• Neea

    Ingen napp till bebis= dålig mamma?

    Hej. Jag födde en underbar dotter 18/4. hon är alltså idag 3 veckor.
    Innan hon föddes så kom jag och min sambo överens om att om amningen fungerar bra på ALLA sätt så skulle jag helamma vårt barn.

    Amningen fungerar hur bra som helst och jag helammar. Tycker det är mysigt och hon gapar så stort och fint så jag har inte ont av det fysiskt heller.

    "Problemet" är bara att hon är VÄLDIGT snuttig av sig. Och jag låter henne få snutta på mig. Jag ser inget problem i det. Jag har nämligen läst och hört av min bm på mvc, bm på bb och bm på bvc att om man ger napp till små så KAN det göra dem förvirrade eftersom det är olika sugteknik på napp och bröst och jag vill verkligen inte riskera att förstöra amningen nu när det fungerar så himla bra. Amningen kan ju sluta fungera av andra orsaker när som och jag vill ta vara på den här tiden. Kommer börja plugga till hösten så det är tänkt att jag bara ska helamma tills dess.

    De BM som jag har kontakt med idag tycker att så länge jag tycker det känns bra så kan jag låta min dotter snutta på mig istället för napp, de verkar väldigt positiva till att jag vill undvika napp. Och min Sambo tycker också att det är bra.

    MEN det är såå många (svärmor,kompisar, sambos mor/farföräldrar) som gnäller och tjatar på mig om att jag är elak som inte låter min dotter få ha napp!! Min svärmor säger att jag gör alla andra utanför när hon inte har napp, för då kan inte de gosa lika mkt med henne som jag som mamma kan. Min sambo känner sig inte utanför (vi har pratat om det, så det är inte mina egna slutsatser) så jag förstår inte varför hon gör det?!

    Min mjölk har börjat rinna till ordentligt och ibland blir det för mkt så Nova börjar gråta och får släppa bröstet så tar hon en liten paus och jag pumpar ur lite, ibland gör jag det innan också när brösten är väldigt spända så hon ska få bra tag. Enligt min svärmor så är det mitt fel! "Stackars flicka som inte kan äta bara för att du låter henne snutta så mkt att det bildas för mkt mjölk", hade du inte varit så egoistisk så hade hon kunnat äta i lugn o ro". Så sa hon till mig igår.

    Är det verkligen så? Är jag en dålig mamma som inte ger min 3-veckors bebis napp så mjölken sprutar ibland? trodde den kunde spruta för alla?!

    Jag är absolut inte emot napp, utan om behovet finns kvar så har jag ingenting emot att ge henne napp om x antal veckor/månader. Men varför denna stress?  

    Kanske ska tillägga att hon tar inte bara bröstet för att snutta utan hon äter alltid ordentligt minst 10 min innan hon övergår till att bara snutta.
     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-11 12:25
    TACK alla som svarat och TACK till alla som stöttat mig i frågan om jag är en elak mamma. Nu vet jag helt säkert att jag inte är det och att et vi gör här hemma är helt rätt, då känns rätt för oss.

    Ska nu börja säga ifrån till alla som kommenterar hur vi tar hand om vår dotter!

    Många av er har också kommenterat min svärmor, att hon inte verkar veta hur amning fungerar, och ni har så RÄTT! HOn har aldrig ammat sitt barn då hennes mjölkproduktion aldrig riktigt kom igång. Man kan ju då tycka att hon inte ska lägga sig i saker hon inte vet ett skit om...

    Hon sa igår kväll att vår dotter lika gärna kunde snutta på hennes bröst som på mina och det ville jag absolut inte! Mitt barn ska enbart snutta på mina bröst och INTE på någon annans!!! Vi har alltid haft en bra relation men detta börjar gå till överdrift! Kanske borde starta en ny tråd om besvärliga svärmödrar....

  • Svar på tråden Ingen napp till bebis= dålig mamma?
  • enny signatur
    Vaniljkex skrev 2010-05-12 13:06:40 följande:
    Då vänder vi på det, varför är napp bra för att undvika psd?
    Och jag satt inte uppe med bröstet natte tid utan jag låg oftast och sov, och dottern ammade.
  • IVFmamma

    Jag har bara läst TS men jag hade samma "problem" som du, min dotter hängde som en orangutangunge på mitt bröst jämt och jag blev tokig. Jag har alltid haft svårt att sova med ngn tätt intill mig och detta ville dottern göra så tillslut fick jag ge upp och när hon var 8veckor så fick jag tillslut ge henne nappen fast jag egentligen inte ville men jag stod inte ut med snuttandet hela nätterna igenom, dessutom blev jag så trött på det att jag en dag vägrade att amma mera. Jag kände nästan som en avsky att ha henne vid bröstet. Som tur finns ersättning och jag kunde äntligen känna en frihet och började växla mellan ersättning och bröstet. Lite om mig bara.. Jag tycker att om du klarar av att ha henne vid bröstet snuttandes och inte "störs"av det så fortsätt bara, spelar väl ingen roll vad svärmor säger. det är ditt/erat barn inte hennes.

  • Makadam

    TS:

    Känns som att frågan är avklarad: nej, du är inte en dålig mamma!

    Kanske dags att skapa en ny tråd om det är så att det finns ork att diskutera nappens vara elker icke vara!?

  • Anaiah
    Vaniljkex skrev 2010-05-12 13:06:40 följande:
    Nje, man sitter inte uppe i timmar om nätterna bara för att man ammar och inte använder napp. De flesta samsover mid sina barn och ammar medan de sover. Alltså fungerar amningen lika bra som skydd mot psd som napp eftersom bebisen har fri tillgång till bröstet, plus att bröstmjölken i sig anses ge viss skyddande effekt.

    Likt amningens effekt inte är totalt accepterad så är det faktiskt inte alla läkare som rekommenderar napp heller eftersom inte alla studier påvisar skyddande effekt genom napp heller. Men visst, man kan ju som förälder överväga helamning eller napp som profylax mot psd, det jag säger är att det nog är hugget som stucket vilket man faktiskt väljer. Napp har inga fördelar jämfört med amning, det är en myt i så fall.
  • Anaiah
    IVFmamma skrev 2010-05-12 13:39:22 följande:
    Jag har bara läst TS men jag hade samma "problem" som du, min dotter hängde som en orangutangunge på mitt bröst jämt och jag blev tokig. Jag har alltid haft svårt att sova med ngn tätt intill mig och detta ville dottern göra så tillslut fick jag ge upp och när hon var 8veckor så fick jag tillslut ge henne nappen fast jag egentligen inte ville men jag stod inte ut med snuttandet hela nätterna igenom, dessutom blev jag så trött på det att jag en dag vägrade att amma mera. Jag kände nästan som en avsky att ha henne vid bröstet. Som tur finns ersättning och jag kunde äntligen känna en frihet och började växla mellan ersättning och bröstet. Lite om mig bara.. Jag tycker att om du klarar av att ha henne vid bröstet snuttandes och inte "störs"av det så fortsätt bara, spelar väl ingen roll vad svärmor säger. det är ditt/erat barn inte hennes.
    På vilket sätt har TS samma problem som du? TS trivs ju med sin amning, du beskriver ju ett helt annat scenario!
  • Vaniljkex
    Anaiah skrev 2010-05-12 20:12:09 följande:
    Nje, man sitter inte uppe i timmar om nätterna bara för att man ammar och inte använder napp. De flesta samsover mid sina barn och ammar medan de sover. Alltså fungerar amningen lika bra som skydd mot psd som napp eftersom bebisen har fri tillgång till bröstet, plus att bröstmjölken i sig anses ge viss skyddande effekt. Likt amningens effekt inte är totalt accepterad så är det faktiskt inte alla läkare som rekommenderar napp heller eftersom inte alla studier påvisar skyddande effekt genom napp heller. Men visst, man kan ju som förälder överväga helamning eller napp som profylax mot psd, det jag säger är att det nog är hugget som stucket vilket man faktiskt väljer. Napp har inga fördelar jämfört med amning, det är en myt i så fall.
    Fast nu okar ju iofs samsovning risken for PSD, men det ar inte det vi diskuterar. Alla gor som de vill, och sa lange man kanner sig nojd med sitt val blir det sakert bra. Har rekommenderas bade helamning i sex manader (fast inte pga av PSD, utan for att det anses vara den basta maten till bebisen i borjan) OCH napp (pga PSD). (Dessutom ny madrass till varje barn, egen sang, rygglage, ingen rokning i familjen, svalt i sovrummet, ingen kudde, placera bebisen med fotterna vid fotandan i sangen for att den inte ska fa tacket over ansiktet mm mm for att minska risken for PSD. Dessa rad bygger pa vetenskapliga studier, sa jag ser ingen anledning att betvivla dem.) Tack for mig.
  • k girl
    Vaniljkex skrev 2010-05-12 22:49:54 följande:
    Fast nu okar ju iofs samsovning risken for PSD

    Det här är de officiella svenska rekommendationerna: Den nya rekommendationen är att barnet sover i egen säng, men att det kan sova tillsammans med föräldrarna under förutsättning att föräldrarna inte har använt alkohol eller tobak och att sängen är bred och sval (särskilt bäddsoffa har visat sig öka risken).
  • k girl

    Måste hur som helst säga att jag tycker att det är ganska fult att gå in i en tråd där en mamma och hennes man skriver att de bestämt sig för att inte ge barnet napp och "upplysa" dem om att napp minskar risken för plötslig spädbarnsdöd. Du konstaterar ju själv att man är nojig som nybliven mamma och de flesta vill nog göra det bästa för sina barn. Själv mådde jag SKITDÅLIGT för att mitt barn vägrade napp och egen säng och hade inte behövt salt i såren.

    För att bemöta dina övriga påståenden så ja, napp kan orsaka nappbett och ja, napp kan orsaka en försenad språkutveckling. Som du förstår utgör inte din dotter något direkt statistiskt underlag, lika lite som jag kan säga "det är struntprat med att samsovning ökar risken för PSD, min son samsover med oss utan att någonting hänt".

  • Anaiah
    Vaniljkex skrev 2010-05-12 22:49:54 följande:
    Det är inte PSD tråden handlar om överhuvudtaget, men bara som fotnot - nej, säker samsovning minskar risken för psd

    I vilket fall som helst så riskerar man inte sitt barns liv eller livskvalitet bara för att man inte använder napp. Det är det som är kontentan.
  • Anaiah
    k girl skrev 2010-05-13 01:41:28 följande:
    Måste hur som helst säga att jag tycker att det är ganska fult att gå in i en tråd där en mamma och hennes man skriver att de bestämt sig för att inte ge barnet napp och "upplysa" dem om att napp minskar risken för plötslig spädbarnsdöd. Du konstaterar ju själv att man är nojig som nybliven mamma och de flesta vill nog göra det bästa för sina barn. Själv mådde jag SKITDÅLIGT för att mitt barn vägrade napp och egen säng och hade inte behövt salt i såren. För att bemöta dina övriga påståenden så ja, napp kan orsaka nappbett och ja, napp kan orsaka en försenad språkutveckling. Som du förstår utgör inte din dotter något direkt statistiskt underlag, lika lite som jag kan säga "det är struntprat med att samsovning ökar risken för PSD, min son samsover med oss utan att någonting hänt".
  • KretaJo

    Din svärmor är svartsjuk, hon vill vara viktigare för din dotter än vad hon i nuläget är. Säg till henne att när dottern blir större blir det annorlunda, men just nu är du viktigast. Du har maten, du är tryggheten osv. Skulle hon få sticka in handen i magen för att kela när hon ännu låg där inne också. Låt henne hålla dottern så mycket som känns bra så att hon känner sig delaktig, men du sätter gränserns!

    Om det inte blir bättre så undvik svärmor så mycket du kan tills dottern är större. Du är nybliven mamma och behöver tid att vänja dig vid det utan att andra ska försöka ta över.

    Att inte ge napp är väl inte elakt?? Min dotter ville aldrig ha napp, så du kan ju köra med att hon inte tar den, om det nu skule vara jobbigt att hävda din sak om och om igen.

    Stå på dig!


  • Trynträ

    Lyssna inte så mycket på din svärmor och vad andra säger. Gör det som känns bäst för dig. Om du inte har nåt emot att hon snuttar så låt henne snutta men låt definitivt inte bäbisen snutta på nån annan.

    Jag föredrog napp för att mina bröst inte pallade alla snuttningar. Fick mjölkstockning jätteofta och sen blev hon lugnare med napp. Tog dock fyra månader innan hon öht tog en napp så alla bäbisar vill ju dessutom inte ha napp.

    Funkar det bra som ni har det nu så tycker jag absolut du ska fortsätta så. Din svärmor har som du säger aldrig ammat så hon kan ju inte ens uttala sig om hur det funkar att amma. Stäng av öronen när hon pratar och be din sambo prata med henne om att du blir ledsen när hon håller på som hon gör. Det kan ju sluta med att du inte vill träffa henne med bäbisen om hon fortsätter som hon gör.

  • Trynträ
    lövet2 skrev 2010-05-10 23:31:44 följande:
    Nja, en napp är ju egentligen till för att mamman ska slippa ge sitt hungriga barn mat. Så man kan ju undra vem som är en dålig mamma i det fallet ... ?
    Menar du att alla bäbisar som vill snutta är hungriga? Tror nog du får tänka om lite där. Tutte kan lika gärna vara tröst som mat.
  • Trynträ
    Neea skrev 2010-05-11 14:22:21 följande:
    Tyvärr så skämtade hon INTE!! Jo jag börjar misstänka att hon är väldigt svartsjuk. Det känns som om hon tycker och tror att Nova är mitt, min sambos OCH hennes barn. Inte att hon "bara" är farmor. Än har det bara gått 3 veckor men redan så är det mkt problem med svärmor tycker jag. Hon har börjat att bara komma hem hit utan att ringa innan, vilket är nästan varje dag. När Nova sover vill jag också passa på att sova, men nejdå, då ska svärmor stanna tills nova vaknar så att hon kan gosa, byta blöja m.m. Vilket känns så himla tråkigt när allt annat fungerar så fint :(
    Kan inte din sambo säga åt henne att så beter man sig inte? Du behöver ju sova när lillan sover och det måste hon respektera.
Svar på tråden Ingen napp till bebis= dålig mamma?