• vadskajaghetadå

    Vilka är ni som inte vill ombilda till BR? VARFÖR??

    Varför??
    Jag är så förbannad så jag kokar, dessutom finns det en förening som heter "rädda XXX" (orten jag bor på) och de går runt och sätter upp lappar, jag är självfallet emot våld men jag vet inte vad jag gör om jag får syn på en, spontant känner jag för att slå en stekpanna i hans skalle eller så så jag hoppas dom inte dyker upp här.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-18 12:54

    var har jag skrivit att det BARA ska finnas BR? allt säljs dessutom inte ut så ni kan vara lugna!

    vi får 20.000 att använda i hemmet, sen kan man alltid ta lite mer i lån då värdet ofta är högre, hur mycket exakt det är vet jag inte men det kommer vi göra.

    sen kan man ju undra hur bra folk har det egentligen, som vår lägenhet t. ex för ett par år sen hade vi ett handfat med en kall och en varmvattenkran, när jag råkade tappa en tvålskål på den vart det ett stort hål i som byggdes år 1950!! dessutom var det massa sprickor i.
    vi fick betala för det jävla handfatet!

    *vårt kylskåp, hur stort var det? kyl OCH frys 1 meter.
    vi ville ha ett som "alla andra" snickeriet och allting fick vi betala själva. i dag har vi en helt okej kyl + frys men ändå inte lika stor som de flesta har. vi betalar extra.

    *spisen får man ny efter typ 20 år, den är mycket att hurra för så den vi har nu med keramikhäll betalar vi extra för.

    *elkontakter som saknas överallt betalar vi extra för.

    * säkerhetsdörrar 200 kr per månad

    * luckor tog vi som tillval, ÄVEN fast de inte tillhör OSS fick vi betala massa tusen OCH ett tillägg på hyran.

    finns hur mkt som helst, har fler grannar som klagat på hur lite sthlmshem gjort under alla år, ändå har vi det bra som bara kan boka på nätet så kokommer dom på satt tid dagen efter, har en superbra tvättstuga som man bokar på nätet, allt är itne dåligt men att sitta ch säga att det är så jävla billigt och bekvämt i alla hyresrätter är bullshit!

    det finns ALLTID bra och dåliga HR+BR, era erfarenheter säger egentligen inte ett skit för man kan inte se på det så generellt precis som med vår lägenhet.

    Nä man ska sitta där solidarisk och tänka på alla som det är så synd om mer era betalningsanmärkningar och allt ni dragit på er, troligtvis får ni ändå ta lån då bankerna är väldigt generösa när det gäller denna typen av lån, man behöver inte nån kontantinsats heller och som jag sa behöver inte kontraktinnehavaren stå på lånet.

    enda chansen många har att flytta till nåt större eller förbättra sin ekonomi, få fixa sitt drömkök what ever...
    det ska man tacka nej till.

    dessutom är det ju "bara" 67% som måste rösta ja, det är ändå en hel del som kan rösta nej (eller ja) och fortfarande hyra och leva i princip som ni gjorde innan.

    vi kommer ha firmor att ringa om det börjar läcka vatten. och ni som snackar om kyl,frys och spis går sönder, hur ofta gör dom det? jag har då aldrig vart med om det, sånt finns det dessutom ofta bra garantier för när man köper.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-20 12:37

    KListrar in detta i TS.

    Jag tycker för övrigt också att den ideologin är fel, att vi ska kunna sko oss på andra som får köpa för mer än det dubbla m2 priset, men om det nu är så att man som oss vill bo kvar, vill vara med och påverka, vill kunna bygga om sitt kök, då anser några av er att vi lika väl kan köpa oss en annan BR för att vara lojala mot folket, när vi inte ens vill flytta.
    det är jäkligt lätt för er att sitta och säga som redan gjort erat val som de flesta av er verkar nöjda med.

    Moralpredikningar och pekpinnar, jag är helt plötsligt jätteblå och sniken.

    men tråden har vart till stor hjälp eftersom jag fått mer insikt hur andra tänker, även om jag inte tycker det är rättvist att personer som bott i "sämre" områden jämför sig med hela stockholm och hur svårt det var för dom och deras bekanta att sälja..undrar om ni överhuvudtaget läst de få positiva inlägg som tillkommit?
    nej ni ser bara till er och era erfarenheter.

  • Svar på tråden Vilka är ni som inte vill ombilda till BR? VARFÖR??
  • FallenMadonnaWithTheBigBoobies
    Argo skrev 2010-06-01 08:26:26 följande:
    Du pratar miljonprogram och sånt. Jag bor inte i Stockholm kanske jag bör påpeka. Jag har också bott i kommunala hyresbolaget i 15 år och under den tiden har jag sett badrum renoveras, stammar bytas, fönster bytas, fasader åtgärdas, ommålningar, vitvaror bytas osv. Aldrig har jag haft en hyreshöjning 35-40%. Och i den hus där sådant är gjort skiljer det fortfarande ca 2000:- för en lägenhet av motsvarande storlek i nyproducerade hus.
    Ja det kostar massor att bygga nytt. Min poäng är att det behövs både såna hyresrätter och billigare hyresrätter i äldre hus.
  • Mashenjka

    Ja som sagt, har förmånen att bo i en hyresrätt hos ett kommunalt bostadsbolag som utnämndes till landets näst bästa och som renoverar och sköter sitt bostadsbestånd ypperligt. Bolaget växer och frodas och hyresgästerna är nöjda. Bor i en ombyggd miljövänlig hyresrätt i ett 70-tals miljonprogram där hyrorna är rätt låga. Behövs det fler upplåtelseformer för socialt och etniskt blandat boende finns inga hinder att bygga bostadsrätter och villor istället för att avyttra den alltmer krypande allmänyttan.
    Bolaget och dess anställda samt en majoritet i fullmäktige vill inte ombilda och då kan man fråga sig vem som är ägare? Kommuninvånarna eller den moderata kommunstyrelseordförande?

    De som erbjuds att köpa vid ombildning köper inte "sitt" boende. Det är en falsk bild, allmänyttan byggdes tack vare skattesfinansierade byggsubventioner för många år sedan och varför ska den gemensamma egendomen överföras till privata fickor? Med samma resonemang skulle vi kunna sälja ut skolor till elever som för tillfället går där till ett underpris. Ops det händer i Stockholm. Och det är det jag menar är stöld, stöld från hela svenska folket till enstaka individer.
    Och jag kan intyga att jag arbetar för att det ska byggas fler bra och billiga hyresrätter i Sverige. Och delar lappar mot ombildningar tillsammans med den hemska "Hyresgästföerningen". Och hoppas innerligt att man efter 19/9 ändrar lagstiftningen, börjar bygga och stopar roffarmentaliteten.

  • Argo
    FallenMadonnaWithTheBigBoobies skrev 2010-06-01 09:03:46 följande:
    Det kommer inte att finnas kvar "billiga" hyresrätter i framtiden. Alla måste vara beredda att betala vad det kostar att bo och allt eftersom bostadsbeståndet måste rusatas upp kommer hyrorna att höjas.
     
    Det går inte att bygga billigt med mindre än att du tillåter billigare utländska entreprenörer (se Lex Laval, i Vaxholm), tummar på materialens kvalitet eller slopar en del av boverkets byggregler och normer (som kom till från politikerna eftersom man inte vill tillåta "undermåliga" bostäder som arbetarklassen skulle bli tvugna att ta).
  • vadskajaghetadå
    FallenMadonnaWithTheBigBoobies skrev 2010-06-01 06:59:49 följande:
    Men ni som säger att det byggs mycket nya hyresrätter. Ni har inte funderat över hur pass mycket dyrare hyran är i de nybyggda då? Jag hade aldrig haft möjlighet att bo i en sån. Det är inte alla som har typ 2000:- mer att lägga på hyra.
    har du funderat över varför hyrans är så låg på vissa ställen då? t. ex en kille jag skulle byta med inne i stan frrut, hyran låg strax under 4000, men det var ett jädra råttbo med dusch i källaren osv.

    vi har ingen hiss, ett gammalt orenoverat 50-tals hus som behöver stambytas (allt är inräknat) en trea på 75m2 hyra 5500 men då har vi massa tillval, så egentligen ligger den på 5000. hyran höjs hela tiden varje år dessutom.

    mamma bor i ett mindre fint område i älta, en liten tvåa, byggd på 70-talet med hiss, hyran ligger nu nära 6000, är det så värst billigt?

    kollade på arga snickaren för nån dag sen, han var då i vårt område och det handlade om ett extremt missskött fastighet och den privata hyresvärden var fruktansvärt usel,,,,där vill inte jag hamna när sthlmshem säljer ut.
  • vadskajaghetadå

    mammas lägenhet är inte skött av gamla hyresvärden, det var ofta klagomål.

  • Helle333
    sannispannisen skrev 2010-05-17 14:31:09 följande:
    Varför??Jag är så förbannad så jag kokar, dessutom finns det en förening som heter "rädda XXX" (orten jag bor på) och de går runt och sätter upp lappar, jag är självfallet emot våld men jag vet inte vad jag gör om jag får syn på en, spontant känner jag för att slå en stekpanna i hans skalle eller så så jag hoppas dom inte dyker upp här.TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-18 12:54var har jag skrivit att det BARA ska finnas BR? allt säljs dessutom inte ut så ni kan vara lugna!vi får 20.000 att använda i hemmet, sen kan man alltid ta lite mer i lån då värdet ofta är högre, hur mycket exakt det är vet jag inte men det kommer vi göra.sen kan man ju undra hur bra folk har det egentligen, som vår lägenhet t. ex för ett par år sen hade vi ett handfat med en kall och en varmvattenkran, när jag råkade tappa en tvålskål på den vart det ett stort hål i som byggdes år 1950!! dessutom var det massa sprickor i.vi fick betala för det jävla handfatet!*vårt kylskåp, hur stort var det? kyl OCH frys 1 meter. vi ville ha ett som "alla andra" snickeriet och allting fick vi betala själva. i dag har vi en helt okej kyl + frys men ändå inte lika stor som de flesta har. vi betalar extra.*spisen får man ny efter typ 20 år, den är mycket att hurra för så den vi har nu med keramikhäll betalar vi extra för.*elkontakter som saknas överallt betalar vi extra för.* säkerhetsdörrar 200 kr per månad* luckor tog vi som tillval, ÄVEN fast de inte tillhör OSS fick vi betala massa tusen OCH ett tillägg på hyran.finns hur mkt som helst, har fler grannar som klagat på hur lite sthlmshem gjort under alla år, ändå har vi det bra som bara kan boka på nätet så kokommer dom på satt tid dagen efter, har en superbra tvättstuga som man bokar på nätet, allt är itne dåligt men att sitta ch säga att det är så jävla billigt och bekvämt i alla hyresrätter är bullshit!det finns ALLTID bra och dåliga HR+BR, era erfarenheter säger egentligen inte ett skit för man kan inte se på det så generellt precis som med vår lägenhet.Nä man ska sitta där solidarisk och tänka på alla som det är så synd om mer era betalningsanmärkningar och allt ni dragit på er, troligtvis får ni ändå ta lån då bankerna är väldigt generösa när det gäller denna typen av lån, man behöver inte nån kontantinsats heller och som jag sa behöver inte kontraktinnehavaren stå på lånet.enda chansen många har att flytta till nåt större eller förbättra sin ekonomi, få fixa sitt drömkök what ever...det ska man tacka nej till.dessutom är det ju "bara" 67% som måste rösta ja, det är ändå en hel del som kan rösta nej (eller ja) och fortfarande hyra och leva i princip som ni gjorde innan.vi kommer ha firmor att ringa om det börjar läcka vatten. och ni som snackar om kyl,frys och spis går sönder, hur ofta gör dom det? jag har då aldrig vart med om det, sånt finns det dessutom ofta bra garantier för när man köper.TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-20 12:37KListrar in detta i TS.Jag tycker för övrigt också att den ideologin är fel, att vi ska kunna sko oss på andra som får köpa för mer än det dubbla m2 priset, men om det nu är så att man som oss vill bo kvar, vill vara med och påverka, vill kunna bygga om sitt kök, då anser några av er att vi lika väl kan köpa oss en annan BR för att vara lojala mot folket, när vi inte ens vill flytta.det är jäkligt lätt för er att sitta och säga som redan gjort erat val som de flesta av er verkar nöjda med.Moralpredikningar och pekpinnar, jag är helt plötsligt jätteblå och sniken.men tråden har vart till stor hjälp eftersom jag fått mer insikt hur andra tänker, även om jag inte tycker det är rättvist att personer som bott i "sämre" områden jämför sig med hela stockholm och hur svårt det var för dom och deras bekanta att sälja..undrar om ni överhuvudtaget läst de få positiva inlägg som tillkommit?nej ni ser bara till er och era erfarenheter.
    För att jag inte har råd att köpa. För att jag inte kan få lån eftersom jag har för lite egna pengar på banken. För att det är jäkligt gött att kunna ringa värden och tala om att spisen är sönder kom och byt ut den och jag ska inte behöva betala den själv om det inte är uppenbart att jag själv haft sönder den med flit. Sedan är olika hyresvärdar olika på den punkten. Skulle jag tappa en flaska i mitt badrumshandfat skulle jag definitivt få betala det själv nu eftersom badrummet renoverades strax innan jag flyttade in 2006. Ang ditt handfat - har du pratat med hyresgästföreningen om saken?
  • vadskajaghetadå
    Helle333 skrev 2010-06-01 12:02:28 följande:
    För att jag inte har råd att köpa. För att jag inte kan få lån eftersom jag har för lite egna pengar på banken. För att det är jäkligt gött att kunna ringa värden och tala om att spisen är sönder kom och byt ut den och jag ska inte behöva betala den själv om det inte är uppenbart att jag själv haft sönder den med flit. Sedan är olika hyresvärdar olika på den punkten. Skulle jag tappa en flaska i mitt badrumshandfat skulle jag definitivt få betala det själv nu eftersom badrummet renoverades strax innan jag flyttade in 2006. Ang ditt handfat - har du pratat med hyresgästföreningen om saken?
    ok..

    nä borde nog gjort det, tror att jag ringde och klagade till sthlmshem. ringde nog till pappa ändå han hade säkert kunnat fixat ett handfat till mig så han jobbar på sthlmshem men jag är inte sån.
  • vadskajaghetadå

    det är ju inte så bra för folk som jobbar åt värdarna dock, de får ju mindre jobb, fast de kanske de bara är glada över =P
    pappa går i pension snart.

  • Argo
    Mashenjka skrev 2010-06-01 09:54:13 följande:
    Ja som sagt, har förmånen att bo i en hyresrätt hos ett kommunalt bostadsbolag som utnämndes till landets näst bästa och som renoverar och sköter sitt bostadsbestånd ypperligt. Bolaget växer och frodas och hyresgästerna är nöjda. Bor i en ombyggd miljövänlig hyresrätt i ett 70-tals miljonprogram där hyrorna är rätt låga. Behövs det fler upplåtelseformer för socialt och etniskt blandat boende finns inga hinder att bygga bostadsrätter och villor istället för att avyttra den alltmer krypande allmänyttan. Bolaget och dess anställda samt en majoritet i fullmäktige vill inte ombilda och då kan man fråga sig vem som är ägare? Kommuninvånarna eller den moderata kommunstyrelseordförande? De som erbjuds att köpa vid ombildning köper inte "sitt" boende. Det är en falsk bild, allmänyttan byggdes tack vare skattesfinansierade byggsubventioner för många år sedan och varför ska den gemensamma egendomen överföras till privata fickor? Med samma resonemang skulle vi kunna sälja ut skolor till elever som för tillfället går där till ett underpris. Ops det händer i Stockholm. Och det är det jag menar är stöld, stöld från hela svenska folket till enstaka individer. Och jag kan intyga att jag arbetar för att det ska byggas fler bra och billiga hyresrätter i Sverige. Och delar lappar mot ombildningar tillsammans med den hemska "Hyresgästföerningen". Och hoppas innerligt att man efter 19/9 ändrar lagstiftningen, börjar bygga och stopar roffarmentaliteten.
    Som sagt, med mindre än att vi får veta vilket bostadsbolag det rör sig om går det inte att granska detaljerna. Kommunen lär i alla fall vara ägare till bolaget och vill styrelsen för fastighetsbolaget (en styrelse som normalt sett speglar den politiska majoriteten i kommunen) sälja så är det ägarens åsikt som gäller i frågan. Inte VD:ns. Inte hyresgästföreningens. Inte vaktmästarens.
     
    Det kan givetvis finnas mängder med orsaker till varför det inte går att blanda boendet i ett ett område som det TS bor i med mindre än att du säljer ut en del av det nuvarande kommunala beståndet.
     
    Det kan vara markbrist. Det kan vara så att detaljplanen inte tillåter ny bebyggelse. Att göra om detaljplaner och få genom bygglov är en process som idag tar flera år att genomföra (även utan överklaganden till varje instans). Det kan saknas finansiärer och kapital just där och då. Kort sagt så i ett område som det TS bor i är ofta det snabbaste och bästa sättet att bättre blanda boendeformerna att sälja av en del av det kommunala beståndet. 
     
    De pengar som det kommunala bolaget sedan får in investeras antingen i upprustnign av bef bestånd eller i nya projekt
     
     
    Ja har du inställningen att det handlar om "roffarmentalitet" och om du desutom jobbar för det socialdemokratiska Hyresgästföreningen då förstår jag att du blir sur när andra köper loss sina lägenheter.
  • nummerfem

    Varför SKULLE jag vilja? Jag bor i en hyresrätt som jag är mer än nöjd med, och jag äger redan ett sommarhus. Det räcker med en fastighet, låne- och skötselmässigt.

    Utgå inte bara ifrån dig själv och din egen situation.


    crede quod habes, et habes
  • Satisfaction

    Vill inte skotta snö på vintern eller klippa gräs på sommaren. Tycker det är super att ha en fastighetsskötare som tar fram trädgårdsmöbler och planterar i rabatter. Jag ringer om det är nåt och det blir fixat. Jag slipper gå på styrelsemöten, jag slipper engagera mig. Att vara hyresgäst är för mig att plocka russinen ur kakan. Jag vill inte lägga mig på kvällen och fundera på hur räntan påverkar min ekonomi, hur Greklands ekonomi påverkar min ekonomi. Jag betalar min hyra och det är bra med det.

  • FallenMadonnaWithTheBigBoobies
    Argo skrev 2010-06-01 11:05:50 följande:
    FallenMadonnaWithTheBigBoobies skrev 2010-06-01 09:03:46 följande:
    Det kommer inte att finnas kvar "billiga" hyresrätter i framtiden. Alla måste vara beredda att betala vad det kostar att bo och allt eftersom bostadsbeståndet måste rusatas upp kommer hyrorna att höjas.
     
    Det går inte att bygga billigt med mindre än att du tillåter billigare utländska entreprenörer (se Lex Laval, i Vaxholm), tummar på materialens kvalitet eller slopar en del av boverkets byggregler och normer (som kom till från politikerna eftersom man inte vill tillåta "undermåliga" bostäder som arbetarklassen skulle bli tvugna att ta).
    Som jag sa. Här sker underhåll utan chockhöjningar av hyran. Ja den höjs, men inte med de procent som du pratade om.
    sannispannisen skrev 2010-06-01 11:51:41 följande:
    har du funderat över varför hyrans är så låg på vissa ställen då? t. ex en kille jag skulle byta med inne i stan frrut, hyran låg strax under 4000, men det var ett jädra råttbo med dusch i källaren osv.

    vi har ingen hiss, ett gammalt orenoverat 50-tals hus som behöver stambytas (allt är inräknat) en trea på 75m2 hyra 5500 men då har vi massa tillval, så egentligen ligger den på 5000. hyran höjs hela tiden varje år dessutom.

    mamma bor i ett mindre fint område i älta, en liten tvåa, byggd på 70-talet med hiss, hyran ligger nu nära 6000, är det så värst billigt?

    kollade på arga snickaren för nån dag sen, han var då i vårt område och det handlade om ett extremt missskött fastighet och den privata hyresvärden var fruktansvärt usel,,,,där vill inte jag hamna när sthlmshem säljer ut.
    Och innan jag flyttade till hus tidigare i år bodde jag i en trea på 74 m2, hyran låg på ca 5100:-. Den var möjligtvis i behov av ny målarfärg i köket. Huset var från 40-talet och det var stambytt. Hade en oerhört fräsch kaklad tvättstuga bland annat. Motsvarade storlek på lägenhet i det mest nyproducerade huset i stan hade jag inte någonsin haft råd att bo i.
  • Argo
    FallenMadonnaWithTheBigBoobies skrev 2010-06-01 18:52:06 följande:
    Som jag sa. Här sker underhåll utan chockhöjningar av hyran. Ja den höjs, men inte med de procent som du pratade om.
    Då bor du, enligt min erfarenhet, hos ett relativt ovanligt kommunalt bostadsbolag.

    Den typen av höjningar jag talar om är det som sker när man efter årtionden av misskött underhåll (för att hålla hyrorna nere) gör en totalrenovering av bostäderna.

    "Lyxrenovering", brukar det kallas i lokaltidningen när de boende, med benägen hjälp av hyresgästföreningen, protesterar mot upprustningen.

    Här har vi en ganska typisk sådan situation:
    http://www.dn.se/sthlm/kraftiga-hyreshojningar-vantar-husby-1.892181
  • FallenMadonnaWithTheBigBoobies
    Argo skrev 2010-06-01 21:04:07 följande:
    Då bor du, enligt min erfarenhet, hos ett relativt ovanligt kommunalt bostadsbolag.

    Den typen av höjningar jag talar om är det som sker när man efter årtionden av misskött underhåll (för att hålla hyrorna nere) gör en totalrenovering av bostäderna.

    "Lyxrenovering", brukar det kallas i lokaltidningen när de boende, med benägen hjälp av hyresgästföreningen, protesterar mot upprustningen.

    Här har vi en ganska typisk sådan situation:
    www.dn.se/sthlm/kraftiga-hyreshojningar-vanta...
    Men här sker inte den typen av lyxrenoveringar. De brukar fixa badrummen och kakla m.m. i samband med stambyten i gamla lägenheter. Jag har bott i två identiska lägenheter i ett område här (husen bredvid varandra). Bodde först i den ena, flyttade till ett annat område och flyttade sedan efter två och ett halvt år tillbaka till grannhuset i första området. Under tiden jag bott i andra området hade det fixat stammar samt badrum. När jag kom tillbaka var hyran knappt 200:- högre. Vilket jag tycker är klart rimligt med tanke på bättre badrum och två års hyreshöjningar.
  • vadskajaghetadå

    iih i dag kl 19 är det dags, usch vad jag är nervös.
    haha jag har gått runt och satt upp lapparSkäms

  • vadskajaghetadå

    det känns ändå som att det skulle kunna bli ett ja, men har ört av andra att våra gata är lite sval.

  • riboflavin
    sannispannisen skrev 2010-06-21 22:22:14 följande:
    det blev ett ja
    Grattis, hoppas att ni får bra ränteavtal, så ni kan tjäna in lite innan räntorna går upp.
    Glöm nu inte att se till att ha ett litet extra sparkapital utifall något skulle hända, inte bra att låna upp mer när räntan förvänta gå upp.
    Var dessutom lite extra nog när ni tecknar ny försäkring, hellre lite dyrare som täcker mer, det är värt det i längden.
Svar på tråden Vilka är ni som inte vill ombilda till BR? VARFÖR??