• Bedhead

Kan man inte boka om flygresor?

Sitter och ska boka en resa för familjen till Australien och upptåäcker att det i resevillkoren står att man inte får boka om resan när den är betalt. Alltså inte ändra datum. Kan det stämma? Det är ju liksom ett halvår kvar, lite flexibilitet skulle man ju vilja ha.

• Svar på tråden Kan man inte boka om flygresor?
  • Rhoda Horswunce

Det beror helt på vem man reser med. På många flygbolag kan man välja mellan ombokninsbara biljetter och biljetter som inte kan bokas om (de förstnämna är oftast betydligt dyrare).

• Bedhead
    Rhoda Horswunce skrev 2010-05-25 21:03:47 följande:
    Det beror helt på vem man reser med. På många flygbolag kan man välja mellan ombokninsbara biljetter och biljetter som inte kan bokas om (de förstnämna är oftast betydligt dyrare).
    Fast det knäppa verkar vara att man inte kan köpa till det. Man kan köpa avbeställningsskydd (gäller vid dödsfall i kombination med ebola, endast mot uppvisande av dödcertifikat och lik). men inte en enkel ombokningsgrej.
  • Rhoda Horswunce
    Bedhead skrev 2010-05-25 21:09:37 följande:
    Fast det knäppa verkar vara att man inte kan köpa till det. Man kan köpa avbeställningsskydd (gäller vid dödsfall i kombination med ebola, endast mot uppvisande av dödcertifikat och lik). men inte en enkel ombokningsgrej.
    Vad dumt. Kan ni inte flyga med något annat flygbolag då?
  • Bedhead
    Rhoda Horswunce skrev 2010-05-25 21:17:24 följande:
    Vad dumt. Kan ni inte flyga med något annat flygbolag då?
    Får fortsätta leta. Men det är så satans dyrt och svårt att hitta resor under 30 timmar.
  • Tjoflöjt
    Bedhead skrev 2010-05-25 21:09:37 följande:
    Vad konstigt! Alla bolag jag rest med har olika typer av biljetter, alltifrån biljetter som kan lämnas tillbaka (tokdyra), via ombokningsbara biljetter (dyra) till billiga biljetter som inte kan varken återlämnas eller ombokas.

Vilket bolag ska du åka med?
  • Bedhead

Jag försöker boka via bokasmart.se. Jag får upp olika bolag, men inget ställe där man kan klicka i att man vill ha ombokningsbara biljetter.

• Tjoflöjt

Dom där bokningssidorna visar dom billigaste priserna, dvs. inte ombokningsbara, så då är det inte konstigt att ombokningsbara biljetter inte kommer upp! Gå in på flygbolagets sida direkt så hittar du rätt biljetter!

• evaoregon
    Tjoflöjt skrev 2010-05-26 20:22:46 följande:
    Dom där bokningssidorna visar dom billigaste priserna, dvs. inte ombokningsbara, så då är det inte konstigt att ombokningsbara biljetter inte kommer upp! Gå in på flygbolagets sida direkt så hittar du rätt biljetter!
    Jag kan bara hålla med.  Jag bokar alltid direkt med flygbolaget och inte via bokningssidorna.  Med många bolag (inte lågprisbolag som ryanair och liknande) så brukar man kunna boka om även sk icke ombokningsbara biljetter mot att man betalar en mindre summa för det.  Dock är det bäst att man är säker på när man ska resa så att man inte behöver strula med det.  Ett halvår är inte så lång tid när det gäller flygbiljetter för långresor.  Jag bor i USA och bokar ibland mina Sverigeflyg nästan ett helt år i förväg, i alla fall sällan mindre än 6 månader i innan.
  • SVejsan
    Finns ju ofta en uppsjö av varianter (de här är de vanligaste till USA):

Ungdomsbiljett      
    Prisexempel Arlanda - Chicago T/R SAS 7300:-, AA 7200

Giltig ett år. Giltig för ungdom ålder 12-24(ålder varierar mellan bolagen) med ID. Förbokningskrav finns. Hemresan måste ske inom 12 månader, öppen retur tillåten. Stopovers ej tillåtet. Biljetten är ej återbetalningsbar. Resan sker i turistklass.

Apexbiljetter            Prisexempel Arlanda – Chicago T/R SAS, AA 3800:-

Giltighet mellan 21-30 dagar. Minimum stay 7 dagar. Ej ombokningsbar. Ej återbetalningsbar. Stopover ej tillåtet. Biljettering måste ske omgående, alternativt 7 dagar före avresa. Resan sker i turistklass.

Excursionbiljett      Prisexempel Arlanda – Chicago T/R SAS 11900:-, AA 11580:-

Giltig 1 år. Minimum stay 5 dagar. Förbokningskrav 4 dagar. Ombokningsbar. Återbetalningsbar. Ett visst antal stopover tillåtet. Resan sker i turistklass.

Rabatterad businessbiljett          Prisexempel Arlanda – Chicago T/R 22.500.-

Giltig ett år. Samma bolag T/R. Ombokningsbar och vid ev avbokning återbetalas 100% av priset. Resan sker i businessklass.

Normalprisbiljett     Prisexempel Arlanda – Chicago T/R 33.015.-

Giltig ett år. Inga restriktioner finns. Ombokningsbar och vid ev avbokning återbetalas 100% av priset. Resan sker i businessklass.

Första klass biljett  Prisexempel Arlanda – Chicago T/R 60.195-

Giltig ett år. Inga restriktioner finns. Ombokningsbar och vid ev avbokning återbetalas 100% av priset. Resan sker i första klass."

Och sedan ytterligare specialvarianter...

• Gladskit

Jag tycker att du antingen ska boka via flygbolaget direkt eller ringa en resebyrå. Jag har själv jobbat resor och det finns hur många varianter som helst på samma rutt (och med samma bolag). Tar man fram en resa från a till b och kör en prisfråga så kan man få upp hur många varianter som helst, och sen är det bara att gå igenom reglerna för de olika biljetterna tills man hittar en variant man är nöjd med. Självfallet blir då biljetter som är flexibla dyrare i pris.
    Antingen väljer du helt ombokningsbart-och återbetalningsbart. Eller så tar du en biljett som du kan boka om, fast mot en kostnad. Behöver du inte boka om - fine, men möjligheten finns om du måste.

Svar på tråden Kan man inte boka om flygresor?