• Wonderstruck

AVA klinik i Riga

Tack för gratulationerna. Den första vägde 1505g och andra 1790g. Tror aldrig att någon mätt dem. De har kommit ur kuvöserna och ligger tillsammans på värmebädd. Lillskruttan mår bäst och har lite glucosdropp för att hon inte äter så mycket än, men med hennes enorma aptit så försvinner det vilken dag som helst. Andra tjejen har syrgas på grimma för att hon syresätter sig inte helt hundra utan hjälp än och glucosdropp. Hoppas få bo med dem på familjerum om någon vecka, i väntan på att de växer sig tillräckligt stora för hemgång. Världens finaste är de såklart.

Jag vill absolut inte ha nån åsikt om hur många embryo man sätter tillbaka men sett till mitt fall borde jag bara tagit ett. Jag har tagit hur mycket prover och odlingar som helst de här dagarna och alla är bra. Den största orsaken till att de kom för tidigt tror man beror på att de är två. Tydligen finns det dessutom en ökad risk att det händer igen vid en ny graviditet.

Det har och är jättejobbigt att vara på neo, även om flickorna är underbara. Det känns lite som att jag får låna barnen och sen får jag gå. Så mycket obehagliga undersökningar och provtagningar som de inte förtjänar. Det gör ont i mammahjärtat när de skulle varit i magen och haft det bra istället.

Nästa gång blir det ett embryo för mig.

• Wonderstruck

Grattis till bebisarna! Skrattande

Azurea - Vi tog betalvarianten. Visade sig vara bra när vi spenderade 5 veckor på sjukhus med våra tvillingar som kom för tidigt. Är dessutom mycket vanligare med snitt om man ska ha tvillingar så en försäkring som ersätter det kan ju vara bra att välja. Optimistisk som man är tänkte jag inte på det så jag fick ingen ersättning för snittet. Däremot ersatte försäkringen sjukhusvistelsen för båda barnen vilket var bra.
    Lycka till!

• Wonderstruck

Kul med så många plus i tråden och flera som väntar tvillingar. Nu när jag hämtat mig lite från neo och allt annat så är det fantastiskt med två barn (men det är säkert lika fantastiskt med ett barn).Glad
    Funderar massor på syskonförsök även om det är ett tag kvar tills vi verkligen ska försöka. Jag vill vara ordentligt förberedd när det väl är dags. Gör man FET i sin egen naturliga cykel utan hormoner (om man får tillräcklig slemhinna av sig själv)? Bara progesteron osv efter insättning? Det verkar skilja en hel del när själva insättningen sker, den ska ske när jag har min egen ägglossning?

• Wonderstruck
    Sunlight skrev 2014-10-30 10:44:05 följande:

Wonderstruck. Gjorde du kejsarsnitt? Hur gick det efter? Gick det snabbt att läka snittet? Känns det bra nu efter en tid?

Andra tvillingen kom med snitt. Tyckte att det gjorde väldigt ont efteråt och har haft ont länge. Det drar och sticker fortfarande precis under ärret och jag har som en knöl under som är öm. Själva såret läkte snabbt och är jättefint. Jag vill helst inte bli snittad igen om det inte behövs. Jag tror att det är väldigt individuellt hur man upplever snittet, en kompis till mig tyckte inte att det gjorde speciellt ont. Funderar du på att "välja" snitt?
  • Wonderstruck
    Sunlight skrev 2014-10-30 20:00:27 följande:

Ok. Ja, jag planerar det. Var det planerat snitt för dig för andra tvillingen eller blev det akut snitt?
    Jag försöker att förbereda mig mentalt innan.Glad

Urakut, så det gick väldigt snabbt. Tror planerat är mycket bättre på alla sätt.
  • Wonderstruck

Vad du kämpar Redan! Det måste bara vara din tur snart. Serum verkar väldigt duktiga. Mycket mer välorganiserat än Riga.

Jag fick mejl från Nadja i aug där hon undrade om vi ville fortsätta lagra våra frysta embryon 1 år till. Det skulle kosta 350? tror jag. Jag svarade att vi ville det och sen har jag inte hört något mer. Vi har inte fått någon räkning heller.
    Är det någon som fått betala för detta? Någon som fått sina frysta embryon kastade?
    Jag är rädd att de slängt dem och att det inte blir något syskonförsök nu. Man betalar närmare 100 000kr och så är det så här rörigt, var samma när vi skulle göra vårt försök.

• Wonderstruck

Nu är det dax för syskonförsök så jag hoppar in här igen. Nervöst och spännande men även lite rädsla. Vi ska göra FET i oktober om allt går som det ska. Verkade inte behöva nedregleras utan bara Progynon och Lutinus. Brukar man göra så?
    Tänkte börja med Omega 3 nu. Hur långt innan har ni börjat med Trombyl?

• Wonderstruck

Trombyl är självmedicinering. Har kvar sen förra försöket. Tvillingar är fantastiskt. Det tog rätt lång tid för mig att komma över tiden på neo och förlossningen. Är fortfarande rädd att det ska bli på samma sätt vid en ny graviditet men jag vill så gärna ha fler barn. Denna gången blir det ett embryo och förhoppningsvis en bebis. Tjejerna fyller 1 år om en vecka, det absolut bästa året i mitt liv, kanske det med minst sömn också.

Grattis till nya tvillingar Tyckommig, är så imponerad av dig.

Grattis Redan, så roligt att det äntligen är er tur, hoppas de små stannar länge i magen. Tack för svaret. Kram

• Wonderstruck

Frazze - det är fantastiskt med tvillingar, men det är det nog med barn överhuvudtaget när man kämpat för att det. Hoppas på tvillingar för er! Inte långt kvar till ET för dig nu. Så spännande. Håller tummarna för många ägg från donatorn till att börja med.

• Wonderstruck
    niki74 skrev 2015-07-26 16:04:42 följande:

Hej alla fantastiska kämpar! Jag behöver eran erfarenhet och kunskap, så jag hoppar in här i eran tråd om det är OK?

Jag och min sambo gjorde i maj en fertilitetsutredning och jag hade hoppet om att vi kunde få hjälp med IVF för att kunna bli föräldrar.

Jag är nyss fyllda 41 och självklart visste jag att det är svårare att bli gravid i min ålder och därför hoppades jag på IVF. Det blev ändå en chock när jag fick resultaten av mina prover - höga FSH-värden och 0,07 i AMH-värde. En IVF skulle alltså inte kunna hjälpa oss att kunna bli föräldrar. Jag blev helt nedbruten av sorg.

Men så hittade jag den här tråden och läste några hundra av de första "sidorna" och nu tänds ett nytt hopp.

Jag och min sambo vill nu försöka med äggdonation i Riga.

Jag har några saker jag så gärna skulle vilja få hjälp med av er andra som kämpar och har kämpat.

1.) Bör jag försöka hitta en läkare på hemmaplan INNAN jag tar kontakt med IVF Riga eller AVA RIGA? Jag har förstått att det inte alltid är det lättaste att hitta en läkare som ställer upp med att göra alla tester, skriva ut preparat osv i Sverige.

2.) Kan man använda de tester vi gjorde i maj för att skicka till Riga eller det behövs det tas många nya och kompletteras med andra?

3.) Vad har ni för erfarenheter av de två olika klinikerna i Riga? Vilken bör man välja?

Kram på er!

1. Jag har inte haft någon läkare här hemma. Har köpt prover via werlabs, ultraljud har jag gjort den klinik där vi gjorde ivf, mediciner har jag beställt från Riga och köpt på kliniken.

2. Så gjorde vi, gick jättebra.

3. Har bara provat ivf riga (nya Ava) blev gravid och fick tvillingar på första försöket så vi är såklart jättenöjda. Vi fick svar på mejl snabbt, ibland fick jag fråga vissa saker gånger för att få svar. Jag tror att båda klinkerna är bra om du svarar fint på deras standardbehandling. Det är när man stöter på problem som det kan spela roll.

Lycka till!
  • Wonderstruck
    niki74 skrev 2015-07-27 00:17:00 följande:

Wonderstruck; Tack så jättemycket för ditt svar! Så fantastiskt att ni lyckades att bli föräldrar  Grattis!

Jag hade aldrig hört talas om Werlabs, så jag kollade upp det nu när du tipsade om det. Fantastisk med den möjligheten måste jag säga. Tyvärr så bor vi inte i en stad där de hade provtagningsställen och jag vet inte hur möjligt det är att åka till ett annat län för att göra provtagning. Om det är möjligt, så åker jag gärna de milen till Eskilstuna eller Stockholm för det är ju supersmidigt att få resultaten på datorn Jag har mejlat och frågat om det nu och hoppas på svar imorgon.

Besökte ni Riga en gång innan ni gjorde själva insättningen? Jag funderade på att eventuellt skippa det första besöket, men å andra sidan så kan det ju vara bra att åka dit för att få med sig medicinerna hem. 

Hur många gånger under förberedande behandlingen behöver man ta prover och göra ultraljud?

Tack igen för svar!

Jag får också åka en bit för att kunna ta prover men det är inte så många man ska ta och så slipper jag ringa runt och tjata för att få en remiss. Vi var bara Riga för själva insättningen. Vi kom en dag innan och åkte hem dagen efter för att slippa stressa. Det kostade 50 euro i frakt när jag beställde förra året, medicinerna skickades med DHL express så jag hade dem på bara ett par dagar.

Vi hade precis som ni en färsk utredning med nya infektionsprover så de enda prov jag tog var sköldkörtelprover. Jag gjorde 2 ultraljud.

Efter insättning kollar man hcg två gånger för att se om man är gravid. Förutom alla graviditetstest man använder.????
  • Wonderstruck

Frazze - Ge inte upp än. Testade svagt, svagt, svagt + med kvällsurin 5 dagar efter ET med tvillingar. Efter det blev + bara starkare. Jag började blöda (eller fick svagt rosa på pappret) efter ca 3 veckor. Sedan blödde jag flera gånger (nästan som mens) fram till v.9. Håller tummarna för ett positivt test.

• Wonderstruck
    Amberiah skrev 2015-10-23 15:38:41 följande:

Alltså jag måste bara fråga.

Är det någon annan som fått ta Lutinus till v 16? Är i v 13 nu och fick nedtrappningsschemat idag (väntar tvillingar). Men ända till v 16 kändes väldigt länge??

Höll på med Utrogest till vecka 16 när jag var gravid med tvillingar.
  • Wonderstruck

Då var Zoladexen tagen (nålen är verkligen inte att leka med Flört). Bara att vänta på VUL och mens. Denna ständiga väntan....

• Wonderstruck

Tycker att jag blivit så dåligt bemött från Riga. Känns riktigt tråkigt detta försöket, känns som jag blir motarbetad istället för att få hjälp. Koordinatorn svarar med en ny behandlingsplan varje gång jag hör av mig. De flyttar UL hit och dit. När jag berättar vad som sagts under UL ifrågasätter jag tydligen deras kompetens. Önskar att det gick att byta klinik. Kan man flytta sina frysta embryon?

• Wonderstruck

Tyck Om Mig - Kul att du är på gång igen. Fick också nedreglera med Procren vid vårt första FET som misslyckades, fattade inte heller varför. Nu sist körde vi bara Progynon och det gick ju bra (hittills iallfall). Jag skulle skippat Procrenet om de inte har någon väldigt bra anledning till att du ska ta det. Jag trodde att det var för främst för att synka med donatorn man tar det och det är ju inte aktuellt vid FET.

S-Anti hbc är hepatit B.

• Wonderstruck
    TyckOmMig skrev 2016-03-04 13:04:11 följande:
    Du gjorde två ultraljud innan FET denna gång med eller?
    Ett i den cykeln innan mens då koll rent allmänt så att allt ser ok ut vilken dag?spelar det roll och vilken betydelse har den perioden fattar inte riktigt det då man inte tar Procren då man ju alltid gör VUL dag 21-sen när mensen kommit progynonstart dos är det standard 2 mg morgon/kväll känns så-sen VUL dag 10-12 för mätning av slemhinna koll av äggstockarna innan FET.
    Hur sent fick du ditt datum för embryo insättningen spikat?Skulle ju vilja ha datumet nu då det inte kan slå allt för mkt
    Tycker trodde det var lite enklare med FET utifrån om man som jag ännu har regelbunden mens och ÄL utslag...men så är tydligen inte fallet trodde först förra FET att jag kunde köra i naturlig cykel plus Pergotime men fick vänta tills månaden efter och starta med progynonet istället då 2014.
    Alltid oroligt och många frågor innan man väl har varit på kliniken och hemma igen och ruvar...
    Sen kommer ännu mer oroligheter med blödningar och krämpor.
    Men som sagt det finns väl bara dessa tre olika sorts FET Procren Pegotime/naturlig cykel eller enbart progynon.Dagen för FET borde bli den samma eller ni andra med hur är det där egentligen?
    Gjorde 2 UL när jag nedreglerade med Procren. Denna gång gjorde jag ett UL på dag 16. Nu hade jag gjort hysto i Riga bara några veckor tidigare. Det kanske gjorde att det bara behövdes ett UL. När jag gjorde 2 UL gjorde jag det första dag 2 men det verkar säkrare att göra 1-2 dagar senare så slemhinnan verkligen hinner bli tunn. Min hade inte hunnit bli det och Riga ville ha ytterligare ett UL 3 dagar senare innan jag skulle starta med Progynon.

Vad olika det verkar vara, jag har tagit Progynon 2mg 3 gånger om dagen.
    Sist menade Fodina att man kunde spika datumet när mensen börjat men det har koordinatorn inte velat göra utan hon vill avvakta UL först.

Jag tror också att det bara finns de tre varianterna. Frågade min svenska gyn om datum för transfer eftersom jag fick ET på dag 25 denna gång och tidigare har jag gjort på dag 22 så det verkar vara olika. Men han menade att äter man Progynon så finns det ingen cykel (jag antar att han menade att slemhinnan finns där tills man slutar med östrogenet och att det därför inte spelar någon roll när man gör insättningen). Vet inte om han har rätt.

Svar på tråden AVA klinik i Riga