• kalli8­9
    Äldre 8 May 20:22
    14727 visningar
    41 svar
    41
    14727

    hur mycket egentid har ni sen erat barn föddes?

    ja som rubriken,

    och hur gammalt är erat barn?
    vem har  barnet när ni har eran " egen tid "?
    o vad gör ni då?

  • Svar på tråden hur mycket egentid har ni sen erat barn föddes?
  • Acnaib
    Äldre 8 May 20:30
    #1

    Vår dotter är 16 mån.
    Hon vaknar vid 7, får välling och leker sedan i sin spjälsäng i drygt en timme, då ja kan göra vad jag vill (egen tid) sen får hon riktig frukost.
    Hon sover mellan 12:30 och 14:30 då har jag oxå egen tid och kan sitta vid datorn eller göra något annat jag vill/behöver.

    Hon går och lägger sig vid 19 vilket innebär att kvällen, tills dess jag år och lägger mig är min egen.

    Så... sammanlagt (ink natten) så har jag 15 timmar "utan" dottern. Men det är ju ingen annan som tar hand om henne dessa timmar. Däremot har jag ingen (känner inte att jag behöver någon heller just nu) egentid då jag åker iväg och gör något helt annat.

  • Äldre 8 May 20:34
    #2

    Hejsan!
    Vår lilla tjej är 8,5 månad, och särskilt mycket egentlig egentid blir det ju inte,
    men man kan ju inte jämföra det med hur det va innan lillan kom, för så kan
    det ju inte bli igen förän hon flyger ur boet, haha;o)
    Men vi får vår egentid på kvällarna.
    Hon somnar kl 20 o då har vi ett par timmar vi kan prata, umgås o mysa.
    Ibland när vi känner att vi behöver lite tid bara för varandra, så åker vi o relaxar på nån spa-avdelning, bowlar, går ut o käkar eller går på bio.
    Då brukar lillan va hos sin mormor, morfar eller farmor. Eller så brukar nån av dem komma hit=o)
    Man behöver lite egentid ibland för o kunna hålla relationen blommande tror jag! Åtminstone är det så för vår del;o)

    Hur är det för er del då? Hur gammal är din bebis?

  • Äldre 8 May 20:36
    #3
    HelenaH skrev 2010-05-08 20:34:13 följande:
    Hejsan! Vår lilla tjej är 8,5 månad, och särskilt mycket egentlig egentid blir det ju inte, men man kan ju inte jämföra det med hur det va innan lillan kom, för så kan det ju inte bli igen förän hon flyger ur boet, haha;o) Men vi får vår egentid på kvällarna. Hon somnar kl 20 o då har vi ett par timmar vi kan prata, umgås o mysa. Ibland när vi känner att vi behöver lite tid bara för varandra, så åker vi o relaxar på nån spa-avdelning, bowlar, går ut o käkar eller går på bio. Då brukar lillan va hos sin mormor, morfar eller farmor. Eller så brukar nån av dem komma hit=o) Man behöver lite egentid ibland för o kunna hålla relationen blommande tror jag! Åtminstone är det så för vår del;o) Hur är det för er del då? Hur gammal är din bebis?
    Oj missuppfattade nog lite=o)
    Tänkte att du menade egentid som par, haha!
    På dagarna sover lillan mellan ca 9-11 och 14-15.30, så då har jag ju tid för mig själv!
  • kalli8­9
    Äldre 8 May 20:38
    #4

    kul med svar!

    min bebis är 6 månader.
    Är en ung mamma (19år) och pappan pluggar hemifrån så bor fortfarande hos mina föräldrar.

    Min ensamtid är när jag duschar! haha,.
    annars är jag hela tiden med honom!

  • Acnaib
    Äldre 8 May 20:39
    #5
    kalli89 skrev 2010-05-08 20:38:03 följande:
    kul med svar!min bebis är 6 månader.Är en ung mamma (19år) och pappan pluggar hemifrån så bor fortfarande hos mina föräldrar.Min ensamtid är när jag duschar! haha,. annars är jag hela tiden med honom!
    Sover han aldrig? {#lang_emotions_tongue_out}
  • Äldre 9 May 21:33
    #6

    Jag har egentid några gånger i veckan, åker iväg på kvällarna och tränar, ca 2-3 gånger i veckan. Likaså sambon tränar ibland. Min sambo har brandvakt var tredje vecka å då är det mycket svårare att få egentid, då kan egentid vara att få städa ifred och de två sysselsättersig utan mej!

  • Äldre 16 May 22:20
    #7

    Min son är fyra och egentiden.. ja den har man ju på kvällen när han somnat. Utöver det är det full fart i 190! Den egentiden börjar vid 18.45-19.30 ungefär beroende på om det är jag som lägger honom eller inte. Om hans pappa lägger honom så brukar jag försöka dra och träna. Hans pappa jobbar skift och är inte hemma alla kvällar i veckan så man får passa på.

    Under helgerna så kan jag få någon timme att träna ibland, om han är hos sina farföräldrar. Är hans pappa ledig så åker vi ofta till landet och där gör vi för det mesta saker tillsammans.

    Det jag kan sakna är när han var yngre och sov middag. Då kunde man antingen sova med honom (ja tack!) eller få tid till att fixa hemma och plocka, kanske läsa nån tidning eller så. Nu är det klart att han är i sitt rum och leker fint längre stunder medan jag plockar undan i köket efter maten exempelvis men det skulle jag kanske inte kalla egentid..

  • Elvira­Sofia
    Äldre 16 May 22:56
    #8

    Min dotter är 2,5 år nu. Jag har varit ensam med henne i stort sätt sedan dag ett, men helt ensam sedan hon var strax över ett år och hennes far slogs ur bilden helt.

    Jag har "egentid" sällan, det är för att jag inte vill ha det på annat sätt. Men det finns alltid folk so mställer upp när jag behöver hjälp att ta hand om min dotter.

    Senast var när jag var på bio, och gången innan dess när jag tatuerade mig. Nu i helgen ska jag dock gå ut och ta en öl för första gången på ett år, det känns underligt, haha :D


  • petsod
    Äldre 17 May 10:58
    #9

    Vår dotter är 5 år och jag har hela tiden set till att få egentid. Om jag inte har haft det på ett tag kan jag känna hur det börjar koka inombord och jag tappar lätt tålamodet, då vet jag och min man att det är dags att jag får hitta på något.

    Min man jobbar nästan alla kvällar i veckan så min svärmor brukar hämta från fsk 1 gång/v och då är det fritt fram att gå på stan, bio, äta ute med någon kompis osv.

    På helgerna kan jag ha hur mycket egentid jag vill men ju äldre dottern blir desto roligare är det att tillbringa tid tillsammans så mitt behov har nog minskat genom åren.

  • Blommy­Ness12
    Äldre 17 May 11:00
    #10

    Han är 20 månader, fyller alltså två i höst.
    Antingen jag eller sambon.

    Badar, dricker vin med grannen, läser en bok, surfar på nätet, går på krogen, går och fikar, umgås med vänner, glor på tv, har sex, soverl.. typ

Svar på tråden hur mycket egentid har ni sen erat barn föddes?