• Stor mamma

Slavar- för eller emot

Vi har pratat ganska mycket om detta med slavar. Det har funnits i alla tider och existerar än idag på många håll.
    Detta var ett sätt att ställa människor under tak och för många var det ett alternativ att sälja sig när skulder eller annat gjorde att dom inte kunde föda sig själv.
    Men sen var det slaveri där man kidnappade folk och förslavade-då var det ju inte deras sätt att själva se det som lösning.

Vet inte men själv är jag emot slaveri.

Denna tråd handlar inte om att djur e förslavade, håll er till människan här tack

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Slavar- för eller emot
  • Stårschan

Tro det eller ej, men jag är faktiskt EMOT slaveri. Faktiskt.

I think we've finally reached the point in our society where 'celebrity' just means 'mammal'.
  • Snigelkotten

Vet att man inom islam tillåter slaveri, och att man alltså får ha slavar i muslimska länder.

Men var mer finns slaveriet?

• Clobberella

Det beror ju på hur man definierar slaveri. Om jag får mat och husrum i utbyte mot arbete så är väl det bättre än att inte ha något av det...
    Att kidnappa folk, ta dem långt hemifrån och sen se dem som ägodelar som ska skjutas om de rymmer, det är självklart fel... men det går inte att ge ett enkelt svar på frågan eftersom slaveri kan finnas i många former.

• Stårschan

Jag tycker att det är väldigt grundläggande moraliskt fel att en människa kan anse sig äga en annan människa. Arbete under slavlika förhållanden är ju en sak, men i begreppet slaveri ingår väl även ägorätten? Att den som äger slaven kan sätta upp regler för huruvida slaven får flytta, byta arbete samt bilda familj och behålla sina barn.

I think we've finally reached the point in our society where 'celebrity' just means 'mammal'.
  • Pickeli

Finns det verkligen folk som röstar FÖR rent slaveri? Skulle vara intressant att höra era argument på det.

Om man anväder ordet i dess rätta defenition dvs.

• Esther M

Eftersom jag tycker att alla människor har lika värde är jag emot slaveri.

• Doktorn

Att "sälja sig själv" som arbetskraft när man inte har annan inkomst är vad vi också kallar anställning.  Denna typ av "slaveri" har ingenting att göra med den rovdrift på människors kroppar och arbetsinsatser som än idag förekommer i form av bl.a. trafficking.

Jämförelsen mellan någon sorts "humanistiskt slaveri" som räddade utsatta människor från hungersnöd och "äkta" slaveri som företeelse haltar alltså betydligt. Det är i mina ögon oerhört nedvärderande för de individer, familjer och släker som blivit våldförda och tvingade i arbete, att ens försöka jämföra med de förmildrande omständigheter som gäller när man söker ett jobb för mat och husrum. Inte ens om man väljer att kalla det senare för slaveri.

Så, nej jag är inte emot att man söker jobb när man behöver en inkomst, och ja jag är emot slaveri i alla dess former.

Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • LindaJohansson81
    Doktorn skrev 2010-05-18 11:37:58 följande:
    Att "sälja sig själv" som arbetskraft när man inte har annan inkomst är vad vi också kallar anställning.  Denna typ av "slaveri" har ingenting att göra med den rovdrift på människors kroppar och arbetsinsatser som än idag förekommer i form av bl.a. trafficking. Jämförelsen mellan någon sorts "humanistiskt slaveri" som räddade utsatta människor från hungersnöd och "äkta" slaveri som företeelse haltar alltså betydligt. Det är i mina ögon oerhört nedvärderande för de individer, familjer och släker som blivit våldförda och tvingade i arbete, att ens försöka jämföra med de förmildrande omständigheter som gäller när man söker ett jobb för mat och husrum. Inte ens om man väljer att kalla det senare för slaveri. Så, nej jag är inte emot att man söker jobb när man behöver en inkomst, och ja jag är emot slaveri i alla dess former.
    Samma här!
Svar på tråden Slavar- för eller emot