• Beccalie

AVA klinik i Riga

zaq1234 skrev 2014-07-26 11:08:46 följande:

Chikita, ring o få en tid, oro är ju inte heller bra.visst var det den 11 du hade tid.. O det är långt i ' våra sammanhang ' Allt är säkert bra men bra att veta.

Fodina sa att det var excellent kvalité verkligen super och det är det viktigaste för en graviditet, jag trodde då att kruxet var hos mig att det inte fastnade sist, hon sa att vi därför ändrar medicinering. Slemhinna 12,5 igår. Det jag tycker är lite svårt att förstå är att det bara är 5 procent ökad chans om man tar två, men det verkar vara lite så att antingen fastnar bägge eller inget, för de som tagit två, tycker det har varit så lite i denna tråd med sen jag kom in i den.

Hoppas du får en tidigare tid, så du inte behöver oroa dig! Har dock märkt att så snart man har oroat sig klart över en sak så kommer vips nästa steg man oroar sig för...lycka till!!

Det kan kanske vara problemet jag fick med två som har påverkat Fodina, ingen aning.

Antagligen fastnade båda, men utvecklades dåligt. Kanske satt ett i vänster äggledare då jag hade känningar därifrån, och att det var det som sedan kom ut som missfall.
    Och nu finns ett kvar som har varit väldigt svagt.
    Det har varit så svårt att tyda mina HCG-värden, och vad som händer i kroppen, för läkarna här då det var två blastos som sattes och inte ett. Bara att vänta och se och ta nya prover. Och säkert svårt för Fodina att kunna ge några rekommendationer runt mediciner mer än att försöka stoppa blödningen genom att ta bort blodförtunnande. Jag fick lägga till stor dos C-vitamin också för blodets skull då jag började blöda.

Det verkar som att det som är kvar börjar ta sig, men det är en lång väg kvar innan det kommer upp i rätt storlek enligt transfer-dag. Min hypotes är att det som var svagare är rätt placerat och fick det jobbigt när jag började stöta ut slemhinna p g a det andra embryot och att det då tog det lugnare i utvecklingen och till och med gick ner lite en gång.
    Och helt plötsligt får det lugn och ro att ta sig då mina kramper är borta.
    Bara att hålla tummar och tår att det klarar det. Det har fått sig en åktur som heter duga. ;)

Hade jag vetat att båda skulle fästa och jag kunde få sådana problem som jag har haft hade jag bara tagit ett. Men jag visste inte att dem kunde fästa, eftersom jag testade för tidigt förra gången och bara med sticka.
    Om det jag har i magen nu inte skulle klara sig denna gång så sätter jag bara ett nästa gång. Jag vill inte gå igenom denna berg-och-dal-bana igen där inga värden kan tydas säkert p g a två, om något händer längs vägen (vilket ändå skulle kunna vara troligt då något hände denna gång).

Med det sagt, lycka till med ruvningen zaq!
    Du har alla förutsättningar med en så fin slemhinna och med bara 1. :)

• Beccalie
    Wonderstruck skrev 2014-07-27 10:45:24 följande:

Kul med lite plus i tråden. Håller tummarna för er som är på gång.

Tvilling 1s vatten gick i fredags morse i v30+0. Så nu är det sängläge som gäller ett tag. Man hoppas att de ska stanna i magen till v 32 eller ännu hellre 34 men vi får ta en dag i taget. Väldigt orolig väntan, är så rädd att nåt ska gå fel med dem.

Håller tummarna för fullt! 
  • Beccalie
    snorpan02 skrev 2014-07-27 12:12:43 följande:

Hej tjejer har läst ikapp lite och blir lite fundersam på det här m 1 eller 2 ägg, nu vet jag inte hur gamla ni andra är men för vår del var det verkligen vi som fick bestämma själva trots attvi fick 2 blaston från en 22 åring tillbaka, Fodina sa ingenting utan frågade bara om vad vi ville ha och vi tog 2 för att optimera chanserna hmm o det lyckades. Är i v 28+4 o har mu varit inne på förlossningen 3 ggr på en vecka då jag börjat blöda lite, troligen lite släpp av moderkaka men bebisarna mår toppen så jag känner mig trygg o jag har mått bra trots att är hela 44 år gammal. Lycka till nu alla var ni än är i processen.

Skönt att höra att dem och du mår bra ändå. :)
  • Beccalie
    Fru84 skrev 2014-07-27 16:43:26 följande:

I morgon börjar jag medicinera igen, sen ET 18/8. Längtar :)

Underbart! Hoppas verkligen på mer tur den här gången. :)
  • Beccalie
    snorpan02 skrev 2014-07-27 12:12:43 följande:

Hej tjejer har läst ikapp lite och blir lite fundersam på det här m 1 eller 2 ägg, nu vet jag inte hur gamla ni andra är men för vår del var det verkligen vi som fick bestämma själva trots attvi fick 2 blaston från en 22 åring tillbaka, Fodina sa ingenting utan frågade bara om vad vi ville ha och vi tog 2 för att optimera chanserna hmm o det lyckades. Är i v 28+4 o har mu varit inne på förlossningen 3 ggr på en vecka då jag börjat blöda lite, troligen lite släpp av moderkaka men bebisarna mår toppen så jag känner mig trygg o jag har mått bra trots att är hela 44 år gammal. Lycka till nu alla var ni än är i processen.

Vid mitt första möte med Fodina så var förklaringen till varför hon tyckte jag skulle ta ett var embryots kvalitet och att min hälsa i övrigt var bra (inga sköldkörtelproblem, endemetrios etc.) och min vikt. Jag är av normallängd men "ganska" smal. Hon kunde inte se var två skulle få plats. Och sedan var det upp till oss att välja efter det utlåtandet.

Läser man om statistik över folk som har fått tvillingar naturligt så verkar det vanligaste vara att man är lång eller att man är mer normalviktig eller med lite plusvikt.

Så jag tror att Fodina helt enkelt tittar på om vi har kroppar som kan bära två foster; vikt, längd, om man har fött barn tidigare så att livmodern redan har varit uttöjd en gång etc. och sannolikheten till att båda skulle fästa om den turen skulle vara där (avsaknad av problem i livmoder och liknande). 

• Beccalie
    annaba skrev 2014-08-08 12:10:43 följande:

Våra FET planer ligger på is för obestämd tid framöver. Opererades för cellförändringar för snart två veckor sen och blev av med det mesta av blygdläpparna på ena sidan, samt all hud ner mot mellangården. Öm, trasig och får räkna med en rätt lång läktid eftersom delar av det som syddes sprack upp och blev öppet köttsår istället.

Återbesök hos den gyn som opererade om en månad ungefär och hoppas då på positivt svar att de fått bort alla förändringar i operationen och inget syns i marginalerna av den vävnad som tagits bort. Blir det fråga om strålning/cellgifter i tillägg till operation så är sannolikt resan mot barn slut där och då eftersom behandling, återkontroller och friskförklaring efter cancer (som man då uppgraderar det till) gör att åldern blir lite för hög för att jag ska vilja fortsätta. Inte minst med tanken på att återfallsrisken under de första fem åren är som störst.

Håller som bäst på att mentalt bearbeta att det kanske, trots 15 år av försök, inte blir några barn trots allt. Garantier har man ju aldrig, men just den här twisten av historien kändes långt borta.

Aj, det där låter ju inte alls kul. :(

Får verkligen hoppas att dem har fått bort alla förändringar och du kan hoppa på denna circus igen med ett fint resultat.

• Beccalie
    azurea skrev 2014-08-11 17:44:24 följande:

Idag gjorde jag KUB-testet. Har haft ganska mycket ångest för det eftersom det inte riktigt "känts" som om jag är gravid på ett tag och sovit ruggigt dåligt senaste nätterna. I natt drömde jag dessutom att jag missade tiden (såklart), och vaknade kallsvettig. Kombinerat med att jag tidigare råkat ut för ett MA där jag fick veta att det hade avstannat vid UL och ett MF där jag blödde ut, så var jag ganska orolig att det inte skulle finnas någon aktivitet därinne. Man befinner sig lite som i limbo mellan första VUL och KUB känns det som för man vet ingenting och känner inte så mycket.
    Men det gick bra! *pust*  Båda tvillingarna så bra ut, det var hur häftigt som helst att se bägge två, och min sambo kändes sig lite skakig efteråt. Jag ska enligt plan vara i v12+5 och ena tvillingen mättes till just 12+5 och andra till 13+0, och risken för bägge hamnade på 1/20000, så allt var bara fint. 

Grattis azurea!
  • Beccalie
    Bengalen skrev 2014-08-11 17:56:27 följande:

Prog värdet var inget som gamla AVA hade bett mig att ta utan jag passade på att ta det ändå. Jag tog inget mer efter det utan litade på svaret jag fick från Riga. Jag vet bara att trots mitt väldigt låga värde har allt gått bra så här långt. Jag är i vecka 20 nu och gjorde RUL idag och allt såg helt perfekt ut!

Hur som helst tycker jag ditt värde ser lovande ut zaq. Håller tummarna att ditt hcg också fortsätter att öka fint.

Grattis Bengalen!
  • Beccalie
    wonders skrev 2014-08-05 14:27:37 följande:

Chikita hur har det gått idag?

Hur har det gått för dig Beccalie?

Igår spenderade jag dagen på SÖS spec.mvc för att jag har haft känningar i mitt ena ben. Efter en lång dag där med ultraljud på benet så fick jag komma in till läkaren och efter vi kommit fram till att jag ska ha mer fragmin säger hon att varför inte göra ett vul också.. Jag blev nervös över vad jag skulle få se. Det var ju inte mycket man såg men det fanns i alla fall en gulsäck.. Den andra cellen satt inte lika enkelt till men hon sa att hon kunde ana ännu en gulsäck. Denna cell var dock lite åtta-formad med "midja" vilket hon sa att antingen kan det bli så att den inte kommer fortsätta att utveckla sig eller kan det bli tvillingar eller även trillingar.. Jag som tagit saker med ro tidigare blev nu ännu mer nervös och kan inte snabbt nog komma fram till den 18:e då läkaren som jag träffade igår sa att då kommer jag ju få se den/dem igen och då troligen tydligare än nu. Det är ju inte så mycket man ser på skärmen. Men jag är ledsen för att sambon missade detta. Han som normalt tar allt med ro skulle nog gråtit av lycka även han.
    Men efter att ha suttit på sjukan nästan hela dagen igår har det ansamlat sig en massa på skrivbordet så nu åter till arbetet.

Grattis wonders att få se dem!

wonders, zaq1234, chikita:

Det har inte gått så bra för mig. Trodde HCGt skulle gå ner normalt efter vad jag tyckte var mitt andra missfall, förra veckan. Men tji fick jag.

Väntade med HCG-test i 11 dagar istället för de 7 dagar som var rekommenderat (det såg ut som ett vanligt missfall och jag kände mig piggare efter att ha tagit bort medicinerna).
    Under dessa 11 dagar hade HCG bara gått ner med 42 procent... totalt. :/

Så antingen så finns det vävnad kvar i livmodern som man kanske måste ha abort-piller för att få ut (jag blöder inte längre och har inte ont),
    eller så finns det något extra-uterint någonstans och min kropp gör sitt bästa för att fightas med det själv och som måste följas upp eller göras något med.

Rekommendationen var nytt blodtest om 3 dagar.
    Och i morgon åker jag till Sverige igen så nu håller jag på att kolla med Eva om hon vet hur jag kommer vidare med uppföljning/behandling i Sverige när man har en möjlig inkomplett abort.

Vill ju bara att HCGt kommer ner till 0 igen så jag kan göra en hystroskopi och ta mer tester för att kunna prova igen nu när kroppen har varit gravid nyligen.
    I den takten som HCG går ner nu så tar det säkert 2 månader innan jag är nere på 0. :/

Svar på tråden AVA klinik i Riga