Fisk och kvicksilver!?
Hej!
Jag har nyligen blivit gravid med IVF och är enligt egen beräkning i v.5+4 idag.
Tyvärr var jag inte särskilt påläst vad det gäller mat man bör undvika under graviditeten och var mest lycklig över att äntligen vara gravid.
Har därför lyckats gå i några "matfällor" innan jag hittat slv:s kostrekommendationer som jag nu försöker följa till punkt och pricka.
Har därför några funderingar över hur farliga dessa "felsteg" kan vara under denna tidiga graviditet:
Åt (dag v4+4) en sushi(8bitars) på ett fräsht ställe där de gör maten direkt, men råkade då även få in en sushibit med tonfisk. Vet att man inte bör äta detta mer än maximalt 2-3 ggr per år och ännu mer sällan som gravid.
Tyvärr blev jag under en konferens veckan därpå även serverad fisk av lite okänt utsprung. Uer (kungsfisk) och mahi-mahi(nya zeeländsk), under 2 dagars tid (v4+6 och v5+0). Kände inte till att man inte borde äta dessa fiskar.
Kungsfisk har jag googlat på och det verkar okej att äta. Mahi-mahi finns dock bara dokumenterat på amerikanska sidor och där rekommenderar de ett maxintag på 1gång per vecka. (Mahi mahi innehåller 0,2 ppm kvicksilver)
Min fråga till er är framförallt, hur stor skada kan jag ha gjort genom att äta dessa fiskar? Och är USA:s riktlinjer jämförbara med Sveriges, eller har vi striktare riktlinjer?
Har även räknat på min konsumtion av risk-fiskar senaste året och kommit fram till att jag ätit abborrfiléer en gång, gös en gång och tonfisk en gång. Alltså för mycket jämfört med vad som är rekommenderat för de som planerar att bli gravida!
Även om jag självklart kommer att sköta mig från och med nu, så är jag jätteorolig att dessa missar kan påverka mitt foster negativt med hjärnskador som följd! Vore otroligt tacksam för återkoppling!!
/Orolig förstagångsgravid