• Nettie81

45 kg övervik, har provat ALLT men går inte ner - är gastric bypass det enda alternativet jag har kvar???

Hej TS

Jag vet exakt hur du känner och tänker, jag var som dig för lite mer än 2 år sen, jag vägde mest 117 kg ungefär och är 166 cm och provat så många olika bantningsmetoder men inget hjälpte, jag gick ner kanske max 7-9 kg sen upp igen, det kallas för "jojjo bantning" och GBP operation var min absolut sista utvägen och jag var emot mot det och var mycket negativ om det.

Nu sitter jag här efter 2 månader efter GBP op och mår OFÖRSKÄMT bra och ångrar mig absolut inte, jag kan äta som vanligt fast mindre portion och äter minst 6 gånger om dagen, jag orkar mycket mer och mycket piggare, jag ångrar mig att jag inte bestämde mig för typ 10 år sen, men då var jag helt emot mot operation.

Sen dumping, det är olika poerson till person, jag kan äta tårta, kakor, njuta av mat, dricka vin, och börjat tycka om andra mat som jag vägrade äta förut, dricka ren mjölk (en del reagerar på mjölk efter op och får ha Laktosfri produkter), ja allt.. Men som sagt, det är olika person till person..

Men jag kan tipsa dig gå in på www.viktdropp.se det är ett forum som snackar om operation, du får ställa frågor du funderar över nåt, det finns många rara folk där som gärna svarar på frågor och så :)

Lycka till och kram! :)

• Nettie81

Rinan, tack :)

(Heja ts!)

Om jag förstått dig rätt eftersom du undrade hur det kom sig vissa går upp i vikt efter op.
    Hoppas jag svarar på rätt.
    Det är så vi som är op måste äta oftare och röra på oss mer än icke-op folk och jag vet det finns en tjej som har gjort op som hon ångrar jättemycket idag, hon äter massor skärp och många saker som innehåller mycket fett eller socker plus hon äter slarvig som inte följer mat-tider och motionerar inte heller, därför går hon upp i vikt, tråkig :/

och TS, du ska göra det du känner dig bäst för, du ska inte ge upp efter kort tid, vill du slippa operera dig, måste du ha bra själv förtroende och vara stark även om det blir så jobbig, kanske du har din sambo, familj eller vänner som kan peppa dig ordentlig?
    Hejar på dig! :)

Svar på tråden 45 kg övervik, har provat ALLT men går inte ner - är gastric bypass det enda alternativet jag har kvar???