• Förlos­snings­pedago­gen
    Äldre 17 May 08:34
    1838 visningar
    1 svar
    1
    1838

    Orolig

    Hej!
    Jag kan verkligen förstå din oro! Det är inte så vanligt att man inte känner av värkarna på det sätt som du beskriver, men det händer. Faktum är att vår vanliga mensvärk är en slags värkar, dvs livmodermunnen öppnar sig för att släppa ut det som skulle ha blivit moderkakan. Det är det som känns som den välbekanta molande känslan.

    Så hur kan det komma att bli nästa gång? Det är snart dags och du känner molvärk. 5 juni är här när som helst. Även om du gick över tiden förra gången kan det hända att bebisen vill ut snabbare den här gången. Jag tycker alltid att det är bra att vara förberedd.

    Det brukar gå snabbare andra gången.

    Åk hellre in en gång för mycket än en gång för lite, om du känner dig osäker på om det har börjat. Tänk även tanken att du kan komma att föda hemma. Det som händer då är att din partner ringer till kliniken eller till 112 och samtidigt som de skickar över en ambulans får ni coachning via telefon. Det brukar gå bra! Vår egen kursadmininistratör på Profylaxgruppen födde hemma på hallgolvet... Hon berättade att det var jobbigt ända tills dess att hon gillade läget om att hon inte skulle hinna in! "Sen hade jag min drömförlossning på hallgolvet - min man bakom mig och en ambulansman framför som jag tog spjärn emot..."

    Lycka till!

    Kram
    Anna

Svar på tråden Orolig