• Beccalie

AVA klinik i Riga

Jag uppdaterar statusen på listan, så så får jag se när jag hamnar på på gång-listan igen (jag väntar tills HCGt är nere på 0 igen):

Avvaktar och På gång
    Maryhe: 1 ICSI (MF), 2 ICSI (minus), 1 FET(minus), ÄD ET juni/juli
    WildaMathilda: 3 ÄD AVA Åbo, 4 ÄD AVA Riga (gamla), 1 ÄD AVA Riga (nya), Dotter född 2012, eventuellt nytt försök i sept/okt
    Swede: ÄD nr 1, ET 2/4, FET i sep?
    Fru84: (gravid efter 6 försök, FET 20/2-14)
    Skade: (En tidigare ÄD, dödfödd pojke) Avvaktar.
    annaba: inga barn, 2 ET, ett MA, ett minus; flertal tidigare försök med IVF/insemination med ex-partner; inväntar datum för FET senare under året
    Redan47: 2 vuxna barn, (ÄD1)ET 28/10-2013, missfall mellan ruvardag 8-15, (ÄD 2) FET 10/12  (ÄD3) FET 20/2.(ÄD 4 )ET 29/3 i Aten; TD 10/4  (ÄD5) FET 6/6-2014, (ÄD6) FET början sept
    Frk Röd: 5 IVF (varav 2 utan återföring) 1 ÄD ET 21/10 i Aten (minus), 2 ÄD ET 23 juni (minus) avvaktar
    LinaQ: 3 IVF samt ett avbrutet, 2 ÄD på gamla Riga. ET 20/8
    Ullisa: 7 IVF (alla minus). ÄD 1 ET (MA). ÄD 1 FET (minus).
    ahavamaria FET 12/8
    Löparnörden: äd-dotter född aug 2013 (Huddinge), planerar start av syskonförsök hösten 2014 på nya IVF Riga 

Ruvar
    zaq1234: 3 IVF 1 ÄD ET 28/5,minus, nytt FET 25/7

Gravida
    wonders: 7st ivf 1ÄD, ÄD 2 FET 9/4 (minus), 3 ÄD FET 14/7
    Micro: 1 ÄD ET 14/7
    Beccalie: 2 avbrutna IVF, ÄD 1: ET 9/4 (minus), 1:a FET 17 juni (1 missfall + 1 utomkveds/inkomplett missfall?).
    Chikita124: ET 2013 (MA), FET 27 Juni 
    Azurea: (ÄD1) AvaClinic ET 30/5
    Fire07: ÄD nr 1, ET 29/4 TD 12/5 BF 14/1
    snorpan02: 44 år, 2 barn, (10 IVF), ÄD1 nya AVA, ET 140127, Tvillingar BF 141014
    Vårlängtan:14 ÄD, ET 140127, BF 141014
    Veris14: 2 IVF, BF1410? 
    Hösttjej: FET 23/10, testar positivt 4/11.
    Mammsen2012: 1:a ET blev bebis 2012. 1:a FET 21 nov -13 , BF 13/8 
    Helisa: ÄD nr 1, gamla AVA, ET 9/12, TD 18/12, VUL 9/1, BF 27/8
    Glittra: 1 vuxet barn, 2 MF, 2 misslyckade IVF, 1 ÄD gamla AVA dotter född feb-13, FET 31/1 gamla AVA BF 21/10
    Sissan: Fet 6/9

Fått barn
    Wonderstruck: (3 IVF) ÄD nr 1, nya AVA ET 15/1 2014, Tvillingar BF 141003, 2 flickor födda 28 juli.
    MrsCecilia: (6 IVF, 8 ÄD, Avbr graviditet i v.21) FET 11/ 12. Tvillingar 18/7 i v34
    Callimero: 13 IVF, första ÄD på nya AVA, ET 21/10, VUL 25/11, BF 8/7, dotter född med planerat snitt 30/6.
    Li02: (2 äldre barn) (3 IVF) ÄD nr 1, nya AVA, ET 5/10. VUL 8/11, BF 22/6, igångsättning 9/6 
    Lisa: (2 äldre barn) ÄD nr 1 ET gamla AVA 17/10. juni 2014
    Krvik: (Första) ET 7/10. RUL 20/1, Planerat snitt 18/6. 
    Ahm66: 2 avbrutna IVF, Donor 1-3 avbrutna ÄD, 2 FET minus- Donor 2-1 ET ÄD minus, 1 FET minus. 
    1 FET - Tvillingpojkar födda 1/7-2013 (10:e gången gillt !!!) 
    RigaMaria: 5 ÄD, pojke född 7 maj 2013 
    TyckOmMig: (14 barn på naturlig väg) 2 IVF 2012, 1 ÄD på gamla Riga ET 4/6 - tvillingflickor födda 22/11-13. 
    Sissan: 3 ÄD, Flicka född 17/7-2013 
    The75: 3 barn (1bio) 8 ÄD 2 MF 2 ÄD barn -11 och -13 
    Vivela: 3 IVF (Varav 2 avbrutna), 4 ÄD Sverige, 1 ÄD Riga (gamla AVA- kliniken) Kille född 9/1 2014 
    WildaMathilda: 3 ÄD AVA Åbo, 4 ÄD AVA Riga (gamla), 1 ÄD AVA Riga (nya), Dotter född 2012
    ahavamaria: dotter född 2012, AVA Riga
    MrsCecilia: (6 IVF, 8 ÄD, Avbr graviditet i v.21) FET 11/ 12. 18/7 tvillingar

• Beccalie

Det låter dessvärre lite som mina värden. Får verkligen hoppas att det kommer igång snabbt. Det är ju fortfarande väldigt tidigt och läkarna gav inte upp hoppet om mig, att det skulle börja ta sig, ens i vecka 8.

Apropå att se något på ultraljud så har jag fått höra att man måste upp i ett värde av 2500 innan något ska kunna ses säkert. Dit kom aldrig jag. Högsta värde var 1664.

Håller verkligen tummarna att det kommer igång snart.

zaq1234 skrev 2014-08-14 19:37:48 följande:

Redan, skönt att höra från dig igen..man blir alltid lite orolig när ngn blir lite tyst..hoppas att du känner dig bättre till mods snart igen.

Idag fick jag svar på blodprov 3 . HCG 54. Det var ju 25, 5 dagar innan, dvs det ökar inte i rätt takt.

Vad tror ni är felet? Jag försöker söka på nätet men hittar mera att det ej är normalt och att ngt inte är som det ska, det står ev utomkveds, men Eva sa att om man har det så man inte så låga nivåer. Eva kunde inte se ett smack på UL, så jag undrar också om det antingen var så litet att man inte kunde se eller om det just satt ngn annan stans...

Har någon någon erfarenhet av detta eller läst vad som kan vara fel?

zaq1234 skrev 2014-08-14 19:37:48 följande:

Redan, skönt att höra från dig igen..man blir alltid lite orolig när ngn blir lite tyst..hoppas att du känner dig bättre till mods snart igen.

Idag fick jag svar på blodprov 3 . HCG 54. Det var ju 25, 5 dagar innan, dvs det ökar inte i rätt takt.

Vad tror ni är felet? Jag försöker söka på nätet men hittar mera att det ej är normalt och att ngt inte är som det ska, det står ev utomkveds, men Eva sa att om man har det så man inte så låga nivåer. Eva kunde inte se ett smack på UL, så jag undrar också om det antingen var så litet att man inte kunde se eller om det just satt ngn annan stans...

Har någon någon erfarenhet av detta eller läst vad som kan vara fel?

• Beccalie

Oj, vad tråkigt. Men dem är ju jätteduktiga därborta på att fixa fram dem bästa simmarna, så den biten måste ju bara gå bra med de leveranser dem har fått.

Fru84 skrev 2014-08-15 22:06:11 följande:

Det gick inte bra alls för mannen. Han lämnade 2 "lass" först och gick. Så ringde dom och sa att inga spermier rörde sig.... Så bara tillbaka för honom och köra igen. Stackarn. Då fick dom ett ok men med dålig kvalitet. Har i stort sätt bara gråtit idag. Känns jätte hopplöst. Han är 33 och vältränad och äter och lever bra. Dock förkyld och dann... Så orättvist. Hoppas och ber att det blir fina befruktade guldägg iaf. Får se vad dom säger i morgon om nattens utveckling. Håll en tumme är ni gulliga.

• Beccalie

Jag gick in i databasen som nya Ava har (kanske ska benämna det ivf Riga eftersom det har bytt namn?) och denna donator var en av de tre vi valde ut som tänkbara för oss.

LinaQ skrev 2014-08-15 23:43:17 följande:

Hur fick ni veta ålder på era donatorer? Jag har fått veta hår- och ögonfärg, längd, vikt, intressen, barn sedan tidigare osv, men inget om åldern! Skumt!

• Beccalie

Nu vet jag inte hur det ser ut på hemsidan nu för tiden men tidigare stod det att man kunde begära tillgång till databasen, så det var vad vi gjorde. Vi hade tillgång till den en vecka efter att vi hade skrivit kontrakt. Enkom för att vi skulle välja donator. Jag tror inte det går att få tillgång till den när man redan har ägg att använda. I databasen stod inte intresse, och jag tror inte antal barn stod heller, men ålde och utseende stod. Resten fick vi på mail när vi fick två donatorer att välja på.

Skönt att höra att vi inte har samma donator. Då finns det hopp ändå att resterande ägg kan vara bra.

Jag håller tummarna jättemycket att HCGn ser fin-fin ut i veckan!

Jag var och tog HCG igår och då hade det fallit från 968 (tror jag det var?) till 552 på 4 dagar. Inte en halvering igen men klart snabbare sänkning än vid förra testningen. Så jag hyser hopp om att det snart ska vara nere så jag kan komma vidare. Nya tester ska tas på måndag och torsdag. Karolinska släpper en inte innan man har kommit ner till 20 och kissar negativt. Känns tryggt.

Har fått frågan av vänner om jag vågar hoppa på det igen efter problemen, men det är ju ingen option att lägga av. Det bara "måste" gå. Sedan får man väl se hur länge man tänker så om det verkligen inte vill sig. Men den tiden, den sorgen. Nu är nu.

zaq1234 skrev 2014-08-16 07:53:24 följande:

Beccalie, var hittar man deras donator bank? Kan man gå in via hemsidan eller måste man ha lösenord etc?

Lina Vi fick i mail 2 st olika att välja på där det stod all info man kunde få, även ålder. Så om du fått det skrivit i mail, kanske de bara glömt att nämna ålder.

Beccalie. Vår donator är 24. När ska du ta ditt nästa hcg? för att kolla att det minskat?

Redan, tack för ditt svar. Riga sa i fredags att de vill avvakta hcg på måndag. De undrade om jag blött eller other discharge, men det har jag ju inte ännu. Så vi avvaktar o ser på måndagens prov o tar beslut sen. Min sambo tycker vi ska lita på Riga.

• Beccalie

Grattis, vilken upplevelse!

Micro skrev 2014-08-16 12:30:41 följande:

Gjorde ul i går o såg ett hjärta o embryo på 6 mm:) Är ju fortfarande väldigt tidigt, men skönt iaf. Egentlig dag för ul är på måndag enl Riga men ville inte vänta över helgen.

• Beccalie

Det var liknande vad som hände med mig. Efter att första hade blivit ett missfall och ena slemhinnsväggen var på väg ut så såg ju slemhinnan bra ut på andra sidan. Hade aldrig fortsatt med mediciner om det inte vore för att det hade en chans att klara sig (om den satt rätt). Troligtvis kan den nog ha suttit i livmodern ganska långt ner (det var där man trodde sig se början på hinnsäck) och att det var den låga ökningen av HCG som gjorde att det inte gick. Den kämpade på bra trots att halva slemhinnan var ute. Höll sig ungefär 3 veckor innan HCG började sjunka.

Jag tror naturen försöker se till att liv klarar sig även om det blir sämre omständigheter. Med ett bättre ägg (eller en bättre livmoder; det får hystroskopi utreda) så hade det nog gått.

zaq1234 skrev 2014-08-19 19:53:28 följande:

Redan, Har en fråga, vad är det som gör att slemhinnan är kvar då embryot fäster och man blir gravid, är det kroppens egna hormon som gör att den fäster?

Jag tänker om jag hade satt in två st och ett hade blivit bra, och ett dåligt med låga hcg, När då det dåliga inte fäster o kanske sänder ut ngt så att slemhinnan lossnar, kan slemhinnan då dra med sig det embryo som var bra?

( Såg ju slemhinnan igår o den var ju stor i diameter som ett litet äpple, alltså väldigt stor kontra ett litet embryo på 6 mm)

Jag vill ju förstå mekaniken, och det är svårt att få det förklarat av Riga.

Grattis Fru o Lina, hoppas nu att det är toppenembryos !!

• Beccalie

Kan det inte vara som så att den har satt sig då? Då kan man ju få lite färgat som kommer ut. Kanske är en högpotent en? Eller att det är något som kommer ut från själva ingreppet igår, om slemhinnan fick sig en stöt? Håller verkligen tummarna att det inte är något annat konstigt.

Fru84 skrev 2014-08-20 22:20:53 följande:

Hmm jag har så otroligt ont i vänster nederdel av magen och det kommer persikofärgad flytning. Fattar inte vad det kan va så här tidigt. Öm efter gårdagen. Jo. Men lite vääl. För tidigt för att Embryot vandrat till äggstocken o för tidigt för att den satt sig. Aja. Hoppas på bättre dag i morgon

• Beccalie

På nya Ava brukar de vilja ha en normal mens efter alla typer av ingrepp så att kroppen återställer sig. Och efter operation vet man ju inte om man ställer till det lite i cykeln så det kan ta längre tid. Funderar själv på om jag ska göra en innan nästa försök för att vara på säkra sidan även om det kostar en del och tar länge tid. För min del är det nog bäst. Vill inte gå igenom samma sak som förra gången igen, om det kan ha berott på mig.

Men om du har blivit spontan-gravid så är det kanske Overkill? I alla fall till ett första försök med ÄD. Kan ju gå hur bra som helst då.

Jennie69 skrev 2014-08-21 07:27:10 följande:

Tack för välkomnandet och för svar om hysteroskopi. Anade att det är nog enklast att ta det via Riga.

Men jag velar fram och tillbaka om jag ska göra den. Anledningen är att jag faktiskt blev spontant gravid förra hösten. Gick ändra fram till v 10 men sen förlorade jag det till min stora sorg.

Blir första FET-försöket fördröjt med en månad om jag gör en hysteroskopi?

Svar på tråden AVA klinik i Riga