• ungkvinna81

AVA klinik i Riga

Hej!

Jag är 28 år och har efter flera blodprover och undersökningar fått diagnos förtidig Klimakterium. Innan jag fick denna diagnos fick jag prova Pergotime 2 ggr, en gång med 1 tablett och den andra gången två tabletter. Men det gav mig inga resultat{#lang_emotions_frown}. Sen gjorde jag en AMH -test som egentligen visar hur mycket ägg en kvinna har kvar i kroppen och mina resultat var under den normala gränsen. Det innebär att jag inte kan skaffa barn med mina ägg. I sverige fick jag stå i kö för en äggsdonationsbehandling och min tur är räknat till 2012. En jäkla låååång tid att vänta för ett ägg..... Min läkare på St: Göran sjukhus rekommenderade AVA klinik. 

Jag och min man valde AVA kliniken i Riga- Lettland eftersom de har INGA köar{#lang_emotions_laughing}
    Jag åkte med min man till Riga under mars 2010 och träffade en jätte trevlig läkare. Klinken i sig var jätte fräsch och de hade jätte moderna ultraljudsapparater och professionella, hjälpsamma sjuksköterskor så jag fick en jätte bra intryck av de. Behandligen kostar 65 000 sek och de har även en möjlighet att skicka läkemedel till mig om jag vill det med DHL.

Efter bara första mötet fick jag sätta igång med behandligen. Jag har tagit en Zoladex spruta i buken förra veckan "aj aj!{#lang_emotions_undecided}", progynon tar jag nu och innan min embryo transfer ska jag påbörja intaget av progesteronet. Räknat tid för min embro är 21 maj 2010 så det gick ganska snabbt. 

Vi har redan valt en donator, vi fick inte se bild eller veta namn utan vi fick fylla i våra önskemål om hårfärg, ögonfärg, längd, vikt m.m. och vi fick två kandidater sedan fick vi välja en av de. All kommunikation mellan mig och kliniken i AVA sker via mejl och jag tycker att det har funkat bra man kan även riga dit om man vill.        

• Svar på tråden AVA klinik i Riga
  • Kcb
    Amberiah skrev 2015-08-25 10:00:35 följande:
    Nej, inget embryoscope. Det enda tillval jag gjorde var embryoglue. Det var inget jag hade bestämt innan, med Lakutin kom och pratade med mig innan och berättade att det ökar chansen med ett antal procent. Så jag valde till det.
    Jag tycker att det är jobbigt när de kommer precis innan insättandet och frågar om man vill ha några tillval. Jag skulle gärna vilja ha informationen några veckor innan, och gärna några vetenskapliga artiklar som stödjer det de säger, men där har jag stött på patrull! Måste kanske undersöka själv lite mer om det inte har tagit sig nu. Med vanlig IVF har det tagit sig 2 ggr utan embryoglue och en gång med (men alla 3 slutade i MF), så jag är kluven...
  • Frazze
    Kcb skrev 2015-08-25 11:15:48 följande:

Jag tycker att det är jobbigt när de kommer precis innan insättandet och frågar om man vill ha några tillval. Jag skulle gärna vilja ha informationen några veckor innan, och gärna några vetenskapliga artiklar som stödjer det de säger, men där har jag stött på patrull! Måste kanske undersöka själv lite mer om det inte har tagit sig nu. Med vanlig IVF har det tagit sig 2 ggr utan embryoglue och en gång med (men alla 3 slutade i MF), så jag är kluven...

Ja på Ivf Riga så får du ju fylla i dina tillval redan när du skriver på alla pappren. Vi valde embryo glue, assisted hatching, PICSI, Men bara om det behövdes. Blastocyst cultivation,tog vi nog oxå embryo gen vet jag inte om vi tog!? Vad är det? Cult activ vet jag inte heller om vi tog!? Ingen aning!? Men vi funderar på embryoscope då! Det blir ingen billig peng pm det inte tar sig första ggn. Tänk om hon inte får ut så många ägg!?!!!!!! Men hon är 23 och har eget barn så hon borde nog få ut något/några bra hoppas jag på.
  • Frazze

Jo då, vi tog hela raddan utom domerad sperma och embryoscope. Men nu tar vi nog det med! 74% chans att bli gravid och sen så står min kropp för resten. Ska göra minst 2 akupunkturer oxå har jag tänkt. 1 dagen innan och en dagen efter eller samma dag som insättning. Beroende på vad de säger där.

• weeme
    Frazze skrev 2015-08-25 07:52:10 följande:

När börjar man att ta lutinus sen? Är det när man kommer till Riga? Åh jag vill vara där NU!

Lycka till Kcb! Hoppas du plussar du med!

Alltså Ava och Ivf Riga är två olika ställen? Jag är nog på Ivf Riga kliniken. Vem har erfarenhet därifrån då? Inte så konstigt stt jag inte kände till namnet Veronica då.

Kcb och Amberiah, valde ni embryoscope?

Ivf riga hette AVA riga tills förra sommaren. Minns inte historien, var inte så intresserad då eftersom jag blev gravid av mig själv. Var det då de delade upp sig i två kliniker kanske? Fodina startade eget..?
  • Amberiah
    weeme skrev 2015-08-25 23:51:22 följande:

Ivf riga hette AVA riga tills förra sommaren. Minns inte historien, var inte så intresserad då eftersom jag blev gravid av mig själv. Var det då de delade upp sig i två kliniker kanske? Fodina startade eget..?

Det var 2013 som Fodina (och två till) bröt sig ur det riktiga Ava och startade eget med samma namn. Det var i samma veva som vi skulle skaffa Elton så förstod inte riktigt vad det handlade om först.

Sjukt konstigt att hon "fick" använda det namnet trots att hon inte hörde till Ava"koncernen". Men de kanske inte har samma patentregler där.

Hon är säkert duktig och kompetent, men körde ju lite fulspel i samband med hennes utbrytning. Me don't like!
  • Frazze
    Amberiah skrev 2015-08-26 08:38:43 följande:

Det var 2013 som Fodina (och två till) bröt sig ur det riktiga Ava och startade eget med samma namn. Det var i samma veva som vi skulle skaffa Elton så förstod inte riktigt vad det handlade om först.

Sjukt konstigt att hon "fick" använda det namnet trots att hon inte hörde till Ava"koncernen". Men de kanske inte har samma patentregler där.

Hon är säkert duktig och kompetent, men körde ju lite fulspel i samband med hennes utbrytning. Me don't like!

Så vilken är vilken? Jag ska till Ivf Riga, are they the goodies or the badies? Jag är ju helt ny i gemet så jag tog det som de gjorde reklam för här på Fl och sen så vet jag ju att Weeme valde samma.
  • Amberiah
    Frazze skrev 2015-08-26 09:07:02 följande:

Så vilken är vilken? Jag ska till Ivf Riga, are they the goodies or the badies? Jag är ju helt ny i gemet så jag tog det som de gjorde reklam för här på Fl och sen så vet jag ju att Weeme valde samma.

Ha ha. They are the badies. Ha ha. Men hon är säkert duktig. Man vet ju aldrig bakgrunden till varför hon valde att lämna heller. :)
  • Amberiah

Hallå!

Någon som kan maila mig nedtrappningsschemat på Lutinus? Ids inte maila Veronika eftersom hon säkert tycker att jag är lite för entusiastisk.

Jag håller på inventera mina mediciner. Vill vara förberedd ifall jag måste få tag i en läkare som skriver ut mer. Jag tar 3x2 st per dag nu och 3 st progynon. Progynontabletter har jag gott om. Det är Lutinus jag är lite fundersam på om jag måste få tag i fler av.

Stort tack!! :)

• Bengalen

Amberiah: Nedtrappningen sker helt individuellt och är inget de redan nu kan säga. Först och främst väntar ju ett VUL runt vecka 8 men räkna med att du tar Lutinus ungefär till och med vecka 12.

Grattis till plusset! Skrattande

• Amberiah
    Bengalen skrev 2015-08-26 11:35:15 följande:

Amberiah: Nedtrappningen sker helt individuellt och är inget de redan nu kan säga. Först och främst väntar ju ett VUL runt vecka 8 men räkna med att du tar Lutinus ungefär till och med vecka 12.

Grattis till plusset!

Bengalen skrev 2015-08-26 11:35:15 följande:

Grattis till plusset!

Tackar. :) Jo, jag vet. Men tänkte så jag vet på ett ungefär. ;)

Min läkare här vill jag helst inte tillbaka till. Stolpskott de luxe!! När han skulle skriva ut medicinerna inför min behandling så pratade gan lite vääääl mycket om min sons "riktiga mamma", dvs donatorn!! Han undrade hur jag ska berätta för min son om hans RIKTIGA mamma och om jag inte trodde att min son kommer undra vems hans mamma är! Jädrans alltså. Men jag höll god min, förklarade att min son kommer få veta hur han kommit till och hur otroligt efterlängtad han var.

Till på köpet berättade han att han var steriliserad..

Jag typ: "jahaaa...?"

Sen berättade han att han steriliserade sig när han och frun hade fått tre barn. Efter några år ville de ändå ha ett fjärde barn sä de "knöt upp" honom. Det visade sig att det varit stängt för länge och kvalitén var dålig. Då hade de fått förslaget med spermadonation. Men nej, det ville han inte. För (och ja, skratta om ni vill för det gjorde jag) han skulle tycka att det kändes som om hans fru blev VÅLDTAGEN av en annan man! Helt sjukt. Jag brast ut i skratt, det var min reaktion.. Sa år honom att så är det ju definitivt inte..

Nåväl.. En läkare ska inte dalka sånt där med sin patient. Glad iaf att han skrev ut medicinerna så, men jag går inte tillbaka till honom iaf.