• Äldre 17 May 14:25
    13754 visningar
    9 svar
    9
    13754

    Hjälp, vad tusan betyder det att caputkärnan är mindre?

    När min son föddes hade han en sned stjärtskåra och nu när han fyllde ett år röntgade de honom för att se vad det kunde vara. Idag blev vi kallade och fick veta att hans vänstra caputkärna är lite mindre... Han kommer snart att kallas till barnortopeden så då får vi troligtvis veta lite mer.

    Har någon hört talas om det tidigare och berätta gärna om era erfarenheter isåfall.

  • Svar på tråden Hjälp, vad tusan betyder det att caputkärnan är mindre?
  • Mamaii­a
    Äldre 17 May 16:48
    #1

    Caput = latin för -huvud eller övre del.

    Utifrån den väldigt knapphändiga information man får i ts kan jag bara gissa.
    Kan det vara så att man menar att caput femoris (lårbenshuvudet) är mindre på vänstersidan och orsakar felställningen?

    Får jag fråga varför ni inte frågade läkaren när ni ändå var där, om ni inte förstod vad som menades med detta?


    ♥ ♀ född 2oo9-12-o8 ♥ Jag har den finaste titel en människa kan få - Mamma.
  • Äldre 17 May 20:25
    #2
    Maaaaa skrev 2010-05-17 16:48:23 följande:
    Caput = latin för -huvud eller övre del.Utifrån den väldigt knapphändiga information man får i ts kan jag bara gissa.Kan det vara så att man menar att caput femoris (lårbenshuvudet) är mindre på vänstersidan och orsakar felställningen?Får jag fråga varför ni inte frågade läkaren när ni ändå var där, om ni inte förstod vad som menades med detta?
    Tack för ditt svar.

    Vi har en läkare med utländskt bakgrund och därför förstår jag inte allt han säger när det handlar om medicinska termer. Och när jag bad honom förklara lite närmare så sa han att benet var tunnare på ena sidan och att det skulle följas upp på barnortopeden. Han svarade inte på vilka åtgärder man brukar vidta om det visar sig bli värre. Det han sa var att vi skulle ge honom bra mat, mycket sömn och vara utomhus mycket (vilket han redan får/gör).
  • Äldre 17 May 20:30
    #3

    Håller med Maaaaa om att det måste vara caput femoris som avses.  Stämmer det att det var bäcken/höft som röntgades?

    Barnläkare och BVC-läkare undersöker regelmässigt småbarns höftleder eftersom det inte är alltför ovaligt med (milda) deformationer av höftleder. Såvitt jag minns är det väl grunda höftledspannor, alltså den "grop" i bäckenbenet som höftkulan (=caput femoris) vilar i, som är det man vanligen letar efter.

    Vad din läkare avser med "caputkärnan" är dock mera kryptiskt för mig. Begriper inte riktigt vad som menas med det. Bra att ni blev remitterade till barnortoped för en koll!


    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Mamaii­a
    Äldre 17 May 22:39
    #4
    Doktorn skrev 2010-05-17 20:30:35 följande:
    Vad din läkare avser med "caputkärnan" är dock mera kryptiskt för mig. Begriper inte riktigt vad som menas med det.
    Säger detsamma. Den benämningen har inte jag hört förut tror jag.
    ♥ ♀ född 2oo9-12-o8 ♥ Jag har den finaste titel en människa kan få - Mamma.
  • Äldre 18 May 13:14
    #5
    Doktorn skrev 2010-05-17 20:30:35 följande:
    Håller med Maaaaa om att det måste vara caput femoris som avses.  Stämmer det att det var bäcken/höft som röntgades?Barnläkare och BVC-läkare undersöker regelmässigt småbarns höftleder eftersom det inte är alltför ovaligt med (milda) deformationer av höftleder. Såvitt jag minns är det väl grunda höftledspannor, alltså den "grop" i bäckenbenet som höftkulan (=caput femoris) vilar i, som är det man vanligen letar efter.Vad din läkare avser med "caputkärnan" är dock mera kryptiskt för mig. Begriper inte riktigt vad som menas med det. Bra att ni blev remitterade till barnortoped för en koll!
    Tack för ditt svar.
    Ja det stämmer att det var bäcken och höft som röntgades. Han visade mig på datorn svaret från röntgenoch där stod det "vänster caputkärna lite mindre" och som jag förstod det så är benet tunnare eller mindre utvecklat än på den högra sidan. Vilket i sin tur kan göra att han kanske belastar vänster sida mindre och så utvecklas det ännu sämre. Men jag fick aldrig något svar på vad dom gör åt det om det skulle hända. Just nu går han och springer bra, kanske är han lite lite stapplande/haltande men det är väl alla ettåringar..? Ucsh man blir så orolig :(
  • Äldre 31 May 22:15
    #6
    dessiboll skrev 2010-05-18 13:14:01 följande:
    Tack för ditt svar. Ja det stämmer att det var bäcken och höft som röntgades. Han visade mig på datorn svaret från röntgenoch där stod det "vänster caputkärna lite mindre" och som jag förstod det så är benet tunnare eller mindre utvecklat än på den högra sidan. Vilket i sin tur kan göra att han kanske belastar vänster sida mindre och så utvecklas det ännu sämre. Men jag fick aldrig något svar på vad dom gör åt det om det skulle hända. Just nu går han och springer bra, kanske är han lite lite stapplande/haltande men det är väl alla ettåringar..? Ucsh man blir så orolig :(
    Så var det för våran dotter också. Hon föddes med vänster höft luxerad och höger höft gick lätt att luxera. Hon fick von Rosen-skena och sen på 6-månaders kontrollen upptäcktes en skugga på vänster höft. Skickades till Umeå till ortoped och fick veta att Caput-kärnan var liten och "höftledspannan" var nära på obefintlig. Hanna fick en orthos (finns bilder på henne med orthosen i mitt galleri under Hanna tror jag) när hon var 8 månader och precis lärt sig gå. Den orthosen hade hon i precis ett år och sen blev det några år med efterkontroller. 4 år gammal fick hon veta att hon var bra!  :)
    Så min gissning är att ditt barn får en orthos så att caput och pannan får en chans att utvecklas som det ska om det går.

    Lycka till och du får gärna ställa frågor och babblar med mig om det är något om höftleder och orthoser du undrar. Vet jag så svarar jag!  :)
    Hanna 050511 & Elias 090910
  • Äldre 2 Jun 23:04
    #7
    musli skrev 2010-05-31 22:15:01 följande:
    Så var det för våran dotter också. Hon föddes med vänster höft luxerad och höger höft gick lätt att luxera. Hon fick von Rosen-skena och sen på 6-månaders kontrollen upptäcktes en skugga på vänster höft. Skickades till Umeå till ortoped och fick veta att Caput-kärnan var liten och "höftledspannan" var nära på obefintlig. Hanna fick en orthos (finns bilder på henne med orthosen i mitt galleri under Hanna tror jag) när hon var 8 månader och precis lärt sig gå. Den orthosen hade hon i precis ett år och sen blev det några år med efterkontroller. 4 år gammal fick hon veta att hon var bra!  :)
    Så min gissning är att ditt barn får en orthos så att caput och pannan får en chans att utvecklas som det ska om det går.

    Lycka till och du får gärna ställa frågor och babblar med mig om det är något om höftleder och orthoser du undrar. Vet jag så svarar jag!  :)
    Hanna 050511 & Elias 090910
    Åh tusen tack för ditt svar. Äntligen någon som har erfarenhet av det här. Vad beyder det att höfterna är luxerade? Dom har inte sagt något om hans höfter är luxerade eller ej... Om två veckor har vi fått tid på ortopeden för honom och då får vi väl veta lite mer, men man blir ju så himla nervös. Hur är den där skenan, kan dom röra sig i dom? Är Hanna helt bra nu?
  • Äldre 3 Jun 07:47
    #8
    dessiboll skrev 2010-06-02 23:04:27 följande:
    Åh tusen tack för ditt svar. Äntligen någon som har erfarenhet av det här. Vad beyder det att höfterna är luxerade? Dom har inte sagt något om hans höfter är luxerade eller ej... Om två veckor har vi fått tid på ortopeden för honom och då får vi väl veta lite mer, men man blir ju så himla nervös. Hur är den där skenan, kan dom röra sig i dom? Är Hanna helt bra nu?
    Luxerad betyder ur led. Hanna lärde sig gå och springa med orthosen, inga problem! Såg lustigt ut i och med att höft och knä är i 90 graders vinkel nästan men det var helt ok!
    Hanna är frisk helt och hållet med förbehållet att hon KAN få förslitningar i 40 - 50 års åldern möjligen men inget de kan säga med säkerhet. Helt ok för oss!
    :)
    Hanna 050511 & Elias 090910
  • Wed 15 Dec 2021 06:51
    #9

    Hur gick det för er ts? Min son har oxå sned stjärtskåra

Svar på tråden Hjälp, vad tusan betyder det att caputkärnan är mindre?