• Anonym (orolig18åring)

    infektion efter abort

    Är en ung tjej som för ett tag sen gjorde en medicinsk abort på grund av att jag och min pojkvän kände oss allt för unga, inte ens gymnasiet har vi gått ut.

    Den själva abortdagen då jag kviterade var en torsdag och en vecka senare, på fredagen så var vi dumma och hade sex. Vi körde dock avbrutet men han var säkert inne i mig 5 min, och jag blödde inte färskt blod utan hade de senaste dagarna bara haft lite bruna flytningar.

    Kan jag fått en infektion?

    Någon som vet hur en infektion yttrar sig?

    Vilka symtomer får man?


    Nu idag är det precis 4 veckor sedan jag gjorde aborten och nu har jag mens, av mina p-piller som jag nu börjat med, och jag är lite öm vid troskanten då och då. Kan det vara tecken på infektion? :(

    Ska upp på gyn på återbesök på tisdag, kollar dom om man drabbats av infektion då?

    HJÄLP MIG! orolig

  • Svar på tråden infektion efter abort
  • Anonym (Tjej)

    Hej, jag har med gjort medisinsk abort och jag och min pojkvän kunde inte heller hålla oss så vi hade sex redan samma vecka, då med avbrutet samlag.
    Det viktigaste när vi hade det var att se till att han var helt ren där nere, helst duschad och bara med mild intimtvål och samma med  mig.

    Så längde du inte har ont mer än kanske mensvärk, och det inte luktar riktigt illa så är det nog ingen fara. Men se till att ni inte stoppar in fingar och att båda är rena när ni gör det.
    Om du ska till gyn kan du ju bara säga att du vill extra kolla där nere för att du haft lite ont, så kan ju gyn kolla så att det är okej.

    Ta hand om dig!

  • Anonym (orolig18åring)

    Kan tyvärr inte säga att vi var "nyduschade" för det skedde på en fest. Båda var lite onyktra och tänkte inte alls klart. Lätt att vara efterklok :( Men om man får en inffektion borde man ju haft feber och sånt och det har jag faktiskt inte.

    Men när du och killen hade sex, var ni rena och så? Fick du infektion?

    tack för ditt svar!

  • Anonym (Tjej)

    Okej, ja är har du fått en infektion får man feber och antagligen ganska ont.
    Vi hade sex flera gånger och jag fick aldrig infektion. Men som sagt man skall nog försöka att inte ha sex ändå.

  • Anonym (orolig18åring)

    jag har ont där nere om man trycker utanför trosorna, öm typ. sedan när jag böjer mig fram gör det ont :S

  • Anonym (Tjej)
    Anonym (orolig18åring) skrev 2010-05-19 22:28:55 följande:
    jag har ont där nere om man trycker utanför trosorna, öm typ. sedan när jag böjer mig fram gör det ont :S
    Okej, vet du vad, det behöver inte vara något men just för att du är så orolig nu så tycker jag verkligen att du ska se till att få en gynkoll. Om du kan ringa redan imorgon och säga att du vill ha det på den tid du redan har inbokat eller om du kanske kan få en tidigare tid. Om du inte vill så behöver du ju inte säga varför, utan bara helt enkelt att du har ont och att du är orolig och bara vill ha bekräftat att allt är som det ska.

    Massa kramar
  • Anonym (orolig18åring)

    Precis, det är ju bättre att få en koll så man får det bekräftat, om det ser bra ut eller inte. Tror du man kan se om man har en infektion via gynundersökning?

    Kramar!!!!

  • Anonym

    Jag gjorde en med. abort för några månader sedan och hade som du sex fast man inte "fick".
    Blödde 4 veckor,hade sjukt ont en dag och trodde jag fått en infektion. Ringde akuten,men de sade att om jag inte har feber borde det inte vara någon fara. Slutade blöda då efteråt.

  • Anonym (orolig18åring)

    Jasså jag förstår..

    Så du fick ingen infektion då alltså? Var du med öm när man tryckte där nere, där äggledarna och livmodern sitter?

    För när jag och killen hade sex så hade jag bruna flytningar. Dagen efter sexet fick jag en slemblodaktig flytning. Sen var jag blodfri tills i måndags då jag började blöda igen, ( alltså tre veckor då)för enligt min ppiller karta så skulle jag ha mens enligt den i måndags, så den kom ju rätt. Men igår så blödde jag ut en rätt stor klump, typ lika stor som en avokadokärna :S och "mensen" som jag har nu är lite slemaktig och nu har den plötsligt slutat igen ? Det kanske tyder på att det finns rester i mig som inte kommit ut än? :(

    För hade det varit en vanlig mens hade jag väl blodat mer än bara 3 dagar, har jag i alla fall alltid gjort innan!

  • Anonym

    Den dagen jag hade sjukt ont kom det en klump som antagligen hade lämnat kvar. Efter det försvann smärtan & blödningen helt. Men,ingen infektion.

  • Anonym (det känns)

    Jag fick en infektion av min abort i strax innan jul och jag kan lova dig att  det känns , mer än mensverk jag kved av smärta , dock hade jag under mitt ingrepp satt in en spiral som jag tror var bidragnde.
    hade även dåligt lukt det upptäcktes tidigt som dom sa  och det var tur, fick äta två olika antibiotika i en vecka.  Har du varit på efterkoll? en sån man blir kallad till eller bestämmer med sin barnmorska på den mottaging som hanterad dig. ska väl vara några veckor efter...

  • Anonym (orolig18åring)

    okej, fy, måste varit jobbigt för dig!

    Jag var på efterkoll igår men inget verkade fel, i och med att jag inte är öm längre och ingen feber eller illaluktande flytningar.

    Hur mår du nu då?

  • Anonym (det känns)
    Anonym (orolig18åring) skrev 2010-05-26 17:55:29 följande:
    okej, fy, måste varit jobbigt för dig! Jag var på efterkoll igår men inget verkade fel, i och med att jag inte är öm längre och ingen feber eller illaluktande flytningar. Hur mår du nu då?
    Nu mår jag fint inga problem:O) Skönt att du mår bättre med.
  • Anonym (orolig18åring)

    okej det glädjer mig att höra :)

    får man fråga varför du gjorde abort? (Du behöver verkligen inte svara om du inte vill. )

  • Anonym (det känns)
    Anonym (orolig18åring) skrev 2010-05-26 20:27:40 följande:
    okej det glädjer mig att höra :)får man fråga varför du gjorde abort? (Du behöver verkligen inte svara om du inte vill. )
    Jag vet faktist knappt själv om jag ska vara ärlig tog en beslut som jag ångrar ända in i själen.
  • Anonym (orolig18åring)

    Jag har mina stunder då jag verkligen ångrar mig meed :(

    Hade du pojkvän då? Hur gammal var/är du?

  • Anonym (det känns)
    Anonym (orolig18åring) skrev 2010-05-26 23:35:20 följande:
    Jag har mina stunder då jag verkligen ångrar mig meed :(Hade du pojkvän då? Hur gammal var/är du?
    Ja jag har ett stabilt förhållande vi har varit ihop i 3 år snart,jag är 27 iår.'
    Jag var helt känslomässigt bedövad när jag tog beslutet.
  • Anonym (orolig18åring)

    okej jag förstår. Försöker ni nu att få barn igen?

  • Anonym (det känns)
    Anonym (orolig18åring) skrev 2010-05-27 21:51:54 följande:
    okej jag förstår. Försöker ni nu att få barn igen?
    ja, det gör vi men det går inte så bra just nu men vi hara bara försökt 3 gånger.

    Tar en paus denna månaden och försöker i juli igen..
  • Anonym (orolig18åring)

    okej jag önskar er alla lycka till!!

Svar på tråden infektion efter abort