• ungkvinna81

AVA klinik i Riga

Hej!

Jag är 28 år och har efter flera blodprover och undersökningar fått diagnos förtidig Klimakterium. Innan jag fick denna diagnos fick jag prova Pergotime 2 ggr, en gång med 1 tablett och den andra gången två tabletter. Men det gav mig inga resultat{#lang_emotions_frown}. Sen gjorde jag en AMH -test som egentligen visar hur mycket ägg en kvinna har kvar i kroppen och mina resultat var under den normala gränsen. Det innebär att jag inte kan skaffa barn med mina ägg. I sverige fick jag stå i kö för en äggsdonationsbehandling och min tur är räknat till 2012. En jäkla låååång tid att vänta för ett ägg..... Min läkare på St: Göran sjukhus rekommenderade AVA klinik. 

Jag och min man valde AVA kliniken i Riga- Lettland eftersom de har INGA köar{#lang_emotions_laughing}
    Jag åkte med min man till Riga under mars 2010 och träffade en jätte trevlig läkare. Klinken i sig var jätte fräsch och de hade jätte moderna ultraljudsapparater och professionella, hjälpsamma sjuksköterskor så jag fick en jätte bra intryck av de. Behandligen kostar 65 000 sek och de har även en möjlighet att skicka läkemedel till mig om jag vill det med DHL.

Efter bara första mötet fick jag sätta igång med behandligen. Jag har tagit en Zoladex spruta i buken förra veckan "aj aj!{#lang_emotions_undecided}", progynon tar jag nu och innan min embryo transfer ska jag påbörja intaget av progesteronet. Räknat tid för min embro är 21 maj 2010 så det gick ganska snabbt. 

Vi har redan valt en donator, vi fick inte se bild eller veta namn utan vi fick fylla i våra önskemål om hårfärg, ögonfärg, längd, vikt m.m. och vi fick två kandidater sedan fick vi välja en av de. All kommunikation mellan mig och kliniken i AVA sker via mejl och jag tycker att det har funkat bra man kan även riga dit om man vill.        

• Svar på tråden AVA klinik i Riga
  • Wonderstruck

Tyck Om Mig - Kul att du är på gång igen. Fick också nedreglera med Procren vid vårt första FET som misslyckades, fattade inte heller varför. Nu sist körde vi bara Progynon och det gick ju bra (hittills iallfall). Jag skulle skippat Procrenet om de inte har någon väldigt bra anledning till att du ska ta det. Jag trodde att det var för främst för att synka med donatorn man tar det och det är ju inte aktuellt vid FET.

S-Anti hbc är hepatit B.

• Micro

Antar att jag måste ta om dessa prover ( hep, syfilis, hiv) inför syskonförsök (fet) i slutet på april. De har inte meddelat ngt fr Riga om det, bara om medicineringen. Vet ni?

• TyckOmMig
    Micro skrev 2016-03-01 21:07:52 följande:

Antar att jag måste ta om dessa prover ( hep, syfilis, hiv) inför syskonförsök (fet) i slutet på april. De har inte meddelat ngt fr Riga om det, bara om medicineringen. Vet ni?

För FET får proverna inte vara äldre en 1 år fick jag som svar.Fråga koordinatorn.
  • azurea
    TyckOmMig skrev 2016-03-02 08:34:34 följande:

För FET får proverna inte vara äldre en 1 år fick jag som svar.Fråga koordinatorn.

Jag fick göra om proverna då det var 1.5 år emellan transfers så det är logiskt.
  • weeme

Jag kollade mina recept i dag, har Lutinus, progynon och fraxine eller vad det heter, några går ut väldigt snart. Jag får betala fullt för det på apoteket så vill någon ha är det förskott på mitt tomma konto som gäller... Men då kan jag hämta ut.

• TyckOmMig
    weeme skrev 2016-03-02 13:27:13 följande:

Jag kollade mina recept i dag, har Lutinus, progynon och fraxine eller vad det heter, några går ut väldigt snart. Jag får betala fullt för det på apoteket så vill någon ha är det förskott på mitt tomma konto som gäller... Men då kan jag hämta ut.

Inboxat dig vännen!
  • TyckOmMig
    Wonderstruck skrev 2016-03-01 20:07:15 följande:

Tyck Om Mig - Kul att du är på gång igen. Fick också nedreglera med Procren vid vårt första FET som misslyckades, fattade inte heller varför. Nu sist körde vi bara Progynon och det gick ju bra (hittills iallfall). Jag skulle skippat Procrenet om de inte har någon väldigt bra anledning till att du ska ta det. Jag trodde att det var för främst för att synka med donatorn man tar det och det är ju inte aktuellt vid FET.

S-Anti hbc är hepatit B.

Du gjorde två ultraljud innan FET denna gång med eller?
    Ett i den cykeln innan mens då koll rent allmänt så att allt ser ok ut vilken dag?spelar det roll och vilken betydelse har den perioden fattar inte riktigt det då man inte tar Procren då man ju alltid gör VUL dag 21-sen när mensen kommit progynonstart dos är det standard 2 mg morgon/kväll känns så-sen VUL dag 10-12 för mätning av slemhinna koll av äggstockarna innan FET.
    Hur sent fick du ditt datum för embryo insättningen spikat?Skulle ju vilja ha datumet nu då det inte kan slå allt för mkt
    Tycker trodde det var lite enklare med FET utifrån om man som jag ännu har regelbunden mens och ÄL utslag...men så är tydligen inte fallet trodde först förra FET att jag kunde köra i naturlig cykel plus Pergotime men fick vänta tills månaden efter och starta med progynonet istället då 2014.
    Alltid oroligt och många frågor innan man väl har varit på kliniken och hemma igen och ruvar...
    Sen kommer ännu mer oroligheter med blödningar och krämpor.
    Men som sagt det finns väl bara dessa tre olika sorts FET Procren Pegotime/naturlig cykel eller enbart progynon.Dagen för FET borde bli den samma eller ni andra med hur är det där egentligen?
  • Wonderstruck
    TyckOmMig skrev 2016-03-04 13:04:11 följande:
    Du gjorde två ultraljud innan FET denna gång med eller?
    Ett i den cykeln innan mens då koll rent allmänt så att allt ser ok ut vilken dag?spelar det roll och vilken betydelse har den perioden fattar inte riktigt det då man inte tar Procren då man ju alltid gör VUL dag 21-sen när mensen kommit progynonstart dos är det standard 2 mg morgon/kväll känns så-sen VUL dag 10-12 för mätning av slemhinna koll av äggstockarna innan FET.
    Hur sent fick du ditt datum för embryo insättningen spikat?Skulle ju vilja ha datumet nu då det inte kan slå allt för mkt
    Tycker trodde det var lite enklare med FET utifrån om man som jag ännu har regelbunden mens och ÄL utslag...men så är tydligen inte fallet trodde först förra FET att jag kunde köra i naturlig cykel plus Pergotime men fick vänta tills månaden efter och starta med progynonet istället då 2014.
    Alltid oroligt och många frågor innan man väl har varit på kliniken och hemma igen och ruvar...
    Sen kommer ännu mer oroligheter med blödningar och krämpor.
    Men som sagt det finns väl bara dessa tre olika sorts FET Procren Pegotime/naturlig cykel eller enbart progynon.Dagen för FET borde bli den samma eller ni andra med hur är det där egentligen?
    Gjorde 2 UL när jag nedreglerade med Procren. Denna gång gjorde jag ett UL på dag 16. Nu hade jag gjort hysto i Riga bara några veckor tidigare. Det kanske gjorde att det bara behövdes ett UL. När jag gjorde 2 UL gjorde jag det första dag 2 men det verkar säkrare att göra 1-2 dagar senare så slemhinnan verkligen hinner bli tunn. Min hade inte hunnit bli det och Riga ville ha ytterligare ett UL 3 dagar senare innan jag skulle starta med Progynon.

Vad olika det verkar vara, jag har tagit Progynon 2mg 3 gånger om dagen.
    Sist menade Fodina att man kunde spika datumet när mensen börjat men det har koordinatorn inte velat göra utan hon vill avvakta UL först.

Jag tror också att det bara finns de tre varianterna. Frågade min svenska gyn om datum för transfer eftersom jag fick ET på dag 25 denna gång och tidigare har jag gjort på dag 22 så det verkar vara olika. Men han menade att äter man Progynon så finns det ingen cykel (jag antar att han menade att slemhinnan finns där tills man slutar med östrogenet och att det därför inte spelar någon roll när man gör insättningen). Vet inte om han har rätt.