• Anonym (Svärd­otter)
    Äldre 12 May 15:11
    2495 visningar
    11 svar
    11
    2495

    Påträngande svärföräldrart

    Jag har problem med mina svärföräldrar som jag inte vet riktigt hur jag ska lösa på ett smidigt sätt.
    Ändå sedan vår son föddes för två år sedan så kräver de att få komma till oss och "hälsa på" minst varannan månad. De bor ca. 60 mil bort. Av olika anledningar så har de lyckats få igenom detta sen sonen föddes. Men nu känner jag att jag inte orkar ha det så längre.
    Vi bor i en liten 2:a på ca 55 kvm, att bo fyra personer samt ett barn på den ytan blir mycket trångt och påfrestande. Vid två tillfällen har de stannat hos oss i tio dagar!! Jag var nära att bryta ihop varje dag under den perioden.
    När jag nämner detta "dilemma" för utomstående så säger de oftast att det måste vara jätteskönt för oss att "få hjälp" hemma på det sättet varannan månad. Få avlastning och kunna vila ut. Men så är det INTE kan jag säga. När de är här så beter de sig som att detta är ett hotell. De går upp tidigt på morgonen (kl 6) före vår son som går upp mellan 7-8 på helgerna. Eftersom vi bor så trångt så är det ju definitivt helt omöjligt för oss att sova vidare. Sedan ska de ha frukosten framdukad, de "beställer" ägg av mig som de vill ha tillreda på olika sätt. Efter frukosten dukar jag eller min man undan medan de sitter i soffan.
    Samma sak med lunch och middag. Den tillreder oftas jag. De kan på sin höjd skala några potatisar.
    Och avlastning med sonen?? Glöm det. De är inte intresserade av att leka med honom eller någonsin gå till lekparken. Det är alldeles för farligt där. Om de ska "leka" med honom så får han sitta i svärmors knä och så kan de sjunga eller läsa en bok kanske. Vilket han gillar, i ca 5-10 min, sedan blir han uttråkad på dagarna.
    Ska de gå ut med honom så får han inte gå själv eller springa runt i lekplatsen. Det är "finpromenader" i vagnen som gäller. Det är inget fysiskt fel på mina svärföräldrar utan de är pigga individer på strax över 60.
    Vidare så kan de inte låta bli att "ta över" i vår uppfostran av sonen när de är här. Han får inte kladda ner sig utan ska torkas efter varje tugga som han tar. Han får inte äta äpplen för de kan han sätta i halsen. Han får heller inte äta kex eller någonting överhuvudtaget som kan innebära en "risk" för honom. Att detta går bra i vanliga fall är något som de inte verkar ha funderat på. När sonen tar sig fram i vår lägenhet så springer svärmor före honom och liksom ställer sig för att hörn som han eventuellt skulle kunna trilla på. Bokhyllor, bord, dörrkarmar osv. Det blir en väldigt stressad situation för oss.
    Nu var det en månad sedan de var här och de vill veta när de kan komma i juni (de ska även komma i augusti och då stanna i en vecka). Jag känner att jag inte orkar ha det så. Min man håller med mig och blir även han stressad av att ha dem här och tycker att det är påfrestande på alla sätt och vis. Hur har ni andra det? Någon som varit i samma situation?
    Jag vet inte hur jag ska kunna säga ifrån till dem utan att såra dem. Ta in på hotell skulle de aldrig göra, då sover de hellre i bilen. Varför vet jag inte. De har gott om pengar. Vad ska jag göra i denna situation?

  • Svar på tråden Påträngande svärföräldrart
  • Lize
    Äldre 12 May 15:16
    #1

    din stackare!
    Vet inte vad jag ska ge för råd, men du är inte ensam.
    Jag bor med mina... jämt. Och är inte jättelycklig över det direkt.

    Prata ihop er, du och din sambo, och möt dom ihop.
    Och.... LYCKA TILL!

  • Anonym
    Äldre 12 May 15:25
    #2

    Först och främst så är det din mans uppgift att säga till dom, gör du det så blir allt bara fel.

    Men säg till dom att ni vill gärna ha dom på besök men ni tycker det är för trångt och jobbigt så vill dom hälsa på så får dom boka hotell. Din man borde också nämna för sina föräldrar att det blir för mycket arbete för dig då du är redan sönder sliten som nybliven mamma, och att han tycker väligt synd om dig när ni har gäster på besök och du måste laga mat för alla. På grund av detta hoppas han att föräldrarna kan boka in på hotell så blir det smidigare för alla.

    Vad tror du dina svärförädrar skulle säga om din man sa så till dom ?

  • Äldre 12 May 15:27
    #3

    Vad tycker sambon om arrangemanget?
    Du och han måste först och främst enas om hur NI vill ha det.

    Några tips inför svärföräldrarnas nästa besök;

    1) Eget boende. De får ta in på hotell, vandrarhem eller en camping-stuga när de hälsar på om de ska stanna sådär länge. De borde förstå själva att det blir trångt med fyra vuxna och ett barn i en liten tvåa.
    Om de bor någon annanstans kommer många problem med vardagen att lösa sig. Ni kommer att ha möjlighet att ha mornar och/eller kvällar ifred och kommer inte att behöva anpassa hela dagarna efter hur de vill ha det, vad barnbarnet ska få äta mm, och det kommer att bli mer naturligt att även mötas någon annanstans än i er lägenhet. Och de behöver självklart inte ha någon egen nyckel och kan därmed inte komma och gå som de vill.
    Och sover de hellre i bilen så låt dem få göra det. Det är inte ditt ansvar att de ska få sova bekvämt utan deras eget val om de vill sova i bilen eller i en riktig säng.

    2) Begränsa tiden. Ha annat att göra. Boka in lekträffar eller ha bara saker som ni vill göra 'som vanligt' som t.ex. öppna förskolan, ett besök på biblioteket då och då, fika med en kompis, lekdejt för sonen med en kompis hos er eller hos någon annan osv.
    Är ni inte tillgängliga för dem hela tiden blir det inte lika roligt för dem att stanna så länge och kan även göra stunderna ni är tillsammans lite roligare. Gör det formellt och bjud in dem till en 'tvårätters middag hos oss på fredag kväll' eller 'picknick vid lekparken' eller vad ni nu vill hitta på.

    3) Låt dem umgås med barnbarnet!
    Ja, det blev en liten känga till dig TS, men det är ju ändå därför de kommer dit, och så länge de inte gör något värre än tråkar ut barnbarnet så är det ju inte så farligt. Det vore värre om de tog med honom på äventyr som vore rent ut sagt farliga för honom.
    Och självklart ska de inte vara med barnbarnet dygnet runt. Gör det till 'avsedda stunder' istället för att de ska ockupera ert vardagagsrum dygnet runt i över en vecka.

  • Puls
    Äldre 12 May 15:32
    #4

    Åk iväg själv, du och din man, vilket gyllene tillfälle ni har för egentid där.
    Stanna ett dygn och var sociala, sen drar ni och lämnar jobbet och ansvaret kvar till svärföräldrarna.

    Ni får en säkert välförtjänt semester och något säger mig att det dröjer ett tag innan ni får se svärföräldrarna i hushållet igen.

  • Rakad Apa
    Äldre 12 May 15:39
    #5

    Skulle aldrig stå ut med detta... det enda att göra är ju att ta ett samtal med dem och berätta hur ni känner

  • Matill­in
    Äldre 12 May 15:45
    #6

    Ojoj, jag förstår att det är tufft.
    Speciellt det med att dom kommer till er och tror dom är på hotell
    Mina föräldrar bor 45 min härifrån och är ofta hos oss, men tilläggas bör att vi har 137 kvm villa med eget rum för gästerna.
    Oftast vaknar dom tidigt men hörs inte och tar ofta barnen när dom vaknar om jag vill sova lite längre.
    Dom lagar egen frukost, oftast till barnen med, diskar, städar och hjälper till med saker här hemma hos oss.
    Jag pluggar om dagarna så det är en stor avlastning när dom här just för att dom hjälper till med så mycket som annars hade varit mitt jobb.
    Be din man prata med dom.
    Säg att det är påfrestande att ha dom där länge med tanke på boytan och att påpeka för dom att du får göra dubbelt jobb när dom är där eftersom du då ska laga mat till 2 stycken till och disk och allt vad det innebär.
    Man tycker ju att vuxna människor borde inse det själva men alla är ju inte så clever
    Lycka till.

  • Anonym (Svärd­otter) Trådstartaren
    Äldre 12 May 15:46
    #7

    Hej!
    Ja, jag kan hålla med om att det är min man som ska ta det samtalet. Dock så vet jag att om han talar med dem om detta så kommer de genast att höra av sig till mig och fråga om det är sant som han säger, eller om han inte överdriver.
    Visst skulle vi kunna be dom ta in på hotell, men det kommer de inte att göra. De kanske kommer säga att de ska ta in på hotell och sen komma hit i alla fall och säga att de stannar bara en natt då, och åker hem dagen efter. De kan vara ganska fräcka på det sättet. De säger hela tiden att det inte är några problem för dem att bo trångt när de är här. Tror inte riktigt att de tänker på att sätta sig in i vår situation.
    Precis så som du skriver NadiaMi, försöker vi göra just nu. Planera in massa aktiviteter som vi kan göra, tillsammans med dem visserligen, men så slipper vi sitta och trängas i lägenheten då de är här. Men de är båda två mycket stressade i sina personligheter och utflykter och dyl. blir då ofta inte roliga, utan bara jobbiga, eftersom det är så mycket farligheter överallt. Tex. på junibacken.
    Självklart ska mina svärföräldrar få umgås med sitt enda barnbarn, men jag anser att detta som de har bestämt, att de ska komma varannan månad, blir för mycket. Jag är helt knäckt efter deras besök.

  • Äldre 12 May 15:55
    #8

    Men varför går ni med på att de får stanna "dendär enda natten" hos er då?
    Ska de ändå bara stanna en natt så kan de väl ändå ta in på ett hotell i närheten?

    Börja redan nu med att skicka en lista på bra hotell i närheten av er som de kan ta in på nästa gång de hälsar på. Och låt dem vara själva med sonen under någon av utflykterna - för ni åker ju ändå hem till er sedan och de tillbaka till hotellrummet.
    Förbered dem i god tid, och när de kommer så stå fast vid vad ni har sagt tidigare.

    Skulle de säga att de inte har något emot att bo trångt så säg lika fräckt tillbaka att de kanske inte har det men NI vill ha det utrymme ni är vana vid nu när sonen har blivit lite äldre och kan röra sig mer fritt i hemmet. Och ni har ju förvarnat dem i flera veckors tid nu att de skulle få bo på hotell nästa gång de hälsade på, och vill de ha listan på hotell igen så har ni en liggande på köksbänken utifall de skulle ha glömt den ni skickade tidigare, och vill de ha en vägbeskrivning så kan det också ordnas med dendär stadskartan ni fixade tidigare med hotellen tydligt utmärkta på kartan med samma numrering som på listan.

    Varför inte behandla dem som de behandlar er?
    Som Dr. Phil säger så visar ju folk hur de vill bli behandlade, och dina svärföräldrar verkar be om att bli lite fräckt runtskuffade.

  • Anonym (medsy­ster)
    Äldre 12 May 15:56
    #9

    Om de våldgästar er så låt dem sova i vardagsrummet och inte överdrivet bekvämt. Varför kan inte ni resa till dem varannan gång? Eller varför säga rent ut att era rutiner för barnet inte fungerar när det blir så rörigt och att det finns ett trevligt hotell/vandrarhem. Det är ert hem och de kränker att komma och kräva att få stanna över natten. Det kallas härskartekniker att köra över någon så som de gör. De ignorera er och era behov.

  • Anonym (Svärd­otter) Trådstartaren
    Äldre 12 May 16:05
    #10

    Hej!
    Ja både jag och min man är nog helt enkelt för dåliga på att stå på oss. Vilket såklart inte är bra i längden. Jag känner att jag börjar bli mer och mer arg på mina svärföräldrar och hyser lite agg mot dem, vilket skulle kunna undvikas av att vi börjar stå på oss mer.
    Den enda lösningen är nog att göra som du skriver NadiaMi.

    (Medsyster), vi reser till dem ganska ofta, i alla fall 3-4 gånger om året. Och under sommaren är vi där minst en vecka. Under den tiden är det vi som lagar mat och plockar undan.
    Vi ska åka dit nu i sommar och då funderar jag på om inte vi själva ska ta in på hotell.

  • Anonym (medsy­ster)
    Äldre 13 May 07:56
    #11

    Det låter som om dina svärföräldrar tycker att de ska passas upp på. Min mamma tar alltid hand om barnbarnen när hon är med dem. Lagar gärna mat eller har med sig. Hon kommer ju själv ihåg att det är jobbigt med småbarn. Mina föräldrar brukar fixa veden när de är hos brorsan då de som pensionärer har gått om tid. De bjuder ofta oss på restaurang eller kafe.
    Så dina verkar inte veta hur man beter sig

Svar på tråden Påträngande svärföräldrart