET. Varje försök är en ny möjlighet.

• pili

Är nu inne på 7:e ruvardagen (4-dagars FET). Inte tillstymmelse till symptom, varken från vaggisar/proggisar eller från begynnande graviditet . Faktum är att jag inte mått så här bra på väldigt länge, efter år av påfrestningar från hormonpreparat och behandlingar. Konstigt och typiskt. Jag vill bara må "dåligt" just nu. Försöker intyga mig att det är för tidigt med synptom. Går sådär. Suck. Blir väl ny Riga-tur antar jag. 8 frostisar kvar

• pili

Kvickan och v-sippan: tack för stöd! Jag vet att ni har rätt. För tidigt. Jag blir bara så ställd av att inte ens känna av medicinerna. Förra och förförra gången hade jag hur mycket symptom som helstt som bara stegradede sig fram till plus (mf båda). Vi får se hur det går nu. Lycka till med ul vitsippan. Det ska gå bra ska du se.

• pili

Hej Callmero. Jag startade i höstas med dr Fodina på den ursprungliga AVA Clinic. Avhoppet i februari var minst sagt märkligt och gjorde mig mest förbannad. Så behandlar man inte IVF-patienter. Vi behöver lugn, trygghet och professionalism. Och det saknades helt i tumultet. Jag skulle göra en FET med Fodina mitt i uppbrottet och det blev bara konstigt när hon drog. Man kände sig lurad. Jag valde att vara kvar på den ursprungliga AVA Clinic. Jag fick dr Lakutin som ny läkare. Jag gillar honom skarpt. Jag gillade även dr Fodina men dr L är mer i min stil. Om den nya kliniken vet jag ingenting. Men jag har en känsla av att du kommer att bli mycket nöjd vilken av de två klinikerna du än väljer nu när allt bedarrat. Lycka till!

• pili

Upptäckte precis att dr Fodinas nya klinik kör med ganska aggresiv marknadsföring med en annonsbanner i högerkolumnen till denna tråd. Jag tycker det är ganska skitigt att ta samma namn och spela på den ursprungliga klinikens renomme. Förkortningen AVA kommer från namnen på de två finska läkare som startade första AVA i Finland. Fodinas nya klinik har bara stulit det namnet rakt av. Sånt är irriterande.

• pili

Aha Tjobabi, jag förstår. Bra att veta. Då är det ju ingen idé att irritera sig på namnfrågan i alla fall.

• pili

Lycka till med allt Annaba. Den första ET:n var helt magisk, njut av den. Jag håller tummarna för färskt mirakel

• pili

Magiskt Annaba! Mycket bra med sju befruktade ägg. Håller tummarna för att det blir fina guldägg som får flytta in hos dig på nationaldagen

• pili

Stort grattis The75. Vad fantastiskt att få hem inte bara en utan två knoddar via Ava Kliniken!!!!! Ger mycket kraft för mig, och säkert fler med mig, att kämpa vidare med ÄD

• pili

Hej alla kämpar! Har inte skrivit här på ett längre tag men vill gärna stämma in i Bengalen och Jennies kommentar om kommunikationen på den ursprungliga Ava Clinic i Riga. Sedan Fodina och Nadia gick vidare så fick jag Dr Ljakutin som läkare och Veronika som koordinator. dom har skött allting helt klanderfritt. Bra, snabb och proffsig kommunikation. I mitt fall passar också Dr Ljakutins linje att inte panga på med mer medicin än nödvändigt väldigt bra. Veronika är snabb och redig i sin kommunikation och har dessutom den goda sidan att komma med hejarop eller tröstande ord vilket jag uppskattar att hon tar sig tid till. Nu gillade jag även Fodina och Nadia och det känns inte meningsfullt att ställa klinikerna mot varandra. båda behövs!

• pili

Vi har börjat och stannat kvar på ursprungliga Ava Riga. Första försöket och inledningen av andra försöket me Dr Fodina som läkare och Nadia som kontakt. Funkade mycket bra innan utbrytningen. Dr Fodina var mycket professionell men vi "föll" aldrig riktigt personkemiskt för henne. Kändes lite forcerat och obekvämt. Snabba ryck och väldigt mycket mediciner. Men det är en smaksak vem man gillar och vad som känns rätt. Vi hade inga erfarenheter av IVF/ÄD tidigare så allt kändes nytt och nervöst. Vi valde att stanna kvar på Ava Riga och fick Dr Ljakutin och Veronika. Det blev väldigt bra. Gillar Dr Ljakutins lugna, torra men ändå uppmuntrande stil. Veronika är stabil, proffsig och inlyssnande som koordinator, gillar henne skarpt. Snabb på att svara, och förstå. Dr Ljakutin valde att dra ner medicineringen betydligt för mig. Mycket bra tycker jag. Han såg ingen anledning att ta massa olika tabletter och sprutor givet vår problematik (enbart min ålder). Tredje försöket funkade och vi fick en ljuvlig dotter i februari förra året . Vi satsade ganska snabbt på syskon och nu väntar vi en dotter till i juni i år.

Att dra några slutsatser av att försöken med Fodina inte funkade medan de två med Dr Ljakutin gett resultat är att gå för långt. ÄD-resan är oförutsägbar och jag tror att båda klinikerna i Riga håller toppklass. Mitt budskap är snarare. Kontakta båda klinikerna och träffa helst båda. Känn in vilken miljö och vilka av personerna det känns bäst med. Och lyssna inte FÖR mycket på vad alla vi med erfarenheter skriver. Lita på dig/er själva. Ni vet vad som passar er! Lycka till

• pili

Fodinas klinik erbjöd tidigare möjlighet till konsultation i Stockholm vilket ju kan vara ett alternativ beroende på var man bor i Sverige. Vet inte om det finns fortfarande. På vår tid (slutet av 2012) var det obligatoriskt med ett besök med genomgång av vårt fall och undersökning prover. Från mötet fick man med sig behandlingsplan och mediciner så det var ingen onödig resa. Men tekniken går framåt med Skype och lokal konsultation. Mycket bra Mpnganoepphälsningar till dig Katt12! och till alls i tråden som är på väg igång, eller i full gång

Svar på tråden AVA klinik i Riga