• Redan47

AVA klinik i Riga

Här ska jag berätta att bubblet slut...vi har ändå skålat hela kvällen...joda, vi dela på en flaska vitt oxå till maten...läge säng läge.

Krvik- lägg dig ner och kolla på betjänten, va fan nu får det vara slut på detta blödande. Nervpåfrestande. Det tar för mycket energi, kan inte din man blöda istället? Liten rispa med kniven...? Gott nytt år hjärtat!

• Redan47

I Lettland ,"På postkontor och banker

Lats kan kostnadsfritt växlas in till den fasta växelkursen på 302 postkontor i Lettland till den 31 mars 2014. Detsamma gäller bankerna till den 30 juni 2014."

Under två veckor används bägge valutor parallellt.

Sedlar brukar kunna växlas in var som helst , mynt får du nog ta i Lettland.

• Redan47

Krvik fint du ordnar för dig och dina arbetskamrater i god tid.

Riga vill nu jag tar ett mens uppehåll innan nästa försök. Vad är fördelen med det menar ni som varit med tidigare m flera försök.?

• Redan47

cecilia, grattis till första plusset med bildbevis på denna resa! det är ju en jätte framgång tycker jag att veta att embryonen fäst! Hjärta

jag har skrivit ytterligare brev till Riga och bett dem att ge mig sakliga argument för att hoppa över transfer till nästa cykel. Finner ingen forskning ej heller grundade och enhetliga erfarenheter på rådet att vila en cykel, då äggstockar inte ska stimuleras. Som ni märker så driver jag att genomföra FET denna månad...

Ahm: det är så det känns just nu, jag fick nu mens omg, efter avbrott med hormonerna, en vanlig 3dagars mens helt okomplicerad. min inre stress tidigare bestod av att jag kände mig sååå otrygg och utsatt, inte av hormonerna...och nu mår jag bra. Gör en boost nu med Chlorella detox, extra kalcium/magnesium då jag skippar mjölkprodukter, vill hjälpa kroppen med syra-bas balansen, och köra en kur med vaginal mjölksyra proaktiv. Äter sunt och promenader. Ta mina prover innan påbörjad medicinering- så kommer det kännas som vi gör i rätt ordning, och inte efterhand som det blev efter FET2. JAG känner som Tiiiden RRRRUUUUsar - och JAG anser årecis som du nämner att min egen röst väger mycket tungt. och som sagt...några konkreta argument mot- har jag hittills inte fått. Och är det så min kropp inte vill i slutändan ta emot donerat organ pga starkt immunförsvar och de 10 möjliga HLA- miss matchningarna....så är det väl så. Fick du någon medicinering efter alla dina försök med att sänka försvaret?

• Redan47

Citat taget ur en forskningsartikel review:

"Bleeding

A possible result of the unique, non-physiological immunologic relationship between the fertilized oocyte and the maternal decidua is shallower placental invasion (Dekker et al., 1998; Moffett and Loke, 2006). The higher incidence of bleeding complications in the first trimester could be related to this insufficient placentation. On the other hand, excessive invasion might result in more post-partum haemorrhage in ED pregnancies as a result of placenta praevia or abnormal placentation (Sheffer-Mimouni et al., 2002).

The incidence of first trimester vaginal bleeding is increased in ED pregnancies, ranging from 12 to 53% of cases (Pados et al., 1994; Abdalla et al., 1998; Soderstrom-Anttila et al., 1998a, b). Significant blood loss is estimated to occur in 43?53% of first trimester cases (Soderstrom-Anttila et al., 1998a, b; Sheffer-Mimouni et al., 2002) and 6% of second trimester cases (Pados et al., 1994; Sheffer-Mimouni et al., 2002). The incidence of first trimester bleeding is substantially higher if compared with standard IVF pregnancies (Soderstrom-Anttila et al., 1998a, b) and second trimester bleeding is higher if compared with the spontaneously conceived population (<1%) (Lipitz et al., 1991). It has been assumed that more bleeding complications are associated with multiple implantation sites and early fetal loss (Shaw and Sauer, 1995). However, in ED cases in which only two oocytes per cycle are transferred, the frequency of bleeding still remains high (Soderstrom-Anttila et al., 1998a, b). Other explanations, such as endometrial preparation therapy, have been suggested, but a possible relationship between various steroid replacement regimens and first trimester bleeding is difficult to assess."

I första trimestern är inte vår kropp självständigt gravid- försörjer sig inte komplett hormonellt. Kort och gott.

• Redan47

Dina angående antibiotika, sök de namnen som finns givna i tråden i FASS' där finns att läsa om dem. De har oxå inverkan på blodet/ förtunnande, så det spelar nog roll vad du har för egna blodvärden och vad du äter totalt i medicin. Att självmedicinera kräver oxå eftertanke tycker jag...

Att ta antibiotika före transfer är inte skadligt för fostret... Finns ju inget ännu. Det är för att ta bort ev urinvägsinfektionsbakterier eller klamydia. Efter transfer ja, det tycker jag kan diskuteras med Riga om risker med det.

Du väljer ju helt själv vad du vill knapra. Riga är medicinskt ansvariga för deras ordinationer bara. Det du vill äta utöver, är ditt ansvar och experiment.

• Redan47

Wonderstruck: äntligen ! Det är en härlig känsla att närma sig transfer day. Tiden gick helt plötsligt så fort...

Barnalbyl- helt ofarligt att peta i dig. Med hänsyn till mängden östrogen vi äter. Du kommer troligen få det efter iallafall. Du kan ju alltid maila fråga om det är ok du tar det. Om du hade ont i huvudet skulle du ta en tablett om dagen kanske fler... Kram

• Redan47

Skade: GIFT ER! Nu reagerar jag på din ekonomi. Ska barnet bli din enskilda egendom nu....? Självklart delar ni på alla barnkostnader sedan kan jag tänka mig....men det är väl självklart och rimligt att ni gör det nu också!!!! eller är han så frikostig att han donerar sperma åt dig....nu är jag lite grym {#emotions_dlg.djavulsk}  va fan! jag ber om ursäkt om jag inskränker på din integritet, men du har nämnt det vd två tillfällen nu.

Dina Wonderstr: Vi bodde på Konvnta Seta, ligger brvid Wellton i gamla stan. kan varmt rekommendera att bo i gamla stadsdelen, nära till bra restauranger, galleria, hantverksaffärer, torghallarna mm. Tar bara 20 min i lugn promenad takt till kliniken. med taxi kostar det ca 5€, men den kan ta lite längre tid på kvällen  än att gå. Som sagt det är billigt boende och mat och vi resonerade också att de hundralapparna i denna kalkyl är försumbar och kan vi dra in på något annat en annan månad i helheten. Värt att bo bekvämt!

helisa; jag är lite avis.....ohhhhh.....redan Ultraljud för er! Det blev ju inget för oss denna gång heller. Jag är jätte glad för er lycka!Hjärta

krvik o co: Vilket tålamod, hur vanligt det än är med blödningar så kan jag föreställa mig den ångesten rädslan som infinner sig varenda gång det kommer blod. Kram!

Fick Mail idag men inget konkret svar från kliniken. jag fattar inte ska det vara så svårt att ge raka klara svar på raka klara frågor? ja, det är det. De har bestämt sig att bestämma över mig....gillar inte! FAN FAN FAN. Lite så känns det idag. Imorgon tar jag ett VUL kolla status och fråga om remisser på prover. Som det verkar just nu ska jag vänta på en mens... Tålamod när min TID forsar fram...är tålamodsprövande i sig! en minnesvärd tid i livet ger det iallfall. {#emotions_dlg.flower}Skål

• Redan47

Skade: Ja, ibland kan någon annas reflektion leda till nya spännande frågorGlad! Min erfarenhet runt vårt sk interna mående som inte våra män har....prata och berätta om våra tankar och reflektioner. De kan inte gissa ens hur våra tankebanor går från minut till minut. I vår relation funkar det bäst när jag inkluderar min man i hur jag tänker. känner, mår osv. Det gör att han får en större förståelse och det kan bli mindre abstrakt för honom, enligt honom iallfall. Jag mailar artiklar jag läser om ber honom läsa och fundera. Han jobbar normalt riktigt mycket....trots det, så är det han som ombesörjer bokning av våra resor osv. Vilket jag tycker är jätte skönt, på så sätt delar vi ändå på processen. han mailar RIGA på egen hand om det är något han undrar över också.  Jag delar med mig av de råd och erfarenheter som jag hämtar i tråden. Ja, vardagliga samtal om ångor som faktiskt uppfyller en stor del av MIN vardag. 
    Jag är jätte tacksam att denna tråden finns för just den saken att i som är här delar på många upplevelser och slipper uppfinna hjulet- mindre ensamt! 

ang Omega 3. jag pillar i mig 2g idag. Men trots det är det under den mängden EPA och DHA som rekommenderas vid graviditet, om jag kollar utländska siter. Så det beror nog också på hur olika märke är sammansatta. just nu käkar jag piller köpta i Riga. 

Idag VUL, slemhinnan 0,5 mm. och en tur till labb för provtagning av diverse trombosprover och två immunologiska. Passa på att be om blodgruppering och RH....hade inte rapporterat det i rapporten till Riga- de har inte heller bett mig komplettera det. Så eftersom proverna tar ca 14 dgar att analysera så blir det som det verkar en väntan på mens....+ 10-12 dagar- sen, vet jag inte mer. De vill inte behandla förrän svar på prover kommit. Skickat 3 nya frågor till Riga angående att göra på naturlig cykel. Fördelar och deras erfarenhet av det. Min gyn tyckte nog jag skulle prova....fördelen enligt henne är att slippa det förtjockade blodet initialt genom minska östrogenet och därefter transfer ev tillsätta fragmin....beroende på vad dagens prover visar. 
    jag undrar om jag kanske hade problem med detta under min förra graviditet för 19 års sedan...fick fråga av gyn idag som fick mig att fundera...flickan var 1 kg mindre än väntat och placentan ful...hon kanske inte hade full blodtillförsel i navelsträngen. På den tiden var det absolut inte samma koll. Jag var inte en som kände efter. men svårt var det att ta blod prov då också. Inte så tjockt, men de fick inget...slutade med att de fick skicka mig till labb och ta i händerna. Så det kanske är ångor hormonellt som spökar....har ialfall delat denna historia m Riga om det nu skulle göra någon skillnad. Nu tar vi ju mer prover på mig än jag tagit under hela min livstid. 

Undrar hur ni andra mår, mammsen, cice, baraettbarn, ullisa? 

Grattis till bebisar som visar sig på UL och spännande nya VUL snart och till er som börjar känna bebisen på riktigt nu inifrån! GravidHjärta

Svar på tråden AVA klinik i Riga